آذرنگ: 10 میلیون صرفه‌جویی را کجا خرج کردید؟/ پناهنده: برای خودم و این جلسه متاسفم/ محمدی: من همین ۱۰ دقیقه قبل کاندیدا شدم/ بهزاد فراهانی: هر کس ناراحته، رای نده!

مجله فرهنگی هفت راه – گروه تئاتر: اهالی تئاتر و دست اندرکاران آن همیشه داعیه رفتارهای اخلاقی و فرهیختگانی دارند و حساب خودشان را از سینما و بازیگران هنر هفتم جدا می‌دانند. با این حال، موارد متعددی وجود دارد که این مساله را نقض می‌کند؛ مثلا ماجرای انتشار تصویر انگشت شست محمد یعقوبی، کارگردان تئاتر یا حواشی اخیر انتخابات هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر.

مجمع عمومی انجمن بازیگران خانه تئا‌تر شامگاه ۱۳ دی‌ماه در سالن اصلی تئا‌تر شهر با حضور جمع زیادی از بازیگران تئا‌تر برپا شد که به گفته مسئولان این انجمن، تعداد حاضران از حد نصاب لازم برای برگزاری این مجمع هم بالا‌تر بود.

در این جلسه که ریاست آن را جمشید جهانزاده بر عهده داشت، بیشترین نکته‌ای که به چشم می‌خورد، بنرهایی درباره بودجه تئا‌تر بود که در لابی تئا‌تر شهر و روی صحنه سالن اصلی قرار داده شده بود.

2-1-201514124723

روی این بنر‌ها عباراتی همچون «یا بودجه تئا‌تر را ۱۰ برابر کنید یا آن را قطع کنید»، «ما از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم بودجه تئا‌تر را در شأن هنر و فرهنگ این کشور ارتقاء دهند»، «بودجه کنونی تئا‌تر شایسته فرهنگ و تاریخ این کشور نیست» و «انجمن بازیگران خانه تئا‌تر خواهان ۱۰ برابر شدن بودجه تئا‌تر است» نوشته شده بود.

فحاشی‌های محترمانه

در ابتدای این مجمع که با تأخیر یک ساعته نسبت به زمان اعلام شده، آغاز شد، گزارش هیأت مدیره توسط مریم رحیمی ارایه شد و پس از آن کاندیداهای هیأت مدیره و بازرسی هر کدام به مدت کوتاهی به معرفی خود پرداختند و سپس رأی‌گیری انجام شد.

جهانزاده پیش از شروع معرفی کاندیدا‌ها، اعلام کرد که قرار است از سال آینده کسانی که متقاضی حضور در انتخابات هستند، چند روز قبل از برگزاری مجمع اسامی خود را اعلام کنند و در مجمع فقط رأی‌گیری انجام شود.

افرادی که برای این مجمع نامزد شدند عبارت بودند از: امین آذری (گزارشگر تلویزیون)، حمیدرضا آذرنگ، بیژن افشار، خسرو احمدی، فرهاد تجویدی، آتیه جاوید، محمودرضا رحیمی، شهره سلطانی، بهرام شاه‌محمدلو، بهزاد فراهانی، حسین محب‌اهری، فرزانه نشاط ‌خواه، بابک والی، کاظم هژیرآزاد، هوشمند هنرکار، مریم رحیمی، علیرضا محمدی، کریم اکبری مبارکه، سیاوش اکبری صفت، سیاوش چراغی‌پور، حاج‌صفاری، مسعود رحیم‌پور.

اکثر این کاندیدا‌ها در مدت کوتاهی به معرفی خود پرداختند یا هدف خود را از شرکت در انتخابات هیأت مدیره انجمن اعلام کردند اما عده‌ای هم به اعتراض از وضعیت موجود پرداختند.

حمیدرضا آذرنگ به عنوان یکی از منتقدان این شرایط با عذرخواهی از مطالبی که مطرح می‌کند، یادآور شد: ۱۴ سال بیشتر یا کمتر است که یک اتفاق مداوم در خانه تئا‌تر می‌گذرد. ۱۴ سال است که حضور آدم‌هایی در اینجا با نتیجه نگرفتن همراه بوده و خوب است اگر کارایی نداریم، کنار بکشیم تا شاید آدم‌های دیگر بیایند تا بتوانند کاری بکنند.

این بازیگر اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی ما این است که هیچ هیأت مدیره‌ای نمی‌گوید شما باید اول به حقوقتان آگاه شوید تا بتوانید ما را راهبری کنید.

صندلی‌های تئاتر شهر، خاک گرفته است

آذرنگ که این روز‌ها با نمایش «مرگ فروشنده» در تالار اصلی تئا‌تر شهر روی صحنه است، با اشاره به شرایط اجرای این نمایش گفت: هیچ کس نیست پیگیری کند که در سالن اصلی معتبر‌ترین مرکز تئاتری کشور روی همین صندلی‌هایی که امروز نشسته‌اید، چقدر خاک نشسته‌ است! در حالی که ما هر شب اینجا نمایش اجرا می‌کنیم. این آرمان است برای ما که یک نفر از خانه تئا‌تر بگوید، شما اینجا چه می‌کنید؟

وی ادامه داد: این ۱۰ برابر شدن بودجه به چه درد می‌خورد در حالی که ما از یک قرارداد تیپ نتوانستیم دفاع کنیم پس اگر ۱۵ برابر هم بشود به چه دردی می‌خورد.

بازیگر نمایش‌های «خنکای ختم خاطره» و «مادر مانده» با اشاره به حمیدرضا نعیمی که متقاضی نامزد شدن برای انتخابات بوده اما به دلیل اینکه عضو خانه تئا‌تر نبوده این امکان برایش فراهم نشده است، گفت:‌ای کاش اینجا کارت‌خوان می‌گذاشتید که آن‌هایی که به نشانه اعتراض عضو نشده‌اند، الان حق عضویت خود را می‌دادند و کاندیدا می‌شدند.

10 میلیون صرفه‌جویی را کجا خرج کردید؟

آذرنگ با این سوال که چقدر صحبت‌های آرمانی می‌کنید؟ به اعتبار ۳۰ میلیونی برگزاری جشن بازیگران اشاره و اظهار کرد: گفته شد که ۱۰ میلیون از این بودجه صرفه‌جویی شده است، آن را برای چه کاری صرفه‌جویی کردید؟

او در پایان ابراز امیدواری کرد که روزی برسد تا همه به خوشی روی صندلی‌های سالن بنشینند و نسبت به همدیگر جسارت و غیرت داشته باشند.

یکی دیگر از کسانی که با انتقاد نسبت به شرایط تئا‌تر صحبت کرد محمودرضا رحیمی بود که گفت هیچ برنامه مشخصی برای تئا‌تر وجود ندارد در حالی که باید روی برنامه‌ریزی سازمانی کار کرد.

این کارگردان و بازیگر تئا‌تر افزود: اکنون در یک زمانه وحشتناک قرار داریم که هیچ برنامه بالاسری تئاتری وجود ندارد. اینجا شما با نیروی خلاقی روبرو هستید اما برای اینکه این بودجه ۱۰ برابر شود چه برنامه سازمانی انجام داده‌ایم؟

رحیمی خاطرنشان کرد: برنامه سازمانی یعنی اینکه دولت و وزارت ارشاد ما را قبول کند نه اینکه کسی که به عمرش دو تئا‌تر هم ندیده، بیاید و مدیریت تئا‌تر را هم بر عهده بگیرد.

برای خودم و این جلسه متاسفم!

شهره سلطانی یکی دیگر از بازیگرانی بود که برای انتخابات هیأت مدیره کاندیدا شد اما به دلیل اینکه برای کارهای درمانی خود وقت دکتر داشت، نتوانست در این جلسه حضور پیدا کند. این اتفاق با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی از سوی حاضران برای شرکت کردن او در انتخابات همراه شد که در ‌‌نهایت همسر این بازیگر با ناراحتی انصراف شهره سلطانی را اعلام کرد.

بهروز پناهنده با حضور روی صحنه سالن اصلی تئا‌تر شهر گفت: در درجه اول برای خودم متأسفم و بعد برای این سن که یکی از اعضایش به مدت شش ماه مریض بود ولی هیچ‌کس سراغش را نگرفت!

او با تأکید بر اینکه گله‌هایی که مطرح می‌کند حرف دل خودش است، گفت: شهره سلطانی صلاح دید که خودش را از کاندیداتوری کنار بکشد.

البته اعتراض و گله‌های بهروز پناهنده با واکنش چند تن از اعضای هیأت مدیره انجمن بازیگران تئا‌تر روبرو شد که گفتند چندین بار با خود او صحبت کردند تا به ملاقات شهره سلطانی بروند اما به دلیل شرایط جسمانی این بازیگر، امکانش فراهم نشده بود.

بابای گلشیفته عصبانی می‌شود

در ادامه این مجمع، بهزاد فراهانی هم به عنوان یکی دیگر از نامزدهای حضور در انتخابات خطاب به حمیدرضا آذرنگ پاسخ داد: من جزو‌‌ همان ۱۴ ساله‌ها و یکی از اصلیترین پایه‌های خانه تئا‌تر هستم و هر کسی نسبت به عملکرد مجانی ما در خانه تئا‌تر ناراحت و نگرانی دارد به من رأی ندهد.

او با اشاره به اینکه اخیرا مسئله بیمه به نتایج خوبی رسیده است، اظهار کرد: ‌ در خارج از کشور دچار سکته شدم که ۴۰ میلیون تومان برای آن هزینه کردم و سفارت محترم حتی یک ریال هم پول نداد. بعد از آن متوجه شدم بیمه‌ای که از طریق تلویزیون دارم، مورد قبول بیمارستان‌های دولتی نیست و به این ترتیب ۹ میلیون تومان دیگر هم به هزینه‌های قبلی اضافه شد.

فراهانی بار دیگر با خطاب قرار دادن حمیدرضا آذرنگ به این اشاره کرد که پیکره تئا‌تر تحت ظلم قرار دارد و باید مسائلی مانند بودجه پیگیری شود.

کاظم هژیر آزاد رییس هیات مدیره پیشین انجمن بازیگران هم در توضیح حضور دوباره خود در انتخابات گفت: کار فرهنگ، کار ادامه‌داری است و در حالی که شرایط فعلی زمان مرگ NGOهاست اما NGO ما سرپاست چون شما خواسته‌اید.

یک آدم جعلی و غلط مدیر تئا‌تر شد

هوشمند هنرکار هم در سخنان کوتاهی بیان کرد: یک آدم جعلی و غلط مدیر تئا‌تر شد و ما می‌دانستیم که او چه کاره است، اما ما چه کردیم؟

او که در ابتدای معرفی خود با درخواست رحیم نوروزی برای اعلام رزومه بازیگری‌اش مواجه شده بود، اضافه کرد: ۱۰ برابر شدن بودجه تئا‌تر یک برنامه است که با جدیت آن را پیگیری می‌کنیم.

در ادامه این مجمع علیرضا محمدی دیگر بازیگر تئا‌تر با انتقاد از سیستم رأی‌گیری مجمع، گفت: در غلط بودن این وضعیت همین بس، که من ۱۰ دقیقه قبل کاندیدا شدم و ممکن است، دیگران هم همین‌طور بوده باشند.

وی افزود: همه ما معترض هستیم، اما هیچ‌کدام راهکاری ارائه ندادیم. آیا اصلا راهکاری داریم؟ جدا از اینکه بسیاری از نیروهای فعال تئا‌تر در اینجا نیستند بقیه هم فقط اعتراض می‌کنند، ضمن اینکه این افتخار نیست که تعداد ما برای تشکیل مجمع به حد نصاب برسد به همین دلیل از آنجا که من هم راهکاری ندارم، از حضور در انتخابات انصراف می‌دهم.

نتایج رای گیری

رأی‌گیری برای انتخاب اعضای هیأت مدیره انجمن بازیگران خانه تئا‌تر با اعلام اینکه ۳۱۸ نفر حضور دارند، آغاز و تأکید شد که اگر تعداد آرا از این میزبان بیشتر باشد، رأی‌گیری باطل خواهد بود اما اگر کمتر باشد، اشکالی به آن وارد نیست.

در انتخاباتی که روز ۱۳ دی‌ماه برگزار شد به ترتیب کاظم هژیرآزاد با ۲۱۱ رای، بهزاد فراهانی با ۱۹۶ رای، محمودرضا رحیمی ۱۷۹ رای، خسرو احمدی ۱۷۷، بهرام شاه‌محمد‌لو ۱۵۵، هوشمند هنرکار ۱۲۹و حمیدرضا آذرنگ ۱۲۸به عنوان اعضای اصلی هیأت مدیره جدید انجمن بازیگران انتخاب شدند.

همچنین فرزانه نشاط‌خواه ۱۲۰ رای به عنوان عضو اول علی‌البدل، حسین محب‌اهری ۱۱۰ به عنوان دومین عضو علی‌البدل و فرهاد تجویدی ۱۰۸به عنوان سومین عضو علی‌البدل هیأت مدیره این انجمن انتخاب شدند.

در این انتخابات مریم کاظمی ۲۰۰ رای به عنوان بازرس اصلی، سیاوش چراغی‌پور ۱۴۹ رای به عنوان بازرس دوم و کریم اکبری مبارکه با ۱۰۳ رای به عنوان بازرس علی‌البدل انجمن بازیگران خانه تئا‌تر انتخاب شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا