حضور رسمی ایران در یک نمایشگاه کتاب مشکوک

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: در حالی قریب یک ماه از حضور رسمی ایران در یک رویداد حوزه کتاب در گرجستان می‌گذرد که به نظر می‌رسد اهداف مشکوکی از برپایی آن رویداد وجود داشته است.

به گزارش هفت راه، اوایل آذرماه سال جاری روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران از برگزاری نمایشگاه تصویرگری ایران با موضوع شاهنامه در فستیوال کتاب تفلیس از 28 تا 30 نوامبر 2014برابر7 تا9  آذرماه توسط این موسسه خبر داد. به گفته این روابط عمومی، علاوه بر ارائه کتابهایی از چند انتشارات، نمایش 80 اثر تصویرگری از هنرمندان ایرانی نیز از جمله برنامه‌های حضور ایران در این رویداد بوده است (اینجا).

غلامرضا نوعی مدیر بخش بین‌الملل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی نیز در گفتگویی ضمن اعلام این خبر گفته بود «به دلیل سابقه تمدنی ایران و گرجستان و اشتراکات فرهنگی دو سرزمین، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای نخستین بار در خرداد سال جاری در نمایشگاه کتاب تفلیس حضور پیدا کرد.» و در ادامه همان حضور را زمینه ساز برپایی نمایشگاه آثار تصویرگران ایرانی خوانده بود.

download

اما با مرور اخبار موجود پیرامون این نمایشگاه مشخص می‌شود که آنچه بعنوان نمایشگاه کتاب نامیده شده است در واقع یک رویداد فرهنگی با نام روزهای کتاب بوده است و جدای از آن، اهداف خاصی از برگزاری ان وجود داشته است.

طبق گزارشی که وبسایت «گرجستان امروز» از این رویداد منتشر کرده است، این برنامه مستقیما با حمایت وزارت امور خارجه آلمان و بعضی‌ نهادهای دموکراسی خواهی‌ در غرب حمایت شده و وزارت خارجه آلمان ۱۰۰ هزار یورو به این جشنواره کمک مالی کرده است. بر اساس این گزارش هدف از جشنواره روزهای کتاب حمایت و آشنا سازی جوانان کشورهای گرجستان، اوکراین، روسیه سفید و مولداوی و خاورمیانه با فرآیند دموکراسی خواهی و جامعه مدنی است. «استفان ووکویچ» رییس بنیاد گوته و رییس این جشنواره صراحتا گفته است: هدف اصلی این جشنواره جوانان هستند چرا که توسعه دموکراسی در دستان نسل جوان است.

گفتنی است بر اساس این گزارش، رییس مرکز ملی کتاب گرجستان وجود عناصر «آموزشی»در این رویداد را دلیل تفاوت آن با اتفاقاتی از این دست دانسته است.


Untitled

به نظر می‌رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید دقت بیشتری در اهداف رویدادهای فرهنگی و هنری بین المللی داشته باشد تا حضور رسمی در آنها که حتماً هزینه هم برای بیت المال داشته است، به منافع ملی کشور آسیب نزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا