موسیقی متن «خشکسالی و دروغ» جنجال‌ساز شد/ آیا بابت استفاده از آثار آهنگسازان در فیلم‌ها رضایت گرفته می‌شود؟

به گزارش هفت راه، استفاده از آثار آهنگسازان و خوانندگان مختلف در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی مدت زیادی است که از سوی کارگردانان جوان و حتی کهنه‌کار باب شده است. فارغ از اینکه خیلی از کارگردان‌ها بدون اجازه مؤلف از این آثار موسیقی استفاده می‌کنند. کارگردان‌های دیگری هم هستند که هنوز نمی‌دانند صاحب یک اثر موسیقی که در بازار منتشر شده، دقیقاً چه کسی است! صاحب یک اثر موسیقی در درجه اول ناشر آن است و اگر تهیه‌کننده‌ای وجود نداشت، آهنگساز مؤلف اثر شمرده می‌شود. درست است که خواننده یک اثر موسیقی، بیش از سایر دست‌اندرکاران آن دیده می‌شود اما خواننده، صاحب‌امتیاز یک آلبوم موسیقی نیست. مگر در شرایط قانونی خاص.

چندی است که فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی پدرام علیزاده روی پرده سینماها رفته است. کارگردان این اثر ترجیح داده به جای ساخت موسیقی متن، برای متن و تیتراژ فیلم‌اش از قطعات شناخته‌شده موسیقی استفاده کند.

آلبوم موسیقی «نه فرشته‌ام، نه شیطان» اثر تهمورس پورناظری با صدای همایون شجریان از زمان انتشارش تا کنون مورد توجه کارگردانان زیادی قرار گرفته و بارها در آثار تلویزیونی هم مورد استفاده قرار گرفته است. کارگردان «خشکسالی و دروغ» در بخشی از فیلم سینمایی خود تصمیم گرفته از یکی از ساز و آوازهای این آلبوم استفاده کند. همان آوازی که شجریان در آن می‌خواند: «درون آینه روبه‌رو چه می‌بینی؟»

در حالی که تهمورس پورناظری درباره استفاده از موسیقی‌اش در این فیلم اظهار بی‌اطلاعی می‌‌کند؛ کارگردان فیلم حتی برای تیتراژ اثر خود نیز موسیقی مستقل در نظر نگرفته و قطعه «ماه و ماهی» با صدای حجت اشرف‌زاده را برای بخش تیتراژ خود مناسب دیده است.

«آرش بیات» به عنوان یکی از آهنگسازان و تنظیم‌کننده آلبوم «ماه و ماهی» در این باره به موسیقی ما گفت: «یک آهنگساز بیش از 5 سال از عمر خود را صرف ساخت یک اثر می‌کند و تمام وقت و زندگی‌اش را روی آن کار می‌گذارد اما ناگهان یک کارگردان حرفه‌ای رفتاری از خود نشان می‌دهد که انگار موسیقی از زیر بته به عمل آمده است! آقای علیزاده در راستای استفاده از قطعه «ماه و ماهی» برای تیتراژ فیلم‌شان با برادرم که یکی دیگر از آهنگسازان کار است، صحبت تلفنی کردند اما ایشان هیچ اجازه کتبی از ما ندارند. در تولید این آلبوم حجت اشرف‌زاده، امیر بیات، علیرضا بدیع و بنده دخیل بوده‌ایم و کار را به کس دیگری واگذار نکرده‌ایم. متأسفانه همیشه آهنگساز یک اثر نادیده گرفته می‌شود و از نظر من، این کار یک توهین است.»

از سوی دیگر پدرام علیزاده (کارگردان فیلم سینمایی «خشکسالی و دروغ») با رد این ادعا در این باره به «موسیقی ما» پاسخ داد: «فیلم موسیقی متن ندارد، اما در جایی از موسیقی «ساعت‌ها» استفاده شده و برای تیتراژ هم 17 مهر سال 94 از آقای اشرف‌زاده اجازه‌ی کتبی گرفتم. نکته این است که وقتی فیلم را برای جشنواره آماده کردیم، هنوز آلبوم «ماه و ماهی» خیلی شناخته شده نبود ولی با تأخیری که در اکران پیش آمد، این آهنگ بسیار به گوش مردم آشنا شده است. البته استفاده‌ی من هم به دلیل این بود که احساس کردم سکانس پایانی فیلم با این موسیقی و شعر آن همخوانی زیادی دارد.»

منبع: موسیقی ما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا