رؤسای جمهور خیالی آمریکا در هالیوود/ نگاهی به 10 فیلم و سریال مشهور سال‌های اخیر

به گزارش هفت راه، بالاخره تا ساعاتی دیگر از چهل و پنجمین رییس‌جمهور آمریکا رونمایی خواهد شد. پیش از این آمریکایی‌ها فیلم‌هایی بر اساس زندگی 42 رییس‌جمهور از 44 رییس‌جمهور سابقشان ساخته‌اند اما نکته جالب رؤسای جمهور واقعی این کشور نیستند. آمریکایی‌ها بیش از 220 رییس‌جمهور غیر واقعی در سینما و تلویزیون دارند که این شخصیت‌ها لزوماً همه مثبت نیستند. به مناسبت همین انتخابات، نگاهی انداخته‌ایم به 10 رییس جمهور خیالی آمریکا.

رییس جمهور اولیویا مارسدینسریال «سوپرگرل» / بازیگر: لیندا کارتر
جدیدترین رییس‌جمهور خیالی آمریکا در حال حاضر خانم اولیویا مارسدین است که فقط چند روزی از معرفی‌اش در سریال «سوپرگرل» گذشته. چندان نمی‌توان در مورد شخصیت او در حال حاضر اظهار نظر کرد اما فعلاً به نظر می‌رسد او قرار است کمک حال سوپرگرل، ابرقهرمان زن مشهور دی سی کامیکس باشد. در همین مدت که گذشته فقط می‌دانیم که مارسدین قدرت‌های فرابشری دارد. جالب است که لیندا کارتر بازیگر مشهور نقش واندروومن در دهه هفتاد، این نقش را بر عهده دارد.
رییس جمهور آرنولد شوارتزنگر«فیلم سیمپسون‌ها» / صداگذار: هری شیرر
یکی از نمونه‌های عجیب رییس‌جمهور داستانی در آمریکا، مربوط به انیمیشن «فیلم سیمپسون‌ها»ست که در آن آرنولد شوارتزنگر، بازیگر مشهور آمریکایی و فرماندار سابق کالیفرنیا توانسته به مقام ریاست جمهوری ایالات متحده برسد. او یک رییس‌جمهور احمق نشان داده شده که از شغل خودش متنفر است. شوارتزنگر در واقعیت یکی از سیاستمداران جمهوری خواه به حساب می‌آید و وقتی فیلم در سال 2006 آماده می‌شد، جورج دبلیو. بوش جمهوری خواه رییس‌جمهور بود. در نهایت سازندگان انیمیشن به خاطر این که فیلمشان بعد از دوره جورج بوش از رده خارج نشود و در عین حال رییس‌جمهور فعلی‌شان را به نقد بکشند، شوراتزنگر را رییس‌جمهور کردند.
رییس‌جمهور سلینا میرسریال «ویپ» / بازیگر: جولیا لویی درایفوس
سریال کمدی «ویپ» یکی از محبوب‌ترین آثار چند سال اخیر تلویزیون آمریکاست که حوادث سیاسی این کشور را در اپیزودهای 30 دقیقه‌ای به تمسخر و شوخی می‌گیرد. بازی جولیا لویی درایفوس در این سریال آن قدر با تحسین مواجه شده که در 5 دوره اخیر جوایز امی توانسته هر 5جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در سریال کمدی را به خودش اختصاص دهد. او همین طور دو جایزه هم به خاطر تهیه کنندگی این سریال گرفته و مجموعاً با 7 جایزه در 5 سال رکورددار امی است.رییس‌جمهور الیسون تیلور

سریال «24» / بازیگر: چری جونز
الیسون تیلور یکی دیگر از رؤسای‌جمهور سریال 24 و تنها رییس جمهور زن آن است که کاملاً از روی هیلاری کلینتون طراحی شده. او در فصل‌های هفتم و هشتم این سریال یکی از نقش‌های کلیدی را بر عهده دارد. منتقدان بازی چری جونز در این نقش را پسندیدند و در نهایت او توانست جایزه‌امی بهترین بازیگر نقش مکمل زن در یک سریال درام را در سال 2009 به خودش اختصاص دهد. اگرچه در سریال مستقیماً بیان نمی‌شود اما احتمال جمهوری خواه بودن او بیش از دموکرات بودنش است.

رییس جمهور استنلی کریگ

«رییس‌جمهور ناپدید می‌شود» / بازیگر: آرتور بایرون
احتمالاً قدیمی‌ترین رییس‌جمهور خیالی آمریکا استنلی کریگ با بازی آرتور بایرون است. «رییس‌جمهور ناپدید می‌شود» اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته رکس استات است. در این رمان، رییس‌جمهور آمریکا با یک بحران خارجی رو به روست که می‌تواند منجر به جنگ بزرگی شود اما به ناگاه ناپدید می‌شود. این فیلم که یکی از نخستین تلاش‌های سینمای آمریکا در ردیف فیلم‌های سیاسی است، که در سال 1934 اکران شد و بر اساس داستان کتاب، به نوعی جنگ جهانی دوم را پیش بینی کرد.

خانم رییس جمهور

«پروژه پایگاه ماه» / بازیگر: ارنستین بریر
اگرچه تا کنون هیچ خانمی نتوانسته رییس‌جمهور ایالات متحده شود و هیلاری کلینتون برای نخستین بار در آستانه انجام این کار قرار دارد، قدمت رؤسای جمهور زن آمریکا در عالم خیال به سال 1953 بر می‌گردد. داستان این فیلم علمی-تخیلی البته در دهه هفتاد رخ می‌دهد. زمانی که آمریکا می‌خواهد یک پایگاه روی کره ماه بسازد و یکی از دانشمندان قصد خیانت دارد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها همیشه پیش‌بینی یک رییس‌جمهور زن را می‌کرده‌اند.
رییس‌جمهور دیوید الکساندر

«مگیدو: امگا کد 2» / بازیگر: مایکل بین
یکی از نخستین فیلم‌های علمی- تخیلی مذهبی قرن حاضر، همین فیلم «مگیدو» است. اثری که در آن نخست وزیر آمریکا، رییس‌جمهور را می‌کشد و خودش به قدرتمندترین فرد آمریکا بدل می‌شود. یکی از نمونه‌هایی که در آن رییس جمهور آمریکا فردی بی‌رحم و خون‌ریز است. در نظام رسانه‌ای آمریکا اما این اصلاً مهم نیست. تا وقتی شما نظام سیاسی را زیر سؤال نبرید، کسی اعتراضی نمی‌کند. چون همان طور که در این فیلم هم نمایش داده می‌شود، گاهی افراد نامناسب به پست‌هایی می‌رسند اما نظام درست سیاسی باعث می‌شود در نهایت شکست بخورند و حذف شوند.

رییس جمهور فرانک آندروود

سریال «خانه پوشالی» / بازیگر: کوین اسپیسی
جدیدترین رییس‌جمهور خیالی ایالات متحده‌ در میان آقایان، فرانک آندروود، یکی دیگر از نمونه‌های رییس جمهور فاسد است که البته سابقه ندارد کاری علیه امنیت ملی کشورش انجام دهد یا به مردم خیانت کند. او اگرچه به دنبال نفع شخصی‌اش است اما در فصل سوم تبدیل به رییس‌جمهوری مقتدر در برابر روسیه، دشمن تاریخی آمریکا می‌شود. جالب آن که در نظر سنجی‌های انتخاباتی، آندروود، با وجود شخصیت منفی‌اش آن قدر محبوب است که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای ترامپ و کلینتون به او رأی دهند.
رییس جمهور مرکین مافلی

«دکتر استرنجلاو» / بازیگر: پیتر سلرز
ساخته سال 1964 استنلی کوبریک، اوج کارنامه کاری پیتر سلرز است. بازیگری که در این فیلم سه نقش، از جمله نقش رییس‌جمهور مافلی را بر عهده دارد. او به خاطر بازی در این فیلم توانست نامزدی در اسکار را هم تجربه کند. در این فیلم بعد از آن که ژنرال جک ریپر در اقدامی خودسرانه جهان را به سمت جنگی هسته‌ای با شوروی پیش می‌برد، رییس‌جمهور و سیاستمداران آمریکایی، در اتاق جنگ مشهور این فیلم، دور هم جمع می‌شوند تا از این جنگ جلوگیری کنند.
رییس‌جمهور دیوید پالمر

سریال «24» / بازیگر: دنیس هیزبرت
نخستین رییس‌جمهور سریال «24» در فصل نخست این سریال مشهور سیاسی در سال 2001 معرفی می‌شود: دیوید پالمر. رییس‌جمهور سیاه پوست و دموکراتی که مشخص بود در حال آماده کردن فضا برای باراک اوباماست. او بارها جک باور را در مقام بازوی دیپلماتیک، حمایت و خطرات زیادی را از کشور آمریکا دور کرد. نقش او یکی از مثبت‌ترین شخصیت‌های سریال 24 به حساب می‌آید که در فصل پنجم، در سال 2006 توسط تروریست‌ها کشته می‌شود تا مثل جان اف کندی، به نوعی نقش رییس‌جمهور شهید را ایفا کند و محبوبیتش در آستانه آغاز کمپین انتخاباتی باراک اوباما صد چندان شود. دیوید پالمر تنها یکی از حمایت‌های تمام قد هالیوود از باراک اوباما قبل از ریاست جمهوری او به حساب می‌آید.

منبع: صبح نو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا