تفاهمنامه خانه کتاب و رادیو فرهنگ

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و مدیر رادیوفرهنگ در نشست امضای تفاهمنامه همکاری بین این دو نهاد با تاکید بر دغدغه‌های مشترک، به آینده روشن این همکاری اشاره کردند.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست مشترک موسسه خانه کتاب و شبکه رادیویی فرهنگ ظهر امروز دوشنبه ۱۸ اسفند با حضور مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب و محمدصادق رحمانیان مدیر شبکه فرهنگ در سرای اهل قلم برگزار شد.

رحمانیان در ابتدای این نشست گفت: تفاهمنامه مشترکی که امروز امضا می‌کنیم، یک تفاهمنامه یک ساله است و امیدوارم که رادیو فرهنگ به عنوان بازوی رسانه‌ای کتاب، بتواند با خانه کتاب که متولی اصلی کتاب در ایران است، تعامل داشته باشد. همچنین امیدوارم بتوانیم در مدیریت جدید رادیو فرهنگ، فعالیت‌های پیشین دوستان را با جدیت و دقت بیشتر دنبال کنیم.

وی افزود: در دوره جدید رادیو فرهنگ، به خاطر اهتمام به امر کتاب، گروه کتاب در این شبکه شکل گرفته و متولی ترویج کتاب و کتابخوانی است. آن چیزی که مد نظر معاون صدای جمهوری اسلامی ایران خانم آبروانی است، این است که اولویت اصلی را روی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بگذاریم و ترویج دهنده مفاهیم این حوزه‌ها باشیم. در مرتبه دوم هم کتاب‌هایی را دربازه بانی خواهیم کرد و در برنامه‌های مختلف این شبکه، که طراحی شده و پخششان از اردیبهشت آغاز می‌شود، امر ترویج کتاب را به سامان خواهیم رساند.

مدیر شبکه رادیویی فرهنگ ادامه داد: فرم‌های مختلفی برای ترویج کتاب و کتابخوانی در قالب برنامه‌های رادیویی در نظر گرفته‌ایم که یکی از آن‌ها نقد و بررسی کتاب است که می‌خواهیم آن را در فضای جدی دنبال کنیم. پوشش رسانه‌ای اخبار مربوط به کتاب و کتابخوانی از جمله کودک و نوجوان، تا بزرگسالان و دانشگاهیان و حوزیان از دیگر برنامه هاست. نگاه‌مان هم نگاه متعادلی است که بتوانیم همه آن اخبار و کتاب‌هایی را که ارزش پرداختن در رسانه را دارند، مورد بررسی و پوشش قرار بگیرند. دنبال کردن اخبار برنامه‌های سرای اهل قلم، و اخبار مربوط به شهرستان‌ها و همچنین تازه‌های کتاب از دیگر موضوعاتی هستند که آن‌ها را پوشش خواهیم داد.

کتاب از مهجوریت بیرون می‌آید

در ادامه جلیسه گفت: اتفاق خوبی که افتاده این است که چندی پیش به رادیو فرهنگ رفتیم و آقای رحمانیان، دید ما را با بازدیدی سریع پاسخ دادند. این رویکرد قابل تقدیر و ستایش، و نشان دهنده عزم جدی رادیو فرهنگ درباره مساله کتاب است. با توجه به تخصص و تبحری که دوستان رادیو فرهنگ دارند، به نظرم در سال آینده، فضای خوبی در رادیوفرهنگ پیش خواهد آمد و کتاب از آن مهجوریتی که گریبان گیرش است، بیرون می‌آید.

مدیرعامل خانه کتاب افزود: فکر کنم تعاملی که رادیوفرهنگ ایجاد کرده، می‌تواند سرمشقی برای دیگر بخش‌های باپتانسیل صدا و سیما باشد. تیم فعلی مدیریت صدا و سیما، عزم جدی برای توسعه و تبلیغ کتاب و کتابخوانی دارد. ما هم از این نگاه استقبال می‌کنیم. نگاه وزارت ارشاد و خانه کتاب، بر تعامل حداکثری با رسانه‌های مختلف و همچنین حوزه‌های مختلف است. معتقدیم اگر قرار است در این حوزه اتفاق خاصی بیافتد، یک دست صدا ندارد و اینکه همه کار‌ها را باید وزارت ارشاد انجام دهد، دید نادرستی است. همه نهاد‌ها باید ظرفیت چندبرابری برای مساله کتاب ایجاد کنند. حتی بخش خصوصی هم باید وارد این حوزه شود.

وی گفت: به آینده خوشبین هستم چون رادیوفرهنگ واقعا یک شبکه متفاوت است. خانه کتاب هم با توجه به ظرفیت‌هایش تعامل حداکثری با رادیوفرهنگ خواهد داشت. به دلیل انگیزه‌ای که در ۲ طرف وجود دارد، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. با توجه به ظرفیت‌های مشترک، ایجاد لینک شبکه رادیو فرهنگ در سایت خبرگزاری ایبنا و مشارکت در ساخت برنامه‌های این شبکه از برنامه‌های ماست.

در ادامه رحمانیان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره برنامه‌های رادیو کتاب بعد از ادغام و انحلال آن و وضعیت برنامه‌های آن در این شرایط گفت: صحبت ما دیگر طور کلی در ساحت شبکه رادیوفرهنگ است و برنامه‌های رادیو کتاب در این شبکه دنبال خواهد شد. البته رادیوفرهنگ رادیویی نیست که به طور اختصاصی به کتاب تعلق داشته باشد. در حال حاضر ۱۳ شبکه رادیویی داریم که هرکدام به طور پراکنده به امر کتاب می‌پردازند. مثلا رادیوجوان یا رادیو ایران هرکدام با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های خود، برنامه‌هایی درباره کتاب دارند. اما در رادیوفرهنگ، یک گروه اختصاصی برای کتاب راه اندازی شد. این گروه قرار است روزانه به طور مستمر و پراکنده، ۴ ساعت برنامه تولید کند.

مدیر رادیوفرهنگ در ادامه پاسخ خود گفت: برنامه‌های پراکنده به این معنی هستند که در گروه تاریخ یا جامعه رادیو فرهنگ هم به کتاب پرداخته می‌شود. گروه ادب و هنر نیز سهم بالایی در برنامه‌های کتاب شبکه خواهد داشت. به حوزه‌های ادبیات امروز، کتاب فصه و شعر در این گروه پرداخته خواهد شد. بنابراین در یک جمع‌بندی، شاید ساعت برنامه‌های تولیدی از روزی ۴ ساعت بیشتر شده و به ۵ ساعت برسد.

رحمانیان گفت: اگر بخواهم از چند برنامه رادیوفرهنگ در این باره، نام ببرم، باید به ۶۰ ثانیه با کتاب، از واژه تا صدا، کتاب کوچک من، هنر مکتوب، کتاب شب، قدم زدن با کلمات و شب‌های فرهنگ اشاره کنم. برنامه آغاز صبح‌های شنوندگان هم، فراهنگ خواهد بود که در آن بخش‌هایی از یک کتاب با موسیقی‌های متن مطرح جهان خوانده خواهد شد. در کل برنامه داریم تا در آینده، رادیو فرهنگ یک رادیوی سراسری کتاب شود.

علی آقاغفار سردبیر مجله کتاب هفته نیز در این جلسه حاضر بود و گفت: فکر می‌کنم در امر ادغام رادیو کتاب، عجله شد. یعنی رادیو کتاب فرصت پیدا نکرد تا رشد کند. نگاه مسئولان صداوسیما نگاهی سریالی شده است. به نظرم کتاب، آن قدر مهجور و محق هست که برای گل دادنش، صبر کنیم و در یک بازه چند ماه یا چند ساله، درباره‌اش تصمیم نگیریم. حالا در چنین وضعیتی انتظار می‌رود، رادیوفرهنگ مخاطبان بیشتری را به سمت کتاب جذب کند.

وی گفت: دغدغه کتاب نخواندن مردم، از چند منظر، قابل بررسی است. هنر ما رسانه‌ای‌ها این است که چطور این دو را با هم آشتی بدهیم.

در پایان این نشست، تفاهمنامه همکاری بین خانه کتاب و رادیو فرهنگ به امضای دو طرف رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا