توضیحات مدیر مرکز فیلم سازمان اوج درباره «مسیح، پسر مریم»

مدیرمرکز فیلم و سریال سازمان اوج گفت: از نپذیرفتن فیلم «مسیح پسر مریم» در جشنواره فجر گله‌ای نداریم، اما اتفاقی که رخ داده، عجیب است، چون هیأت انتخاب تعارض در گفتار دارد که نشانه بی صداقتی است.

به‌گزارش  فارس، نشست رسانه‌ای محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج پیرامون فعالیت‌های این مرکز و حواشی فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» عصر امروز (یکشنبه ۱۲ دی‌ماه) در نخلستان اوج برگزار شد.

دریالعل در ابتدای این نشست گفت: اصل این نشست درباره فعالیت‌های سازمان اوج طی یک دهه فعالیت آن است. اولین تغییری که طی این سال‌ها رخ داده، تغییر در ریلگذاری این سازمان در حوزه سیماست که شیوع کرونا موجب تغییر سیاست‌های تولید و چرخش به سمت سریال سازی شد. البته که صحنه سینما را ترک نمی‌کنیم.

وی افزود: الان حدود ۳۰۰ فیلم در صف تولید داریم و تولید بی‌رویه فقط برای حضور و عرضه اندام، آورده‌ای که ندارد، هیچ، بلکه موجب هدررفت بیت‌المال و افسردگی سینماگران می‌شود. اکنون حدود ۳۰ سریال در دست تولید داریم که بخشی از آن در صداوسیماست و بخشی در سامانه‌های اینترنتی.

مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج گفت: روی کیفیت محصول تأکید داریم و به‌زودی با پخش سریال «مستوران» از تلویزیون می‌شود درباره کیفیت آن صحبت کرد. ضمن اینکه با بودجه مرسوم و نه بالا می‌توان اثر باکیفیت ساخت. ادعای کار الف ویژه نداریم اما مستوران نسبت به آثار ویژه صداوسیما، باکیفیت تر و ارزان‌تر است. و البته به تلویزیون هم اکتفا نکردیم و پلتفرم‌های اینترنتی را هم مدنظر داریم. مخصوصا که بازگشت سرمایه برایمان اولویت داریم، حتی ترجیح می‌دهیم در جشنواره‌ها نباشیم. مثال روشنش اینکه از ۲۲ فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر، ۴ فیلم تمایل به مشارکت با ما را داشتند اما ترجیح می‌دهیم از ابتدا در یک محصول مشارکت کنیم، نه زمانی که آماده نمایش شد.

* چرا افراد بی‌ربط و باربط فیلم‌ها را می‌بینند؟

وی اظهار داشت: رسم امانت هر جشنواره‌ای است که چه فیلم را بپسندند یا نه، خلاصه داستان فیلم را تعریف نکنند و حرفه‌ای عمل کنند. نه اینکه فیلم را در رسانه‌ها تعریف کنند.

دریالعل گفت: ضمن اینکه چندین نفر تماس گرفته‌اند که فیلم «مسیح پسر مریم» را دیده‌ایم. اصلا متوجه نمی‌شوم این یعنی چه؟ یک بار جواب بدهند که چرا آدم‌های باربط و بی‌ربط فیلم را می‌بینند یا فیلمنامه‌اش را می‌خوانند. حداقل یک اجازه بگیرند یا اطلاع دهند. ناراحتی ما از این رفتارهاست نه از نپذیرفتن آن.

مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج گفت: به من پیام دادند که با یک متن پیشنهادی از جشنواره انصراف دهیم و بیرون بیاییم.

وی افزود: ما پذیرفتم در جشنواره شرکت کنیم، شما هم بپذیرید که حرفه‌ای عمل کنید. ان‌شاءالله در اواسط جشنواره فجر، اکران خصوصی آن را برای اهالی رسانه می‌گذاریم. ما پشت محصولمان می‌ایستیم، هیأت انتخاب هم مرد باشد که پشت انتخابش بایستد! و در پایان جشنواره توضیح دهد چرا برخی فیلم‌های بیرون جشنواره بهتر از فیلم‌های منتخب است. اینچنین می‌شود که اعتبار یک جشنواره ۴۰ ساله بر باد می‌رود. این اولین بار نیست که جشنواره فیلم سازمان اوج را کنار می‌گذارد یا ندید می‌گیرد. مثلا «لباس شخصی» را از بخش مسابقه کنار گذاشتند اما ما سکوت کردیم. مشکل این فیلم و «مصلحت» هم در حال رفع است.

* انتقاد شدیداللحن از ۲ عضو هیأت انتخاب

مدیر مرکز فیلم و سریال اوج گفت: «مسیح پسر مریم» را یک دهه هفتادی با ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ساخته و اثر خوش‌ساخت و سرپایی از آب درآمده است. بازگشت سرمایه برای ما مهم است و با تبدیل فیلم «روز بلوا» به مبنی سریال، کل سرمایه آن بازگشت. نسخه سینمایی آن هم به زودی از نماوا اکران آنلاین می‌شود.

وی گفت: حضور متخصص هنرهای تجسمی به عنوان مشاور سینمایی و هیأت انتخاب چه معنی دارد؟ ایشان زمانی که مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بودند، ۴ فیلم (زمان دلار ۴ هزار تومان) ساختند که مجموعا ۲۰ میلیارد تومان خرج برداشت. این فیلم‌ها کجا هستند؟ یکی‌شان ۵۰ میلیون در اکران فروخت، یکی هم آنقدر ضعیف است که آرشیو شده است!

دریالعل در واکنش به اظهارات بهروز افخمی از اعضای هیات انتخاب گفت: ایشان ۱۳ سال قبل فیلم کودکی حضرت امام را ساخته‌اند، تا حالا ۳ بار هم تدوین و صداگذاری شده است. چرا آن را پخش نمی‌کنند؟

وی درباره اینکه آیا رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هم علیه فیلم موضع دارد یا خیر، گفت: شنیده‌ها زیاد است اما ایشان در جلسه پروانه نمایش فیلم «مسیح پسر مریم» غایب بودند و اظهار نظر رسانه‌ای نکرده‌اند.

مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج خاطرنشان کرد: اگر قرار است پیرامون دربار فیلم بسازیم، نباید «معمای شاه» بسازیم، باید درست بسازیم. سال آینده فیلمی داریم که ژانر آن اینچنین است که اگر فلان اتفاق تاریخی نمی‌افتاد، چه می‌شد؟

وی درباره بودجه دولتی سازمان اوج گفت: از تصویب تا تخصیص خودش یک مسیر طولانی است. بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی قبلا هم در ردیف بودجه بوده اما ما از بودجه سال ۱۴۰۰ تا الان یک ریال هم دریافت نشده است. اگر کسی پیدا کرد، برای خودش!

دریالعل درباره اینکه چرا اثری سینمایی یا سریال درباره شهید سلیمانی ساخته نشده‌است، گفت: درباره حاج قاسم کار کردن، خیلی سخت است، چون از هر بعدی نزدیک شویم، سختی‌اش دوچندان است. چون سوژه خیلی داغ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا