از جشنواره عمار كه حرف مي‌زنيم، از چه حرف مي‌زنيم

یکی از اولین مفاهیمی که یک دانشجوی جامعه‌شناسی با آن مواجه می‌­شود هویت است. مشهور‌ترین جمله راجع به هویت این است که: «تمایز، هویت را می‌­سازد.» جشنواره مردمی فیلم عمار از بسیاری جهات یک جشنواره متمایز است که توانسته در طی چند سال از تشکیل شدنش، سبک زندگی فیلم‌سازی و فیلم‌بینیِ نوینی را به نمایش درآورد.
اولین تمایز عمار گر­دهمایی گستره­ بزرگی از محصولات رسانه­ای، سینمایی و فرهنگی حول محور گفتمان انقلاب اسلامی است. از دیگر تمایزات عمار می‌­شود به تفاوت زمان آغاز و انجام جشنواره در شهر­‌ها و استان­های مختلف اشاره کرد. یا حتی می‌­توان به سازندگان آن اشاره کرد، که نه از بدنه حرفه‌ای ­سینما بلکه عمدتا از میان آماتورهایی تشکیل می‌­شود که بیش از آنکه دلبسته سینما باشند دلبسته موضوع و هدف جشنواره­اند. اما به اعتقاد نگارنده، هیچکدام از این­‌ها مهم‌ترین وجه تمایز عمار نیست.

مهم‌ترین وجه تمایز عمار در قالب ارتباطی است که با مخاطبان خود اتخاذ کرده است. چه مخاطب عام و چه مخاطب خاص. (استفاده از لفظ عام و خاص درباره پدیده­ای مثل عمار ممکن است کمی سوءتفاهم برانگیز باشد اما برای روشن‌تر شدن موضوع، ناگزیر از واژه­های مرسوم، در معنای مشهورشان استفاده می‌کنیم.)

جشنوارۀ عمار برای مخاطب عامش طرحی نو در انداخته است. طرحی که فاصله بین مولف، منتشر کننده و بیننده را تا حد زیادی از میان برداشته است. اکران مردمی‌‌ همان چیزی است که این فاصله را از بین برده یا دست کم به رقیق‌ترین شکل تجربه شده­‌اش رسانده است. اکران مردمی از این قرار است که آماتورهایی از میان مردم، از این مسجد یا آن پایگاه فیلم می‌­‌سازند. بعد آماتورهایی دیگر باز هم از می‌ان‌‌ همان مردم مذکور فیلم را در مسجد و خانه و مدرسه و محله و محل کسبشان و با هزینه شخصی خودشان اکران می‌­کنند تا جمع­‌هایی کوچک مانند یک خانواده یا جمع­‌هایی بزرگ­‌تر مانند دو سه هزار نفر از میان جمعیت نزدیک به صدهزار نفری یک شهر آن را بینند، بی‌آنکه این دیدن آداب دیگری را به غیر از دیدن طلب کند. (ه‌مان آدابی که در جشنواره‌­های حرف‌ه­ای سینمایی رایج است.) این شیوه اکران مردمی محدویت را از بین برده انحصار را شکسته و فیلم‌­‌ها را با کمترین هزنیه و بی‌واسطه‌ترین حالت ممکن به مخاطبان واقعی­شان می‌­رساند. تصور کنید در بحبوحۀ ماجرای فساد ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیاردی، از میان فیلم­سازان عماری کسی مستندی با عنوان «۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیارد چند تا صفر داره؟» ساخته بود.

موضوعی که هر کسی به این سادگی‌ها جرات پرداختن با آن را ندارد. و در خلال مستند، همین سوال چالش برانگیز که عنوان مستند نیز هست را از مردم کوچه و بازار پرسیده بود. بعد این اثر با‌‌ همان ساز و کار در بسیاری شهر­های ایران اکران شد و در بعضی اکران­‌ها صف­‌های طویل برای تماشای آن شکل گرفت. این فرآیند آرزوی هر جشنواره­ای است. فرآیندی که مخاطب خود به دنبال اثر مورد نظر می‌­‌رود و اثر نیز درست به سمت او هدایت می‌شود. سالن اکران خالی نیست و معدود تماشاگری که فیلم را تماشا کرده از خود نمی‌­پرسد آنچه که دیدم چه ارتباطی با من داشت؟

اما مخاطب خاص. جشنواره عمار توانسته در یک میزانسن بدیع با گریز و گذر از دام مردمی نمایی مارکسیستی ضمن توجه به نیاز مخاطب عام، مخاطب خاص را فراموش نکرده و وجهی از جذابیت را البته با تکیه به دیدگاه خود برایش فراهم آورده است. افتتاحیه­‌ها و اختتامیه‌­‌ها عمار‌‌ همان قالبی است که جشنواره عمار توانسته برای مخاطب حرف‌ه­ای خود فراهم آورد. محفل‌­هایی که با تمام افتتاحیه­‌ها و اختتامیه­‌های دیگر تفاوت ماهوی دارد. اختتامیه‌ای که پذیراییش نان­‌های پخته شده در تنور مادر شهیدی است که برای رزمندگان دوران دفاع مقدس نان می‌پخته است و جایزه تقدیر شدگانش دستکش بافته شده توسط پیرزنی است که برای رزمندگان دوران دفاع مقدس دستکش می‌­‌بافته است. کسانی که در اختتامیه تقدیر می‌­‌شوند نه الزاما هنرمندان حرفه­‌ای بلکه ممکن است حاج صادق آهنگرانی باشد که بلبل خمینی بوده است.

این اتفاق یک خلاف جریان درست حسابی در مواجهه با آیین‌­های افتتاحیه و اختتامیه جشنواره‌های دیگر است. این نحوه و قالب برگزاری آیین‌های افتتاحیه­ و اختتامیه­ غیر از هویتی که توانسته برای جشنواره عمار فراهم کند موفق شده مخاطب خاص خسته و بیگانه از بازی­‌های جشنواره­ای مرسوم و فرش قرمز و… را به خود متوجه کند.

به هر حال جشنواره عمار با تمام ملاحظاتی که شاید بتوان پیرامونش به بحث و نظر و نقد گذاشت توانسته امکان­‌های جدیدی از فضای سینما و رسانه و آیین­‌های سینمایی و رسانه­‌ای را پیش اهل نظر روشن کند، که تا پیش از این در حجاب روزمرگی آداب مرسوم جشنواره‌­‌ها نمایان نبود.

منبع: متن زندگي

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا