از نداشتن اصول آموزش تا دوری از اصالت با گروه نوازی در موسیقی نواحی

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی معتقد است گروه نوازی در این نوع موسیقی معنایی ندارد و به دور از اصالت اصلی موسیقی آیینی است‌.
هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی درباره آموزش نسل به نسل این نوع موسیقی گفت: اگر به معنای درست آموزش موسیقی نواحی نگاه کنیم و آن‌چیزی که وجود دارد دانشجویان در دانشگاه‌ها دو ترم مبانی موسیقی نواحی را می‌گذرانند. وی با اشاره به آموزش غیر دانشگاهی ادامه داد: در آموزشگاه‌های موسیقی استان‌ها که تعداد آن‌ها هم افزایش یافته، سازهای قومی آموزش داده می‌شود اما چگونگی و نوع نظارت این آموزش‌ها جای تحقیق دارد. اگر بخواهیم بگوییم این‌ آموزش به صورت مکتبی انجام می‌شود یا خیر جواب منفی است؛ چرا که در این آموزشگاه‌ها به این شکل نیست که از حضور استادان بزرگ موسیقی استفاده شود. این پژوهشگر افزود: بسیاری از بزرگان موسیقی نواحی در روستاها زندگی می‌کنند و دسترسی به آن‌ها برای برگزاری کارگاه‌ها سخت است به همین دلیل آموزش از این طریق انجام نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: آن‌هایی هم که آموزش موسیقی را به صورت ردیف، دستگاه و آموزش کلاسیک آموزش دیدند و بر اساس مهارت خود آموزشگاه دایر کردند، به دلیل اینکه متد خاصی در آموزش موسیقی نواحی تعریف نشده است هرطور که دوست دارند این آموزش را انجام می‌دهند و بیشتر به صورت سینه به سینه آهنگ‌ها را منتقل می‌کنند. متاسفانه آموزش موسیقی نواحی اصول و معیار خاصی ندارد. جاوید با بیان وضعیت موسیقی نواحی گفت: درباره وضعیت حال حاضر موسیقی نواحی صحبت دقیقی نمی‌توان انجام داد. اتفاقی که پس از انقلاب اسلامی افتاد پدید آمدن گروه در مناطق و نواحی مختلف برای این نوع موسیقی بود. در گذشته گروه وجود نداشت اما الان به دلیل جشنواره‌ و آموزشگاه‌ها افرادی که آموزش بهتری دیدند را در گروه‌ها گنجاندند. این گروه‌ها بر اساس پایبندی به اصالت‌های فرهنگی خودشان کار می‌کنند اما آنچیزی که اجرا می‌کنند موسیقی به روز شده است؛ بر اساس اصالت هست اما کهن الگویی را ندارد. وی ادامه داد: آن‌هایی که به صورت تک و نهایتا دو نفره کار خود را ارائه می‌دهند پیرو اصالت موسیقی نواحی هستند که تعداد آن‌ها کمتر از گروه‌ها است. بر اساس ارزشیابی‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌دهد این گروه‌ها در دسته بندی های مختلف قرار می‌گیرند. متاسفانه فعالیت گروه های درجه 3 و 4 از درجه های یک بیشتر است که برخی از آن‌ها بسیاری از قواعد را رعایت نمی‌کنند.
استاد موسیقی آیینی یادآور شد: با تمام بی‌مهری هایی که به هنرمندان نواحی انجام می‌شود از جمله مسائل معیشتی و بیمه اما به صورت کجدار مریض این موسیقی کار خود را ادامه می‌دهد. وضعیت معیشتی افرادی که پایبند به کهن الگوها و پایبند اصالت‌ها هستند چندان خوشایند نیست و مجبور هستند کار دوم و سوم داشته باشند اما گروه‌ها به دلیل مجلس گردانی‌هایی که انجام می‌دهند زندگی خود را می‌چرخانند و وضعیت مناسب تری دارند.
منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا