انتقاد ژاپنی‌ها از اکران «اوپنهایمر» در کشور قربانی بمب اتم

«اوپنهایمر» به کارگردانی کریستوفر نولان و برنده اسکار بهترین فیلم و کارگردانی، هشت ماه پس از اکران در آمریکا و اروپا به دلیل حساسیت موضوع بالاخره در ژاپن روی پرده سینماها رفت و بازخوردهایی انتقاد‌آمیز از سوی تماشاگران به همراه داشت.
با وجود مشاجره‌های چند ماهه و نگرانی‌های عمیق از واکنش‌های منفی درخصوص نمایش فیلمی با موضوع سلاح اتمی در تنها کشوری که قربانی بمب اتمی بوده است، «اوپنهایمر» با نصب علائم هشداردهنده مبنی بر آزارنده‌بودن در ورودی برخی سینماها، بالاخره در ژاپن اکران شد. ژاپن با اینکه یکی از گیشه‌های اصلی در آسیا به‌ شمار می‌آید ولی تاکنون از برنامه پخش جهانی این فیلم کنار گذاشته شده بود. اما بریترز اند، پخش‌کننده محلی یونیورسال، اواخر سال گذشته اعلام کرد که پس از ماه‌ها گفت‌وگو، «اوپنهایمر» مجوز اکران در این کشور را گرفته است.نظرات تماشاگران پس از اکران از سویی انتقادی و از سویی دیگر توأم با تحسین بود.  پروفسور ماسائو توماناگا، بازمانده حمله اتمی، به گاردین گفت: «اوپنهایمر فیلمی ضدهسته‌ای است. فکر می‌کنم فقدان تصاویر بازماندگان بمب اتمی از نقاط‌ ضعف فیلم باشد. اما در واقع، جملات اوپنهایمر در بسیاری از صحنه‌ها، هراس او از واقعیت حملات اتمی را نشان داد و این برای من کافی بود.»یکی از تماشاگران فیلم به ایندیپندنت گفت: «هیروشیما و ناگاساکی قطعا قربانی هستند ولی گمان می‌کنم اگرچه مخترع این سلاح جزء مقصرین است ولی او هم قربانی جنگ است.»یکی از هواداران بزرگ آثار نولان در اولین روز اکران به سینمایی در یک کیلومتری شهر قربانی بمب اتمی رفت و پس از تماشای فیلم گفت: «مطمئن نیستم فیلمی باشد که ژاپنی‌ها برای دیدنش سرودست بشکنند.»
اما شمار زیادی از تماشاگران ژاپنی تماشای فیلم را دشوار و یکطرفه و از زاویه دید آمریکایی‌ها توصیف کردند.یک تماشاگر به رویترز گفت که فیلم، بمب اتم را به‌گونه‌ای «ستایش‌آمیز» توصیف می‌کند و به‌ عنوان فردی که ریشه در هیروشیما دارد تماشای فیلم برایش مشکل بوده است.تماشاگری دیگر گفت که صحنه‌های جشن برای اختراع و آزمایش بمب اتم حس «نفرت‌انگیزی» برای او به همراه داشته است.یک دانشجو نیز به بی‌بی‌سی گفت که فیلم از نقطه‌نظر آمریکایی‌ها به این موضوع نگاه می‌کند و بر این باور است که استفاده از بمب اتمی جان انسان‌ها را نجات می‌دهد. یکی از بازماندگان بمباران اتمی ناگاساکی که پنج عضو خانواده‌اش را از دست داده به ژاپن تایمز گفت: «دوست دارم مردم هرچه بیشتر فیلم را ببینند. وارد دورانی شده‌ایم که مردم آگاه نیستند این تسلیحات تا چه میزان می‌تواند روی زندگیشان اثر بگذارد.»

شهردار سابق هیروشیما نیز در گفتگو با رسانه‌ها گفت: «از نقطه‌نظر هیروشیما، وحشت سلاح اتمی به‌درستی ترسیم نشده است. فیلم به‌گونه‌ای ساخته شده که به این نتیجه ختم شود که بمب اتم برای نجات جان آمریکایی‌ها استفاده شده است.»با تمامی این اوصاف، «اوپنهایمر» در اولین هفته اکران در ژاپن حدود دو نیم میلیون دلار فروخت و گیشه جهانی‌اش از ۹۶۵ میلیون دلار عبور کرد.از جنگ جهانی دوم که آمریکا از بمب اتم استفاده کرد تا به امروز همواره هراس از تکرار چنین رفتاری وجود دارد و به رغم نگرانی‌های بین‌المللی اما روز به روز بر شمار کلاهک‌های اتمی افزوده می‌شود.آمریکا با حدود ۵ هزار و ۵۵۰ سلاح هسته‌ای پس از روسیه در جایگاه دوم قرار دارد.تا امروز، ایالات متحده تنها کشوری است که از سلاح اتمی در جنگ استفاده کرده‌است. روز ۶ اوت ۱۹۴۵ یک بمب اورانیومی به نام «پسر کوچک» (Little Boy) در هیروشیمای ژاپن فرود آمد که طبق برآوردها، ۱۴۰ هزار کشته بر جا گذاشت. این کشور بمب دوم به نام «مرد چاق» (Fat Man) را سه روز بعد در ناکازاکی انداخت که ۷۴ هزار کشته دیگر در پی داشت.بسیاری از سیاستمداران آمریکایی هشدار داده‌اند دولت جو بایدن، با اقدامات خود در اوکراین، مردم ایالات متحده و کل جهان را برای شروع یک جنگ هسته‌ای تحت فشار قرار داده است.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا