آیا کسی هست به «علی معلم» کمک کند؟/ لطفا نگذارید معلم بیش از این تیشه به ریشه اعتبار خود بزند!

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: در چند ماه اخیر یکی از تفریحات اهالی فضای مجازی همخوان‌کردن و تکمله زدن به اشعار و نوشته‌هایی بوده است که رییس فرهنگستان هنر درباره موضوعات مختلف می‌نویسد.

به گزارش «هفت راه»، «علی معلم دامغانی» که پیش از این بعنوان شاعری وزین و صاحب هنر و اندیشه جایگاهی درخور توجه در میان اهل ادب کشور پیدا کرده بود و یکی از اساتید به نام ادبیات ایران بود، اخیراً در چند یادداشت آغشته به شعر به اتفاقات نسبتاً بی‌ربط و کم اهمیت واکنش نشان داده است. یادداشتهای مسجعی درباره مصاحبه یک استاد دانشگاه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی و یا سخنان فردی دیگر درباره فردوسی در شبکه وی‌او‌ای و یا یادداشت و شعری خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی از جمله این مطالب است.

da

آنچه در این بین عجیب است واکنش رییس فرهنگستان هنر به این اتفاقات نیست، یا لااقل آنچه مهمتر است تیشه‌ای است که علی معلم با این سروده‌ها و بافته‌ها دارد به اعتبار ادبی خود وارد می‌کند. استفاده از کلمات و اصطلاحات عجیب و غریب و ثقیل که پیش از این در اشعار وی سابقه داشته و حالا به کمال(!) رسیده است، در کنار آوردن تعابیری سخیف و مضحک باعث شده است که خواننده متحیر بماند که آیا واقعا علی معلم آنها را نوشته است یا نه:

«…چه كار داري به مردم به نرخ آرد و گندم . تو و مادام حشيري با بهرام مشيري خودت بهتر ميدوني

باهاس عرعر بخوني ( گل بهرام ببين چه وقته؟ كه بلبل مست و شيداي درخته!)

جدايي خيلي سخته دلاتون لخت لخته . آخر مرد شلخته چقدر شلنگ و تخته. برگرد بيا به ايرون همين ميهن ويرون. اگر كه اهل دردي چرا بر نمي‌گردي؟ كس و كيشي نداري پس و پيشي نداري؟ مو چيزي؟ مرد فلاح. نه آگاهي يا آگاه؟ موسلمانم تو چيزي؟ ذليلي يا عزيزي؟ مشيري (موشيري) مثل موشه ميگه يك سر دوگوشه ولي بي عقل و هوشه . چرا اینقدر ميجوشه بپرس ازش چي توشه؟…»

و نوشته‌جاتی از این دست که انتسابشان به شخصی چون علی معلم با آن شخصیت حقیقی در حوزه شعر و ادب و این جایگاه حقوقی بعنوان رییس فرهنگستان هنر عجیب می‌نماید.

حال باید نه از خود علی معلم بلکه از رفقا و علاقه‌مندان و دوستداران وی خواست که اگر دسترسی به ایشان دارند کاری کنند که این چهره ماندگار ادب فارسی بیش از تیشه به ریشه اعتبار خود نزند و اگر سطح خویش را در حد پاسخ دادن به این افراد و موضوعات پایین می‌آورد لااقل ادبیات و قالبی شایسته برای واکنش انتخاب کند نه این ادبیات بند تنبانی!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا