۵ نامزد نهایی «چهره هنر سال انقلاب» معرفی شدند

رضا امیرخانی، هدایت‌الله بهبودی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود نجابتی و مهدی نقویان، نامزدهای نهایی چهره هنر سال انقلاب شدند.

به گزارش فارس، مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در نشست رسانه‌ای هفته هنر انقلاب که صبح امروز در حوزه هنری برگزار شد، گفت: جریان هنر انقلاب جریان عمومی شده‌ای است که شکل گرفته. طبعا نقص‌هایی در برخی رشته‌ها داریم، اما با برنامه ریزی در حوزه کادرسازی و آموزش‌ها می‌شود کادر جدید به بدنه هنر انقلاب اضافه کرد.

مجدالدین معلمی، معاون هنری حوزه هنری، ضمن گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: در ابتدای انقلاب و بعد از آن دهه ۶۰ و ۷۰ وقتی می‌خواستند از هنرمندان انقلاب نام ببرند، به قدری اسامی محدود بود و افراد نامدار و چهره بودند که می‌توان اسامی تمام هنرمندان آن دوره را در چند مجلد آورد.

* معلمی: هنر انقلاب جریان قابل لمسی است

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت جز در شعر که از پیش از انقلاب اسلامی رویش داشت، با فقر هنرمند مواجه بوده‌ایم و تعداد هنرمندانی که کار بارز و شاخص خلق می‌کردند زیاد نبوده است، اما امروز جریان هنر انقلاب جریان قابل لمسی است و تعداد چهره‌هایی که در رشته‌های مختلف هنری رویش‌های متعددی دارند قابل توجه است و می‌توان گفت هنر انقلاب جریان عمومی شده‌ای در عرصه هنر است. امروز تنها نمی توان رشته‌های محدودی را به عنوان هنر انقلاب نام برد و در تمام بخش‌های هنری و ادبی، حتی در رشته‌های گروهی‌تر مانند سینما می بینیم که جمع هنرمندانی که تولید دارند قابل ملاحظه است.

*توجه به کادرسازی و ارتباط نیروهای جدید با پیش‌کسوتان

دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی با بیان اینکه هنوز هم نقص‌هایی در برخی بخش‌های هنر انقلاب وجود دارد؛ گفت: با آموزش می‌توانیم کادر جدیدی را به هنر انقلاب اسلامی اضافه کنیم. نسل جدید با ابزارهای جدید می‌تواند هنر را ساده تر پیگیری کند. تولید هنر در دهه ۶۰ و ۷۰ سخت‌تر بود و البته امروزه سهولت ابزارهای مدرن باعث شده نسل جدید ارتباط ریشه‌داری با پیش‌کسوتان هنر انقلاب اسلامی نداشته باشند. بنابراین کادرسازی و ارتباط دادن نیروهای جدید با متخصصان و پیش‌کسوتان هنر از برنامه‌های پیش روی ماست.

*معیارهای انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی

معلمی با بیان اینکه حوزه هنری برای پنجمین دوره چهره سال هنر انقلاب اسلامی را معرفی خواهد کرد، اظهار داشت: دبیرخانه دائمی جایزه هنر انقلاب اسلامی به صورت منظم فعالیت‌های هنرمندان را در طول سال رصد می‌کند و در بهمن و اسفند ماه به لیست ۱۵ تا ۲۰ نفره می‌رسد که شامل شخصیت‌هایی است که در آن سال تولیدات و فعالیت‌هایی برای هنر انقلاب اسلامی داشته‌اند.

وی در رابطه با معیارهای انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی گفت: توجه اصلی ما تنها به عمر فعالیت‌های هنرمندان نیست، بلکه تولیدات و فعالیت‌های یک هنرمند در طول سال گذشته معیار مهمی است که در انتخاب به آن توجه می‌کنیم. دربرگیری و عمومیت داشتن اثر تولیدی هم از بحث های دیگری است که در انتخاب هنرمند مد نظر کارشناسان قرار می‌گیرد. جریان‌سازی برای هنر انقلاب اسلامی هم جز پیش شرط هایمان برای انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی بوده است. انقلابی بودن و دربرگیری عمومی از شاخصه هایمان بوده است و اگر در این راستا اقدامی باعث پرورش هنرمندان انقلاب شده باشد هم مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: بزرگ‌ترین نقص در حوزه هنر انقلاب، ایجاد شکاف نسلی میان هنرمندان شاخص گذشته و نسل جدیدی است که با ابزار جدید به سوی هنر می‌روند.

دبیر هفته هنر انقلاب در ادامه به دبیرخانه دائمی هفته همر انقلاب اشاره کرد و افزود: از میان ١٤ چهره رضا امیرخانی هدایت‌الله بهبودی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود نجابتی و مهدی نقویان نامزد نهایی چهره هنر سال انقلاب معرفی شدند. همچنین در بخش رویداد سال نامزدها عبارتند از مجموعه خانه طراحان انقلاب اسلامی، هیات هنر و کلاس‌های آموزشی شهاب مرادی نامزد نهایی رویداد هفته هنر انقلاب هستند.

وی به اسامی اشاره و دلایل را برشمرد و گفت: معیار انتخاب رضا امیرخانی برنده جایزه یازدهمین دوره جایزه جلال در سال ۹۷ برای نویسندگی رمان «رهش»، تاثیرگذاری ادبی و جذب حداکثری مخاطب.

معیار انتخاب هدایت‌الله بهبودی، برنده یازدهمین جایزه جلال در سال ۹۷ برای نویسندگی کتاب «الف-لام-خمینی» و مستندسازی از وقایع مهم تاریخ انقلاب.

معیار انتخاب ابراهیم حاتمی‌کیا: کارگردان فیلم سینمایی «به وقت شام» و پرداختن به موضوع مدافعان حرم و مبارزه با تروریسم و توفیق در جذب مخاطب گسترده.

معیار انتخاب مسعود نجابتی: تاثیرگذاری در عرصه هنر تجسمی، جشنواره‌ها و رویدادهای بزرگ هنری، آموزش هنرمندان متعهد و جوان و واکنش به وقایع مهم جهان با نگاهی هنری. مدیریت و دبیری جشنواره تجسمی مقاومت، توجه به کادرسازی و آموزش گسترده هنرمندان متعهد و جوان، واکنش هنرمندانه، متعهدانه و بهنگام نسبت به وقایع جهان اسلام.

معیار انتخاب مهدی نقویان: کارگردانی مستندهای «در برابر طوفان»، «خارج از دید۲» و «ایران ۲۰»، مستندسازی و شناساندن افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی به شیوه‌ای نوین.

همچنین مجموعه خانه طراحان انقلاب اسلامی، مجموعه هیات هنر و مجموعه کلاس‌های حجت الاسلام شهاب مرادی به عنوان نامزدهای نهایی دریافت جایزه رویداد هنر انقلاب اسلامی معرفی شدند.

معلمی همچنین از انتخاب چهره سال هنر انقلاب در تمامی استان‌های کشور برای نخستین بار در سال جاری خبر داد.

زرویی: برپایی شب شعر بزرگ با حضور ۴۴ شاعر انقلابی کشور

محمد زرویی، مدیرعامل موسسه فرهنگی ـ هنری سپهر سوره در ادامه با اشاره به برپایی این هفته از ٢٠ تا ٢٦ فروردین گفت: از صبح فردا هفته هنر انقلاب با غباروبی مزار شهید آوینی اغاز شده و در ادامه هنرمندان با آرمان‌های حضرت امام تجدید میثاق می‌کنند. عصر فردا از ساعت ۱۷.۳۰ افتتاحیه هفته هنر انقلاب را با تجلیل از ٢٦ چهره‌ای که در سال در حوزه تولیداتی داشته و آثار آن‌ها در سطح ملی و بین‌المللی برگزیده شده، تقدیر می‌شوند. روز پنجشنبه برنامه شب خاطره ویژه هفته هنر انقلاب را خواهیم داشت. همچنین برنامه «در حلقه رندان» ویژه این هفته را شاهد خواهیم بود و برای نخستین بار جشنواره شعر و داستان انقلاب را از ساعت ١٧:٣٠ روز جمعه برگزار می‌کنیم.

زرویی با بیان اینکه شب شعر بزرگ «دیدار ماه» برای نخستین بار برپا می‌شود، ابراز داشت: این شب شعر با حضور ٤٤ شاعر برتر انقلاب برگزار خواهد شد. این نشست بزرگ روز پنجشنبه از ساعت ٢٠ در مسجد آیت‌الله خامنه‌ای حوزه هنری برگزار می‌شود.

مدیرعامل سپهر سوره هنری در ادامه با تشکر از شهردار تهران به منظور صدور دستور نمایش گنجینه هنرهای تجسمی حوزه هنری در تابلوهای شهری در ایام هفته هنر انقلاب، عنوان کرد: مایه تأسف است که باید بگویم با کم کاری و عدم همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران این اتفاق نتوانست به اجرا برسد که برای ما هم جای سوال دارد.

زرویی همچنین به برگزاری دو نمایشگاه عکس از دستاوردهای انقلاب و نیز نبرد با گروهک‌های تکفیری در نگارخانه‌های خانه عکاسان و نیز نمایشگاهی از ۱۲۰ اثر ترجمه شده از تولیدات انتشارات سوره مهر و نیز پخش ویژه برنامه سوره هنر از شبکه سوم سیما خبر داد.

* تقدیر از سه چهره هنرمند در افتتاحیه هفته هنر انقلاب

زرویی نصرآباد با تاکید بر اینکه امسال برای گسترش مجموعه فعالیت‌های هفته هنر انقلاب اسلامی از همکاری و همراهی نهادها و ارگان های دیگر نیز استفاده شده است، عنوان کرد: از جهاد دانشگاهی، تئاتر شهر، سرای اهل قلم و … باید از شهرداری هم تشکر کنیم که بسیار پای کار بود و دستور داد برای اکران آثار تجسمی گنجینه هنر انقلاب اسلامی در سطح شهر حدود ۲۰۰ استفاده شود. اما متاسفانه سازمان زیباسازی شهردای تهران با این دستور موافقت نکرد و گویا برنامه های مهم‌تری داشتند و راغب به همکاری در این زمینه نبودند.

*۱۰۰ آیتم موشن‌گرافی با محور هنر متعهد به حقیقت

در ادامه محمد زرویی نصر آباد درباره بازتاب‌های تصویری و فعالیت های مجازی هفته هنر انقلاب توضیح داد: ۱۰۰ آیتم موشن‌گرافی مربوط به هنر متعهد به حقیقت و عکس‌العمل هنرمندان نسبت به برگزاری هفنه هنر انقلاب را آماده کردیم که قرار است از شبکه‌های تلویزیون و شبکه های مجازی پخش شود. همچنین در تلویزیون ویژه‌برنامه‌هایی درباره هنر انقلاب در طی هفته برگزار می‌شود و برای پخش هم‌زمان اختتامیه را نیز مذاکره کرده‌ایم که از شبکه ۳ و ۴ سیما صورت بگیرد.

* معلمی: برپایی کنسرت برای کمک به سیل زدگان کشور

مجدالدین معلمی در این نشست به شبهات پیرامون انتخاب چهره سال انقلاب اسلامی پاسخ داد و گفت: نگاه ما در انتخاب‌ها نگاه عمومی نسبت به هنرمندانی بود که در عرصه هنر تلاش‌هایی داشته‌اند. بنابراین انتخاب‌ها محدود به تولیدات حوزه هنری نبود. در واقع از میان ١٤ نفر معرفی شده تنها ٥ نفر محصولاتشان برای حوزه بود و از میان ۵ چهره نهایی هم هیچ یک آثارشان متعلق به حوزه هنری نیست.

معلمی به همراهی با سیل‌زدگان کشور و انتشار فراخوان در حوزه تجسمی اشاره کرد و در ادامه از برپایی یک کنسرت خبرداد و عنوان کرد: کنسرت خیریه خواهیم داشت که درآمد حاصل از آن به هموطنان آسیب‌دیده در سیل کشور اختصاص می‌یابد و اشکان کمانگری خوانندگی آن را عهده‌دار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا