دست اتحادیه چگونه پُر شد؟!/ آیا این به معنی تایید حرف و حدیثها درباره سود حاصل از برگزاری نمایشگاه کتاب است؟

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: هنوز بیش از دو ماه از نمایشگاه کتاب تهران و حرف و حدیثها درباره هزینه‌های انجام گرفته در آن نگذشته است؛ حال یکی از مجموعه‌های فعال در برگزاری نمایشگاه با اعلام موضعی محل هزینه احتمالی سود حاصل از مشارکت در برگزاری نمایشگاه را اعلام کرده است.

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است: «نحوه شركت اتحاديه در نمايشگاه امسال كتاب فرانكفورت با سال قبل تفاوت‌هايى دارد؛ به اين صورت كه احتمالاً امسال اتحاديه با دست پُر و بدون نياز به كمك‌هاى موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در نمايشگاه فرانكفورت شركت مى‌كند. اگر چنانچه این موسسه بخواهد كمكى هم بكند، بى قيد و شرط خواهد بود، يعنى كتاب‌هايى را که تيم منتخب اتحاديه گزينش مى‌كند، شركت داده خواهند شد.»

محمدمهدى فخرى‌زاده در حالی از شرکت این اتحادیه با دست پر و بدون نیاز به کمک موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی سخن می‌گوید که مشخص نیست این اتحادیه چگونه امسال دستش پر شده و توانایی شرکت مستقل در نمایشگاه فرانکفورت را پیدا کرده است؟ البته می‌توان حدس زد که سود حاصل از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برای این اتحادیه این توانایی را در اختیار آن قرار داده است!

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که سابقه دو سال تحریم نمایشگاه کتاب را در کارنامه داشت، امسال بعنوان مجری نمایشگاه از سوی وزارت ارشاد انتخاب شد. این انتخاب اگرچه با اما و اگرهایی از جمله همین سابقه تحریم، و یا عدم نمایندگی این اتحادیه تهران توسط ناشران کل کشور همراه بود اما کمی بعد با حاشیه‌های بیشتر مواجه شد. یکی از این حاشیه‌ها دریافت سه میلیارد تومان توسط اتحادیه برای برگزاری نمایشگاه بود. البته مسئولان اتحادیه سعی کردند دریافت این پول را توجیه کنند. کما اینکه محمود آموزگار رییس اتحادیه در نشست خبری هفتم تیرماه خود گفت:

n00220632-t

«برآورد بودجه برگزاری نمایشگاه که از طرف ارشاد تایید شده بود هفت میلیارد تومان بود و مصوبه شورای سیاستگذاری این بود که سه میلیارد تومان هم از محل اجاره‌بهای غرفه‌ها تامین شود که جمعا به 10 میلیارد تومان برسد. وظیفه اخذ اجازه‌بهای غرفه‌ها به اتحادیه واگذار شد. با توجه به اینکه وظایف ساخت و ساز غرفه‌ها در شبستان و چادرها هم به اتحادیه محول شد این کار نیاز به پول داشت. قرار هم شد اتحادیه اجاره‌بهای غرفه‌ها را بگیرد و در تفاهمنامه مقرر شد اگر هزینه‌ها بیشتر از وجوه دریافتی شد، ارشاد بقیه هزینه را بپردازد و اگر هم هزینه‌ها کمتر از وجوه دریافتی شد اتحادیه مازاد را به ارشاد مسترد کند.

کل اجاره غرفه‌ها دو میلیارد و 900 میلیون تومان بوده است که اتحادیه ناشران آن را دریافت کرده‌ است. از این مبلغ حدود 20 درصد آن باید به عنوان مالیات ارزش افزوده مالیات تکلیفی و بیمه کسر شود و به وزارت دارایی و سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود. بخشی از آن اضافه دریافتی‌هاست، یعنی همکار ناشری غرفه‌ای با تجهیزاتی مثل تلفن گرفته است، ولی غرفه او تلفن نداشته که باید ما به التفاوت ‌آن مسترد شود. از این پول طبق برآورد تقریبی چیزی حدود دو میلیارد و 400 میلیون تومان باقی می‌ماند که نزدیک به دو میلیارد هزینه ساخت و ساز غرفه‌هاست. حدود 600 میلیون تومان رقمی است که باید به تشکلهای نشر پرداخت شود. حدود 400 میلیون تومان هم هزینه کمیته‌هاست، با این وجود پول موجود تکافوی هزینه‌ها را نخواهد کرد که طبق تفاهمنامه باید معاونت فرهنگی ارشاد نسبت به تامین بقیه وجه اقدام کند.»

در همان روزهای برگزاری نمایشگاه هم گفته می‌شد که هزینه برپایی غرفه‌ها خیلی کمتر از این مقدار خواهد شد و حالا می‌توان با توجه به سخنان آقای آموزگار خیلی راحت‌تر در اینباره قضاوت کرد. علاوه بر اینها خط و نشان کشیدن دبیر این اتحادیه برای وزارت ارشاد و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و پز دادن به دست پر و… هم شاهدی دیگر است بر این امر کهظاهرا نمایشگاه کتاب تهران اگر برای کتاب و کتابخوانی کشور آب نداشته است، برای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران آنقدر نان داشته است که بتواند به تنهایی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا