ماجرای ساخت «چراغ گاز»/تئاتری که بعد از فوت کارگردان به صحنه رسید

نمایش «چراغ گاز» که این روزها در عمارت ارغوان روی صحنه است، اثری است که ثمین اکبری مترجم و کارگردان آن در میانه راه تولید و تمرین کار، چشم از جهان فروبست.

نمایش «چراغ گاز» از جمله آثار تئاتری سال ۱۴۰۳ است که از ۲۲ فروردین و در عمارت ارغوان روی صحنه رفته است. نکته قابل تامل و در عین تاثربرانگیز اجرای «چراغ گاز» این است که در تبلیغات و سایت فروش بلیت نمایش، مقابل نام ثمین اکبری مترجم و کارگردان اثر از واژه «مرحوم» استفاده شده است.

سعید مهدیان دستیار کارگردان و از بازیگران نمایش «چراغ گاز» درباره این وضعیت و شرایطی که نمایش برای تولید تجربه کرد، به خبرنگار مهر گفت: با ثمین اکبری هم‌دوره تحصیلی و هم‌گروهی بودیم. ضمن داشتن رابطه دوستی، ثمین اکبری در نمایش «کورها» از گروه هنری «بینا» به عنوان مترجم و بازیگر حضور داشت. بعد از پایان اجرای «کورها»، ثمین ابراز تمایل کرد که ترجمه و کارگردانی نمایش «چراغ گاز» را بر عهده بگیرد. بنده به عنوان دستیار ثمین اکبری در کار حضور داشتم و از اواخر شهریور سال ۱۴۰۲ تولید و تمرین نمایش «چراغ گاز» را آغاز کردیم و این تمرین‌ها ادامه داشت تا اینکه در روز ۱۰ دی سال گذشته، ثمین اکبری بر اثر ایست قلبی فوت کرد.

وی یادآور شد: با درگذشت ثمین اکبری کل اعضای گروه حدود ۲ هفته در شوک بودیم ولی تصمیم گرفتیم مسیری را که ثمین خیلی دوست داشت و با آن خیلی ذوق می‌کرد، ادامه دهیم. گروهی دست به دست هم دادیم تا کار را ادامه دهیم. من به عنوان دستیار، دیگر اعضای گروه و حتی دوستان ثمین اکبری تمام تلاش خود را کردیم تا نمایش «چراغ گاز» به سرانجام برسد.

مهدیان درباره چالش‌هایی که گروه با آن‌ها برای تولید نمایش «چراغ گاز» بعد از درگذشت ثمین اکبری مواجه بود، اظهار کرد: روزهای بسیار سختی را سپری کردیم. ما تمرین کرده بودیم و نوبت اجرایی سالن را هم داشتیم که ثمین فوت کرد. هنوز طراحی صحنه و لباس انجام نشده بود و فقط ۲ ماه تا زمان اجرا فرصت داشتیم. تمام گروه به همراه دوستان ثمین، کار طراحی‌های صحنه و لباس و اجرای دکور نمایش را بر عهده گرفتیم و خوشبختانه تا زمان شروع اجرا، انجام شد.

وی اظهار کرد: تلاش کردیم تمام فکرهایی را که ثمین اکبری برای اجرای «چراغ گاز» داشت، پیاده کنیم. به عنوان دستیار دفتر کارگردانی وی را در اختیار داشتم. اساس کار ما تفکرات ثمین اکبری بود و بنده هم با تجربه خودم و همچین استفاده از تجربیات گروه، کار را شکل دادم.

دستیار کارگردان نمایش «چراغ گاز» با بیان اینکه شیوه اجرایی این اثر سوررئال است، درباره ویژگی‌های اجرای این نمایش توضیح داد: ما در نمایش «چراغ گاز» طراحی صحنه و دکوری خوب و صحنه متحرکی داریم. همچنین به لحاظ ایده اجرایی، خط زمانی داریم و از ابتدا تا انتهای نمایش زمان قطع نمی‌شود. خوشبختانه نظر مخاطبان هم طی اجراهایی که سپری کردیم، مثبت بوده است.

مهدیان درباره چالش‌های اقتصادی گروه برای تولید نمایش «چراغ گاز»، تاکید کرد: از لحاظ مالی به شدت در فشار بودیم. ما گروهی این کار را انجام دادیم و مستقل هستیم. حامی کار خودمان بودیم و تمام هزینه‌ها را خودمان متقبل شده‌ایم که برای طراحی صحنه و لباس هزینه‌ها سنگین بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه «چراغ گاز» تا ۷ اردیبهشت روی صحنه است، درباره احتمال تمدید اجرا گفت: اینکه بتوانیم اجرای نمایش را تمدید کنیم یا نه به استقبال مخاطبان بستگی دارد.

در خلاصه نمایش «چراغ گاز» چنین آمده است: «جولیا شخصیت اصلی نمایش پدر مقروضی دارد که وی به یکی از پولدارترین آدم‌های شهر قول ازدواج با دخترش را می‌دهد. فرناندو آدم پولدار و متشخصی به نظر می‌آید ولی به مرور مشخص می‌شود که فرناندو با بازی‌های روانی قصد دارد جولیا را تحت کنترل خود بگیرد و … .»

حانیه زمائینی، سعید مهدیان، سوگول کریمی، کیمیا بیدار، ناهید محبی، علیرضا اختری، محسن اکبری بازیگران این اثر نمایشی هستند که ساعت ۱۹:۱۰ اجرا می‌شود.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا