نمایش یادگاری خاطره‌انگیز آتیلا پسیانی

آتیلا پسیانی در عمر نه چندان طولانی خود نمایش‌های بسیار زیادی روی صحنه برد که یکی از درخشان‌ترین آنها، «قهوه قجری» است.

 نمایش «قهوه قجری» اولین بار اواخر دهه هفتاد یعنی سال ۱۳۷۸ در جشنواره تئاتر فجر اجرا شد و سال ۱۳۷۹ اجرای عمومی خود را در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر انجام داد و با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد.

پسیانی که در کنار بازیگری و کارگردانی، گاهی هم دست به قلم می‌شد، متن این نمایش را با نگاهی به نمایشنامه «هملت» شکسپیر نوشت و ان را با بازیگرانی چون بهرام ابراهیمی، محمد پورحسن، فرهاد شریفی، رضا فیاضی و خودش روی صحنه برد.

«قهوه قجری» با وجود اجرای موفق خود در دهه ۷۰ البته برای آتیلا پسیانی تمام نشد به طوری که او ۲۰ سال بعد نیز تصمیم به اجرای دوباره آن گرفت تا نسل تازه تماشاگران تئاتر نیز این نمایش را به تماشا بنشینند.

این چنین بود که «قهوه قجری» ۲۰ سال بعد از اولین اجرای خود، سال ۹۸ برای دومین بار در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفت و بعد از جشنواره نیز اجرای عمومی خود را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر انجام داد.

حضور بازیگرانی چون نوید محمدزاده، هوتن شکیبا در کنار نوید جهانزاده، اصغر پیران و روح‌الله حق‌گوی لسان و … سبب شد که استقبال چشمگیری از این نمایش پیش‌بینی شود اما هنوز چند اجرای آن روی صحنه نرفته بود که عفریت کرونا بر زندگی‌مان سایه انداخت و با تعطیلی سالن‌های تئاتر، اجرای «قهوه قجری» نیمه کاره ماند تا جایی که این نمایش، آخرین یادگاری پسیانی در تئاتر به شمار می‌رود.

حالا قرار است فیلمی از نخستین اجرای این اثر نمایشی در سال ۷۹ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش دربیاید.

بر این اساس، چهاردهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «قهوه قجری» اختصاص دارد.

این جلسه روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و مجید کیانیان (منتقد تئاتر) برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا