مسعود کشمیری به «عمار» می آید

جواد موگویی کارگردان و مستندساز با سه مستند درباره تاریخ سیاسی کشور در نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» حضور پیدا می‌کند.

به گزارش مهر، جواد موگویی کارگردان و مستندساز که با سه مستند فرم حضور در نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» را پر کرده است، گفت: مستند «کابوس در بیداری» در مورد واقعه خونین حج سال ۱۳۶۶ است که موجب به شهادت رسیدن ۴۵۰ نفر از حجاج ایرانی و خارجی توسط آل سعود شد.

وی افزود: این مستند ۴۵ دقیقه ای با استفاده از اسناد و مدارک برجای مانده از آن زمان و با کمک گرفتن از تاریخ شفاهی، مصاحبه با شاهدان و مسئولان وقت تهیه و تولید شده است. در این فیلم نقش نیروی ویژه آلمان GSG۹ و موساد را در این کشتار بررسی کردیم.

این مستندساز درباره اثر دیگرش که فرم جشنواره عمار را پر کرده است، توضیح داد: دومین اثرم با نام «نفوذی» به مدت ۴۰ دقیقه‌ در مورد مسعود کشمیری عامل انفجار دفتر نخست وزیری در سال ۱۳۶۰ است البته پیشتر در مستند «پرونده ناتمام» مقداری به این موضوع پرداخته بودم.

موگویی عنوان کرد: مستند داستانی «نفوذی» صرفا درباره شخصیت کشمیری ساخته شده است اما با توجه به اینکه از کشمیری تنها یک عکس وجود داشت برای ساخت این مستند از بازسازی صحنه استفاده کردم و تقریبا نیمی از مستند به این صورت، ساخته شده است.

این مستندساز اظهار کرد: در این اثر، برخی از شخصیت‌های امنیتی برای نخستین بار مقابل دوربین ظاهر می شوند از جمله این افراد می توان به محمدمهدی کتیبه رییس اداره رکن دوم ارتش اشاره کرد.

موگویی در پایان بیان کرد: سومین مستند «لاتاری در بیروت» نام دارد. این اثر در مورد مذاکرات ایران با آمریکایی‌ها در سال ۱۳۶۹ است که در دوره آقای هاشمی رفسنجانی و بوش پدر اتفاق می‌افتد. ما در این مستند یکی از بدعهدی‌های آمریکا را نشان دادیم. برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان از ما کمک خواستند و ما با نفوذی که در لبنان داشتیم این کار را انجام دادیم اما آنها از تعهد خود و آزاد کردن پول‌های بلوکه شده ما خودداری کردند.

نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» دی ماه سال جاری در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا