«غبار» كليشه‌‌اي نيست

محمدرضا مداحیان کارگردان نمایش «غبار» درباره اجرای این اثر نمایشی در ایام فاطمیه به خبرنگار تئا‌تر گفت: این اثر به نویسندگی انوش معظمی قرار است از پنجم اسفند ماه به مدت ۲۰ شب در تالار وحدت میزبان علاقمندان باشد. این نمایش در گروه آثار نمایشی آیینی جا می‌گیرد اما عنصر درام و توجه به متن نقش بسزایی در شکل گیری این فضای آیینی دارد.

وی افزود: این نمایش فارغ از فضای مذهبی، کشش و جذابیت زیادی برای مخاطب به وجود خواهد آورد چون افرادی را به تصویر می‌کشد که همه ما هر روز با آن‌ها در ارتباط هستیم و چه بسا خودمان یکی از آن‌ها باشیم. در زمینه اجرایی نیز تلاش کردیم از فضاسازی بکر، تصاویر بدیع و مفاهیم بکر‌تر استفاده کرده و از کلیشه‌ها فاصله بگیریم. خوشبختانه مجموعه بازیگران و تیم تولید و اجرا بسیار قدرتمند، حرفه‌ای و متخصص هستند. همه تلاش ما این است که اثری به دور از کلیشه‌های رایج نمایش‌های مذهبی روی صحنه ببریم.

این کارگردان تئا‌تر اضافه کرد: تجربه اجرای نمایش «شعله در زمهریر» به ما نشان داد که نمایش باید مخاطب امروزی را راضی نگه دارد بنابراین در اجرای این نمایش نیز تلاش کردیم درباره آدم‌هایی حرف بزنیم که از جنس افراد امروز جامعه هستند؛ آدم‌هایی که در عین اینکه اسیر منیت‌ها و غرورشان هستند خودشان را در قالب افراد معتقد و اثرگذار می‌بینند. این افراد وقتی در فضای تاریخ اسلام و آن دوران قرار می‌گیرند متوجه می‌شوند که در زمره اشخاصی هستند که پیش از این نفیشان می‌کرده‌اند اما در واقع با اندیشه و راه این افراد همسو شده‌اند.

کارگردان نمایش «کلید» متذکر شد: این افراد در جامعه ما زیاد دیده می‌شوند به همین دلیل مخاطب با چنین اثری همراه می‌شود و شاید خودش را هم یکی از این آدم‌ها ببیند بنابراین تلاش کردیم در اجرای این اثر نمایشی با مخاطب همذات پنداری کرده و کاری کنیم که او به اعمال خود و تاثیرگذاریشان در تاریخ بیندیشد. چنین افرادی که دچار منیت‌ها هستند اما خودشان را جزو یاران ائمه می‌پندارند در جامعه به وفور قابل مشاهده‌اند اما در تئا‌تر کمتر به آن‌ها پرداخت شده است.

وی درباره مقطع زمانی که این نمایش در آن روایت می‌شود، بیان کرد: تلاش شده در اجرا زمان مشخصی برای نمایش تعریف نشود اما قطعا اتفاق‌ها در دوران معاصر رخ می‌دهد که می‌تواند از دهه ۳۰ به بعد را در بر بگیرد. البته چند مقطع تاریخی مختلف در نمایش به تصویر کشیده می‌شود و یکی از شخصیت‌های اثر به دوران صدر اسلام نیز سفری خواهد داشت. روایت تاریخی نمایش از زمان سقیفه بنی ساعده آغاز می‌شود و مجموعه افرادی را به تصویر می‌کشد که پدیدآورنده بخش‌های مهمی از تاریخ بوده‌اند.

مداحیان درباره حضور بازیگرانی چون جهانگیر الماسی در این اثر نمایشی گفت: یکی از ویژگی‌های این اثر نمایشی حضور جهانگیر الماسی به عنوان بازیگر در این اجراست چون وی از تجربه، آگاهی، تخصص و هوش بسیار بالایی برخوردار است و این امر در کنار انرژی که الماسی برای کار می‌گذارد بسیار ارزشمند است. همچنین هنرمندان دیگری چون آتش تقی‌پور، می‌رطاهر مظلومی، محمد ساربان، سیروس کهوری‌نژاد، منوچهر علیپور، انوش معظمی، حسین کشفی، علی کریمی و یحیی ایراندوست در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند که حضور هرکدام از آن‌ها برای من بسیار ارزشمند است.

وی در پایان درباره موسسه فرهنگی هنری بشارت که مجری طرح این اثر نمایشی است، گفت: از طرف عرفان خداپرست که درحال حاضر تهیه کننده این نمایش است و نماینده موسسه فرهنگی هنری بشارت محسوب می‌شود با این موسسه آشنا شدم. اعضای این موسسه جوانانی دغدغه من هستند که دوست داشتند در حوزه تئا‌تر مذهبی حرفی غیر تکراری و بزرگ در ایام فاطمیه بزنند. بسیار خرسندم که برای اولین بار یک موسسه سفارش دهنده به دور از واسطه و به شکل مستقیم با یک گروه نمایشی وارد مذاکره و قرارداد با افرا گروه شده است چون پیش از این حضور واسطه‌ها باعث دلسرد شدن هر دو گروه اجرا کننده و سفارش دهنده می‌شد و آثار به شکلی که مورد دلخواه بود به صحنه نمی‌رفت.

نمایش آیینی «غبار» به نویسندگی انوش معظمی و کارگردانی محمدرضا مداحیان، ویژه ایام فاطمیه از پنجم اسفندماه، ساعت ۱۸: ۱۵، در تالار وحدت میزبان علاقمندان خواهد بود. این اثر داستان افرادی است که گرفتار و اسیر منیت‌ها شده‌اند و خود را مدافع خوبی‌های جهان می‌دانند. حال آنکه خود در مقاطع مهم تاریخ به عکس آنچه می‌پندارند، عمل می‌کنند.

جهانگیر الماسی، می‌رطاهر مظلومی، آتش تقی‌پور، محمد ساربان، سیروس کهوری‌نژاد، منوچهر علیپور، انوش معظمی، حسین کشفی، علی کریمی و یحیی ایراندوست به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین عرفان خداپرست تهیه کننده، موسسه فرهنگی هنری بشارت مجری طرح، سعید نقد‌زاده دستیار کارگردان و برنامه ریز، بهرنگ قدرتی آهنگساز، عامر مسافر آستانه و حمید جوکار طراحان حرکت، پیام حسین سوری طراح صحنه، حسین اسفندیاری طراح لباس، امیر قادری طراح گریم، ارشا اقدسی طراح بدل کاری و مهدی سربازی روابط عمومی عوامل اجرایی این اثرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا