معکوس، تلاشی برای پاسخ به سوال های چهل ساله در دو ساعت/سال دوم دانشکده من، ورژن جدید خیانت در بین دهه هفتادی ها/تختی، نمایشی باورپذیر از یک اسطوره

نقدهای هفت راه به فیلم های روز اول جشنواره در سینمای اهالی رسانه

📌نگاهی به فیلم معکوس ساخته پولاد کیمیایی

🔺 #معکوس، تلاشی برای پاسخ به سوال های چهل ساله در دو ساعت

🖌 #محمد_رضا_تاجداری

🔹اولین ساخته #پولاد_کیمیایی سرشار از سوالاتی درباره زندگی شخصیت های اصلی فیلم در چهل است گذشته است. سوالاتی که با جلو رفتن فیلم بر تعدادشان افزوده می شود و بسیاری از آن ها بدون پاسخ می ماند.

🔹بابک حمدیان، شخصیت اول فیلم که چهل سال پیش به دنیا آمده، نمی داند پدرش کیست و کجاست؟ نمی داند دوست پدرش چرا او را بزرگ کرده؟ نمی داند مادرش با دوست پدرش چه ارتباطی دارد؟ نمی داند مادرش چرا پدرش را پنهان می کند؟
نمی داند چرا پدرش او و مادر را ترک کرده؟

🔹از طرفی از اواسط فیلم لیلا زارع هم به فیلم اضافه می شود که او هم با خود کوله باری از سوال را به همراه دارد. ارتباط او با بابک حمیدیان چیست؟ ارتباط او با پدر بابک حمیدیان چیست؟ ارتباط او با دوست پدر بابک حمیدیان چیست؟

🔹به این دو نفر اضافه کنید چند شخصیت فرعی را که آن ها هم هر کدام با خود سوالاتی به همراه دارند. البته بی انصافی است که بگوییم این سوالات در فیلم پاسخ داده نمی شود. برخی از آن ها پاسخ داده می شود، اما پاسخ هایی دمه دستی. پاسخ هایی که اکثرا در جریان یک مسابقه ماشین به مخاطب داده می شود.

🔹مسابقه ماشین در فیلم داستان جذابی دارد و ای کاش تمام فیلم مسابقه های جذاب ماشین سواری بود! شاید در این صورت، سرمایه گذران فیلم مستقل پولاد کیمیایی به بازگشت هزینه شخصی فیلمشان بیشتر امیدوار می شدند.

📌نگاهی به فیلم «سال دوم دانشکده من» ساخته #رسول_صدرعاملی

🔺سال دوم دانشکده من، ورژن جدید خیانت در بین دهه هفتادی ها

🖌 #محمد_رضا_تاجداری

🔹هفت، هشت سال پیش ساخت فیلم هایی با تم خیانت مد شده بود و بسیاری از کارگردان های با تجربه و کارگردان های فیلم اولی دوست داشتند ساخت چنین فیلم هایی را تجربه کنند.

🔹بعد از مدتی که این فیلم ها خیلی نفروختند، ساخت این گونه آثار کاهش پیدا کرد و کارگردان های سینمای ایران برای فروش بیشتر آثارشان، به ساخت فیلم های طنز روی آوردند.

🔹آقای صدرعاملی هم پس از 9 سال فیلم نساختن، انگار خواسته نبودش در سال های ساخت فیلم هایی با تم خیانت را جبران کند و فیلمی را با این موضوع بسازد. اما نکته ای که باعث تمایز سال دوم دانشکده من با فیلم های هفت، هشت سال پیش شده، سن افرادی است که خیانت می کنند و مورد خیانت قرار می گیرند!

🔹طبیعتا خیانت دهه هفتادی ها نسبت به دهه شصتی ها و پنجاهی ها باید مدرن تر و جدید تر باشد. باید خیانتی باشد که گذشتگان به ذهنشان نرسیده.

🔹باید دختری به صمیمی ترین دوستش، زمانی که در کماست خیانت کند و با دوست پسرش ارتباط برقرا کند و آرزوی مرگ دوست صمیمی اش را داشته باشد، تا با دوست پسر او ازدواج کند. در حالی که نامزد دارد!

🔹احتمالا پس از اکران فیلم، صدرعاملی هم تصمیم بگیرد فیلم بعدیش در ژانر طنز بسازد. فقط باید سریعتر به فکر ساخت چنین فیلمی بیفتد. نه بعد از 9 سال!

📌نگاهی به فیلم #تختی ساخته #بهرام_توکلی

🔺تختی، نمایشی باورپذیر از یک اسطوره

🖌 #محمد_رضا_تاجداری

🔹همه از تختی، لقب جهان پهلوان را در ذهن دارند. همه شنیده اند که تختی بسیار با اخلاق و مردم دار بود. همه شنیده اند که حکومت پهلوی با تختی مشکل داشت. با این وجود چیزی که همه، بیشتر از هم شنیده اند، راحع به مرگ تختی است. اینکه تختی خودکشی کرد یا کشته شد.

🔹خصلت هایی که همه درباره تختی شنیده اند، درباره بسیاری از افراد دیگر نیز صادق است. ورزشکاری و گرفتن مدال جهانی و مردمی بودن و دنبال عدالت رفتن، ویژگی های کمیابی در بین فهرمانان پرشمار این مملک نیست. اما فیلم #تختی چگونه از تختی برای ما یک اسطوره می سازد؟

🔹در این فیلم می بینیم که مردم داری تختی با واژه مردم داری که همه ی ما در ذهن داریم متفاوت است. خرده کارهای برخی افراد مشهور پر مدعا، باعث شده تا معنی این واژه اشتباه منعکس شود.

🔹وقتی مردم داری تختی را به معنای واقعی کلمه و به عنوان یک اصل در زندگی او دیدیم، باید نحوه مرگش به حاشیه برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا