«رویای آمریکایی» در کتابفروشی‌های ایران

نویسنده تاریخ مردم ایالات متحده امریکا با انگشت گذاشتن بر انگیزه حرص و طمع، به عنوان یکی از دلایل اصلی رویدادهای تاریخی بزرگ، همچون جدایی امریکا از بریتانیای کبیر، جنگ‌های داخلی و جنگ‌های جهانی اول و دوم، هیجان ویژه‌ای را به خواننده می‌دهد، لیکن این امر از بی‌خبری نویسنده از نقش یهود و خاندان‌های زرسالار در تحولات تاریخی غرب پرده بر می‌دارد.

کتاب رویای امریکایی نسخه خلاصه شده کتاب تاریخ مردم ایالت متحده نوشته هاوارد زین است و تاریخ مردم امریکا را برای جوانان روایت می‌کند. شیوه هاوارد زین در واقع دادخواستی علیه سفیدپوستان و نظام سرمایه‌داری ایالات متحده امریکا است. او تاسیس جمهوری امریکا را اقدامی در راستای کنترل ظالمانه اکثریت به وسیله اقلیتی سودجو توصیف می‌کند و در توصیفی که از صدور اعلامیه استقلال ارائه می‌کند، آن را نه بیانیه انقلابی حقوقی، بلکه ابزاری خودخواهانه برای وا داشتن گروه‌های عامه مردم، به سرنگون کردن پادشاه به نفع ثروتمندان می‌شناسد.

نویسنده تاریخ مردم ایالات متحده امریکا، با انگشت گذاردن بر انگیزه حرص و طمع، به عنوان یکی از دلایل اصلی رویدادهای تاریخی بزرگ، همچون جدایی امریکا از بریتانیای کبیر، جنگ‌های داخلی و جنگ‌های جهانی اول و دوم که از نظر هاوارد زین صرفا به واسطه حرص و طمع امریکاییان ثروتمند اتفاق افتاده، هیجان ویژه‌ای را به خواننده می‌دهد، لیکن این امر از بی‌خبری یا غفلت نویسنده از نقش یهود و خاندان‌های زرسالار در تحولات تاریخی غرب پرده بر می‌دارد.

هاوارد زین چشم خود را بر برخی درباریان حمایت کننده از کریستف کلمب و نیز پس از آن، بر خانواده‌های زرسالار، همچون روچلیدها، راکفلرها و سران مجامع مخفی و ماسونی می‌بندد؛ عواملی که نقش مهمی در تصرف قاره امریکا، صدور اعلامیه استقلال، راه‌اندازی انقلاب‌های بلشوویک و بالاخره جنگ جهانی اول و دوم داشتند. این کتاب توسط انتشارات جمکران منتشر شد.

با توجه به رویکرد انتقادی هاوارد زین به جامعه امپریالیستی امریکا، امروز شاهدیم نام او که نویسنده پرخواننده‌ترین متون دانشگاهی این کشور است، در کتابی به نام پروفسورها به قلم دیوید هورُویتر، در کنار یک صد نفر از اساتید آورده شده که برای ایالت متحده خطرناک است.

قسمتی از متن کتاب

فتح کالیفرنیا

در کالیفرنیا جنگ به شکل دیگری دنبال شد. سربازان از زمین و دریا به کالیفرنیا منتقل شدند. یکی از آن‌ها افسر جوان نیروی دریایی بود که تصور می‌کرد اگر ایالات متحده صاحب این خطه غربی باشد، چه می‌شود. او در خاطراتش نوشت: جمعیت به سمت نواحی حاصلخیز کالیفرنیا روان خواهدشد.

آمریکایی‌ها در آنجا به آرامشگاه‌های مکزیکی که اسپانیایی‌ها ساخته بودند، حمله کردند. آن‌ها اسب‌ها را دزدیدند، آن سرزمین را مستقل اعلام کردند و آن را جمهوری پرچم خرس نامیدند.

یک افسر نیروی دریایی امریکا، روسای قبایل سرخپوستان کالیفرنیا را جمع کرد و به آن‌ها گفت: کشوری که در آن سکونت دارید، دیگر به مکزیک تعلق ندارد، بلکه از آنِ ملت مقتدری است که سرزمینش از اقیانوس کبیری که همه شما آن را دیده‌اید یا درباره‌اش شنیده‌اید(اقیانوس آرام)، تا اقیانوس بزرگ دیگری که هزاران مایل تا خورشید در حال طلوع فاصله دارد (اقیانوس اطلس) امتداد می‌یابد… سپاهیان ما هم اکنون در مکزیک هستند و به زودی کل کشور را فتح خواهند کرد.

اگر کار درست را انجام دهید، دلیل برای ترسیدن از ما وجود ندارد… اگر به حاکمان جدید خود وفادار باشید… از شما حفاظت خواهیم کرد و به شما آزادی خواهیم داد؛ لیکن از اغتشاش (خیانت)، بی‌قانونی و دیگر جرایم برحذر باشید؛ چون ارتشی که کار حفاظت را برعهده دارد، به حتم مجازات هم می‌تواند بکند و در دورافتاده‌ترین مخفیگاه‌ها هم دستش به شما می‌رسد.

در این‌اثنا، سربازان امریکایی از طریق نیومکزیکو به سمت غرب پیشروی نمودند. آن‌ها شهر سانتافه را بدون جنگ تسخیر کردند. البته چند ماه بعد، مکزیکی‌ها در شهر نزدیک آن به نام تائوس علیه حکومت امریکایی شورش به‌راه انداختند لیکن جلوی شورش گرفته شد؛ اما برخی از شورشگران موفق شدند به سمت تپه‌ها فرار کنند. آن‌ها حملات مقطعی انجام می‌دادند و آمریکایی‌ها را می‌کشتند تا آنکه ارتش آمریکا در جنگی، ۱۵۰ نفر از شورشگران را کشت.

در لس‌انجلس نیز شورشی رخ داد. مکزیکی‌ها در سپتامبر ۱۸۴۶، سربازان امریکایی را وادار به تسلیم کردند. ارتش ایالات متحده تا ماه دسامبر و قبل از جنگ خونین، نتوانست لس‌آنجلس را تسخیر کند. (صفحه ۱۲۶ و ۱۲۷)

کتاب رویای امریکایی، روایتی دیگر از تاریخ مردم امریکا نوشته هاوارد زین و ترجمه فاطمه شفیعی سروستانی در قطع رقعی، در ۳۷۱ صفحه، با شمارگان هزار نسخه و در قطع رقعی در سال ۱۴۰۲ منتشر شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا