آیا ضیا الدین دری به دلیل قصور بیمارستانی درگذشت؟

مرگ ضیاءالدین دری همزمان با عزت الله انتظامی اگرچه واکنش های کمرنگ تری به همراه داشت اما پرونده جدیدی را باز کرد که نکند قصور پزشکی باز هم جان یک هنرمند را گرفته باشد. اما حرفهای پسر دری خبر از ماجرای تازهای میدهد.

پس از مرگ ضياء الدين اعلام کردند که او به علت نارسایی کلیوی و ضعف جسمانی فوت کرده است اما کسی نگفت نارسایی کلیوی و ضعف جسمانی به چه علت بوده است؟

نوید دری، پسر ضیاء الدین دری درباره پرونده پزشکی پدرش به «سازندگی» می گوید: پدر من مشکل کبدی داشتند که نوعی بیماری خودایمنی بود و ریشه در استرس و فعالیتهای هنری داشت. قبل از این ماجراها ما متوجه شدیم که پدرم تب شدیدی دارند و این پروسه دو هفته طول کشید. ایشان را به بیمارستان آتیه بردیم، آنجا بستری شدند و داروهای زیادی برای پایین آوردن تب مصرف کردند. همان زمانها بود که گفتند باید پیوند کبد انجام شود و به صورت اورژانسی به بیماستان بوعلی شیراز منتقل شدند، پزشکان هم در اولین فرصت پیوند کبد را انجام دادند و همه چیز عالی بود؛ اما از آنجایی که پدرم ضعف جسمانی داشتند و قوای بدنی ایشان تحلیل رفته بود، عفونتها سرباز کردند. با این حال پزشک متخصص ایشان گفت عفونتها با دارو در حال کنترل است و تا یک هفته دیگر به بخش منتقل میشود؛ اما عفونت پنهان در خون پدرم وجود داشت که قابل تشخیص نبود و کل بدن را گرفته بود که باعث افت فشار و پایین آمدن هشیاری ایشان شد.

نوید دری درباره روند درمانی پدرش میگوید: کبد پیوندی پدرم تا آخرین لحظه سالم و عالی کار میکرد و عمل بسیار موفقیت آمیز بود و جای تقدیر از پزشکان متخصص دارد. در واقع هیچ قصور پزشکی ای در مورد پدر من صورت نگرفته است عفونت ها بسیار قوی بود و بدن پدر من توانایی مقابله با آنها را نداشت.»

سامان نیک اقبال، پزشک دری و رئیس بخش پیوند بیمارستان ابوعلی سینای شیراز . دراین باره گفته است: «مرحوم دری در ۲۷ تیرماه به علت نارسایی مزمن کبدی و نارسایی کلیه از بخش اورژانس بیمارستان تهران به شیراز منتقل شد، آقای دری در تاریخ ۲۷ تیرماه در شرایط اورژانسی به این بیمارستان منتقل و در دوم مرداد عمل پیوند برای او انجام شد که در نهایت به علت شدت ضعف عضلانی و به دنبال آن نارسایی کلیوی نتوانست درد را تحمل کند.»

کمی پیش از فوت ضیاء الدین دری به علت عفونت و نارسایی کلیوی، علی اکبر حق دوست، معاون دفتر برنامه ریزی وزارت بهداشت و دبیر ستاد طرح تحول نظام سلامت درباره عفونتهای بیمارستانی به باشگاه خبرنگاران گفت: «مقوله عفونت بیمارستانی معمولا در تمام دنیا یکی از مشکلات اصلی بیمارستانها و مراکز درمانی محسوب میشود. براساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، میزان قابل قبول عفونت در بیمارستانهازیر ۱۰ درصد است و این مسئله بدین معنی است که به ازای هر ۱۰ بیمار بستری، ۱ تا ۲ نفر دچار عفونت بیمارستانی شوند.

عفونتهای بیمارستانی ممکن است بر اثر یک زخم کوچک بوده و از شدت کمی برخوردار باشد و گاهی هم ممکن است از نوع خطرناکش در بیماران بروز پیدا کند. در ایران شاهد عفونتهای بیمارستانی هستیم و این مقوله یکی از مسائل اجتناب ناپذیر در بیمارستانها و مراکز درمانی محسوب می شود زیرا بیمارانی که وارد بیمارستان میشوند، سطح ایمنی بدنشان ضعیف بوده و در برابر هر میکروبی نمی توانند مقاومت و ایستادگی کنند. در محیطهای بیمارستانی و درمانگاهها به دلیل مصرف آنتی بیوتیک انواع میکروب و باکتری مقاوم شده و همین مسئله باعث درمان سخت عفونتهای بیمارستانی می شود. در کاهش عفونت های بیمارستانی، مقوله فرهنگی بسیار مهم است به طوری که اگر مسئولان مراکز درمانی مانع از عیادت کودکان و فرزندان خردسال بشوند، این مسئله باعث اعتراضاتی از سوی ملاقات کنندگان می شود.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا