پاسخ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب به انتقاد «هفت‌راه» در مورد جشنواره فیلم وحدت/ ایا بازهم شاهد فیلسازی به سفارش جشنواره‌ها خواهیم بود؟

مجله فرهنگی «هفت‌راه»- گروه سینما: در هفته‌های گذشته برای اولین‌بار در “هفت‌راه” به تصمیم مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای برگزاری «جشنواره فیلم وحدت» اعتراض کردیم و نوشتیم که اضافه شدن این جشنواره‌های فرمالیته به لیست دورهمی‌های سینمای ایران نه‌تنها سودی برای فرهنگ کشور ندارد، بلکه تنها باعث هدر رفت بودجه بیت‌المال خواهد شد.

بعد از آن، این انتقاد در رسانه‌های دیگر هم مطرح شد و حالا خبرگزاری فارس در گفت‌وگوی خود با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، وی را در مقابل این انتقاد قرار داده است که دلیل برگزاری این جشنواره چیست وقتی هیچ تولیدی در این زمینه وجود ندارد.

اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب، در پاسخ به این انتقاد پاسخ داده است که: «کارشناسانی که در این عرصه کار کرده‌اند اعتقاد دارند که مجموعه‌های خوبی تولید شده منتها اینها هنوز معرفی نشده‌اند. به جامعه معرفی نشده‌اند و این جشنواره از یک سو خود یک زمینه‌ای برای معرفی این آثار فراهم می‌کند.»

وی از سوی دیگر با بیان استراتژی تکراری این جشنواره‌ها یعنی مسئله‌ی تولید فیلم مخصوص نمایش در جشنواره‌ها می‌گوید: «جشنواره انگیزه‌ها را در این راستا زنده می‌کند. از وقتی که ما بحث جشنواره را راه انداخته‌ایم، داریم می‌شنویم که نظیر این کار به طور متعدد از سوی بعضی از نهادها دارد انجام می‌شود. یعنی در عرصه هنر خیلی از نهادها دارند به این نوع کار هنری می‌پردازند. کار هنری مربوط به تقریب، کار هنری مربوط به ایده وحدت جهان اسلام، به نظر ما انشاءالله در دو سه سال آینده شاهد یک نهضت هنری در این عرصه خواهیم بود. اوضاع را که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که بحمدالله در این عرصه کارهای خوبی شروع شده. انگیزه‌ها کاملاً زنده شده. امیدواریم که نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور هم شاهد تحولات خوبی در این عرصه باشیم.»

باید یادآوری کرد که تولید محصولات سینمایی با بودجه دولتی صرفا برای پر کردن جشنواره‌ها و عدم نمایش عمومی برای مردم یکی از رسوم قدیمی سینمای ایران است که در اکثر جشنواره‌ها هم قابل مشاهده است و ظاهرا جشنواره فیلم وحدت نیز به همان راهی خواهد رفت که دیگر جشنواره‌ها رفته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا