عبور از تولیدات هنری پویانمایی و ورود به سینمای صنعتی / حضور ۷۲ کشور در تهران

نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با حضور حامد علامتی (مدیرعامل کانون) و محمدرضا کریمی‌صارمی (معاون تولید کانون و دبیر این رویداد) با حضور اهالی رسانه در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران توسط حامد علامتی (مدیرعامل کانون) و محمدرضا کریمی‌صارمی (معاون تولید کانون و دبیر این رویداد) با حضور اهالی رسانه در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری واقع در خیابان حجاب، پس از تلاوت آیاتی از قرآن و پخش سرود ملی ایران برگزار شد.
در این نشست محمدرضا کریمی صارمی (دبیر جشنواره بین‌المللی پویانمایی) به تشریح جزئیات سازوکار اجرایی این دوره جشنواره پرداخت و عنوان کرد: امروز ایران دارد به یک قطب بزرگ انیمیشن آمار رسمی که ما داریم ۲۵ فیلم در حال تولید در سال جاری است. برخی از این آثار تولیدات دولتی هستند برخی هم شامل تولیدات خصوصی هستند. ما از تولیدات هنری در انیمیشن عبور کرده و به تولیدات تجاری رسیده‌ایم. بچه زرنگ یک نمونه مشخص در این بحث است. جشنواره بین‌المللی پویانمایی از دوره سوم خود جنبه‌ای جهانی پیدا کرده است. در نتیجه از لحاظ بین‌المللی دستورالعمل‌های زیادی در نظر گرفته شده است. حضور اساتید و داورهای بین‌المللی و معتبر جهانی یکی از این دستورالعمل‌هاست. ما برای از دست نرفتن تقویم جشنواره تلاش‌های شبانه‌روزی کرده‌ایم. کرونا از دلایل مهم از دست رفتن این تقویم بود.
وی ادامه داد: ما برای دانشجویان نیز دستورالعمل‌هایی داریم. به عنوان مثال برخی از آن‌ها می‌توانند در بحث پایان‌نامه‌ شرکت کرده و در این رویداد حضوری مثمر ثمر داشته باشند. هر دانشجو پس از دفاع از پایان‌نامه خود جایزه می‌گیرد. در ادامه ما نیز برای چاپ این پایان‌نامه و تبدیل آن به یک اثر با آن دانشجو همراهی خواهیم کرد.
معاون تولیدات کانون در ادامه گفت: سالن باغ کتاب صبح‌ها برای دانش‌آموزان و ظهرها برای خانواده‌هاست. در صبح‌ها بحث سینما کتاب نیز مطرح شده است. برخی آثار اقتباس شده از کتب داستانی تبدیل به اثر پویانمایی شده‌اند. ما بخشی دیگر به نام بخش ویژه داریم. در این بخش بهترین آثار جهانی با کیفیت‌هایی قابل توجه اکران خواهند شد. البته لازم به ذکر است که این بخش غیررقابتی خواهد بود.
دبیر این رویداد تصریح کرد: یک تیم از کشور چین با هزینه خود به شکل داوطلبانه در این جشنواره حضور خواهد داشت. آن‌ها متوجه شده‌اند که کشور ما چقدر در مدیوم انیمیشن رشد و توسعه داشته است. به همین سبب به شکلی کاملا مستقل برای همراهی با سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی داوطلب شده‌اند.
کریمی صارمی پس از ورود حامد علامتی (مدیر کانون) به نشست عنوان کرد: در سینمای جوان، طی سال‌های اخیر آثار بسیار خوبی به عنوان پایان‌نامه ساخته می‌شوند. ما طی همکاری خود با انجمن می‌خواهیم به این آثار پرداخته و ارزش آن‌ها را برجسته کنیم. به طور کل ما سعی کرده‌ایم در بخش‌های مختلف همچون «چشم‌انداز» و «بین‌الملل» به آثار ارزشمندی که مهجور بوده و امکان دسترسی به آن‌ها نیست را برجسته کنیم.‌ به هرحال دانلود یک اثر بلند سینمایی از یک کارگردان مطرح کار ساده‌ای است. در این راستا ما سعی کرده‌ایم به منتخب آثار استان‌ها و شهرستان‌ها نیز توجهی داشته باشیم. برای صیقل دادن به فضای جشنواره نشست‌های تخصصی و نقد و بررسی خواهیم داشت. این نشست‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برگزار خواهند شد. نکته لازم به ذکر دیگر توجه به هوش مصنوعی و کارکردهای آن است.
کریمی‌ صارمی افزود: ما می‌خواهیم در بخش غزه و فلسطین ده فیلم داشته باشیم. این هدف مربوط به دوره بعدی ما خواهد بود. به هر روی توجه ما به این جنایات در این جشنواره نیز قابل رویت خواهد بود. از دیگر نکاتی که ما به آن توجه خواهیم داشت، بازار جشنواره است. این امر به محصولاتی که پیرامون جشنواره است، مربوط می‌شود.
در ادامه مدیر کانون کودکان و نوجوانان حامد علامتی ضمن خیر مقدم به اهالی رسانه و اشاره به لزوم شرکت در انتخابات، به چالش‌ها و امکان‌هایی که این دوره جشنواره پویانمایی فراهم می‌کند پرداخت و گفت: پویانمایی یکی از قابل‌های تولید محتوا است. محتوایی که به گوش کودکان خواهد رسید. بنابراین باید این محتوا دارای جذابیت باشد. در این راستا درگیری‌های زیادی در تکنیک و فرم و البته محتوا وجود خواهد داشت. در جهان بحث تکنیک خیلی مطرح است. اما در ایران محتوا نیز بسیار حائز اهمیت بوده است. امام خمینی (ره) فرموند: «هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسان هاست» در نتیجه ما باید به جنس این هنر و محتوای آن توجه داشته باشیم.
وی به رکوردشکنی‌های «بچه زرنگ» اشاره و تصریح کرد: بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر مخاطب این اثر بوده‌اند. این موفقیت به ما یک هدف می‌دهد. هدفی که در راستای تولید سناریوی مناسب و درخور است.
مدیر کانون افزود: خیلی خرسندیم که جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به یک جایگاه جهانی رسیده است. بسیاری از شخصیت‌های مهم پویانمایی در سطح جهان شناخت کامل از این رویداد دارند. ما تلاش می‌کنیم پلی ارتباطی و موثر میان تولید کنندگان و هنرمندان باشیم. پلی که گستره خیال هنرمندان را با تکیه بر فرهنگ اسلامی به جهانیان معرفی می‌کند. حال که ضرباهنگ تولیدات پویانمایی در کشور ما انقدر خوب و ارزنده است. یکی از دلایل این امر ورود دانش‌آموختگان این حوزه در تولید یک اثر است. یک دلیل دیگر در مسیر این موفقیت ایجاز در بیان است. این امر به ذات پویانمایی مربوط می‌شود.
علامتی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم بستری فراهم کنیم که در آن نوپایان حوزه پویانمایی با پیشکسوتان در تعامل بوده و به کسب تجربه از طریق آن‌ها بپردازند. از طرفی ما سعی کرده‌ایم توجه زیادی بر بخش‌های جنبی جشنواره داشته باشیم. در این راستا نشست فلسطین (سرزمین مقدس) بسیار مهم خواهد بود. در این نشست ما به یکی از بزرگ‌ترین جنایات و نسل‌کشی‌های جهان امروز در فلسطین خواهیم پرداخت. یکی دیگر از بخش‌های جنبی ما نشست‌هایی در حوزه هوش مصنوعی خواهد بود.
وی ادامه داد: ۷۲ کشور در این رویداد حاضر خواهند بود. ۱۵۵۸ اثر فیلم دریافتی در این جشنواره داشته‌ایم. آن‌هایی که اهل فن هستند، می‌دانند این آمار چقدر جالب توجه است. یعنی ۷۲ کشور به ایران اعتماد کرده‌اند.
علامتی گفت: امسال ۱۶۲ اثر در بخش بین‌الملل و ۳۳ اثر داخلی در جشنواره خواهیم داشت.
او در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: کانون نباید صرفا تصدی‌گری کند. باید از جایگاه خود در جامعه جهانی استفاده کرده تا به هنرمندان و تولیدکنندگان کمک کند. ما می‌خواهیم از طریق این هنر بذر ایمان را در دل مخاطبان بکاریم. در نتیجه توجه مهمی به بحث دین و مذهب در تولیداتمان خواهیم داشت.

منبع: صبا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا