32 فیلم مهم فصل جوایز كه شانس موفقیت در مراسم اسكار دارند

مجله فرهنگی «هفت راه»- گروه سینما: از روياي روزانه شش سالگي (جايي كه پسربچگي شروع مي‌شود) تا دورترين كرانه‌هاي كهكشان (جايي كه ميان ستاره‌ايمي‌رود) هنوز دونده پيشتاز فصل جوايز مشخص نيست، هنوز عناوين هيجان‌انگيز زيادي در راهند، چه بسا كه رقيبان جدي تازه با شروع تعطيلات از راه مي‌رسند.
ماراتن تقريبا چهار ماهه جوايز كه در 22 فوريه امسال با برگزاري 87امين مراسم سالانه جوايز اسكار به حد اعلي خود مي‌رسد تازه آغاز شده است. البته كه تا آن روز ايستگاه‌هاي زيادي براي توقف وجود دارد، از گلدن گلاب تا انجمن‌هاي جوايز مختلف و تقويم هم همين‌طور شلوغ‌تر و فشرده‌تر مي‌شود. امسال، براي نمونه، انجمن بازيگردان‌هاي آمريكا براي اولين بار در 22 ژانويه مراسم سالانه‌اش را برگزار مي‌كند و اينگونه بازيگردان‌ها هم وارد بحث خواهند شد.
اما در پايان روز برندگان بزرگ چه كساني خواهند بود؟ جواب اين سئوال هنوز مشخص نيست. عموم مردم بر اين اتفاق نظر دارند كه امسال اجراهاي گوناگون و جذاب زيادي ديده شدند، اما براي هيچ فيلمي به تنهايي به عنوان برنده اين ماراتن فرياد هورا كشيدن بلند نشده است. و البته تعدادي از فيلم‌ها هم هنوز مشتاقانه در صف انتظار ايستاده‌اند: ناشكسته؛ داستان جنگ جهاني دومي آنجلينا جولي، درون جنگل؛ اقتباس راب مارشال از داستان افسانه‌اي – فانتزي استفان سوندهايم، چشمان بزرگ؛ نگاه جالب توجه تيم برتون به مارگارت و والتر كين نقاش و تك تيرانداز آمريكايي كلينت ايستوود داستان سرباز آمريكايي پرافتخاري است كه با مشكلاتش پس از جنگ روبه‌رو مي‌شود. حالا اما وقت‌ آن است كه نگاهي به تمام اين مدعيان بيندازيم:

تك تيرانداز آمريكايي/American Sniper
كلينت ايستوود با 4 جايزه اسكار در كارنامه‌اش ابتداي امسال با فيلم پسران جرسي (مدعي احتمالي جايزه بخش موزيكال گلدن گلوب) به گردونه رقيبان اسكاري پيوست و اين بار با درام جديدش با حضور بردلي كوپر قرار است جلب توجه كند. (نابخشوده را كه سال 1992 برنده جايزه اسكار شد به‌ ياد داريد؟)

دوباره شروع كن/Begin Again
فيلم قبلي جان كارني با عنوان Once در سال 2006 برنده اسكار بهترين ترانه فيلم شد و فيلم جديدش هم با حضور كيرا نايتلي و مارك رافالو ترانه‌هاي تازه‌اي دارد، از جمله ترانه‌اي از مرداصلي گروه نيو راديكالز، گرگ الكساندر.

چشمان بزرگ/Big Eyes
تيم برتونِ كارگردان خوب بلد است روي پرده نمايش فردي عجيب و غريب باشد و اين آخري هم بر زندگي نقاش عجيب و غريبي به نام مارگارت كين (با بازي ايمي آدامز كه پيش از اين 5 بار نامزد جايزه اسكار شده) تمركز دارد، هنرمندي كه نامش پشت سر آن پرتره‌هاي بچه‌هاي چشم درشت در دهه 60 ميلادي بود و البته با حضور شوهرش والتر. (با بازي كريستوف والتز كه دوبار برنده جايزه اسكار شده)

بردمن/Birdman
فيلمي كه مي‌تواند وسيله بازگشت مايكل كيتون باشد به دست الخاندرو گونزالس ايناريتو كه 2 نامزدي اسكار در كارنامه‌اش دارد. درباره بازيگر پا به سن گذاشته‌اي كه درتلاش است دوباره به روزهاي اوجش بازگردد و بين همه بازيگران شهر طرفداران خودش را جمع كند.

پسربچگي/Boyhood
تقريبا هيچ فيلمي مشابه اين يكي وجود ندارد. ريچارد لينكليتر كارگردان در كنار همراه كم و بيش هميشگي‌اش اتان هاوك و پاتريشيا آركت با معرفي الار كولترين، 12 سال را صرف به تصوير كشيدن مسير مرد شدن يك پسربچه كردند. صحبت تعهد در ميان است.

كالواري/Calvary
بازيگر پيشكسوت ايرلندي برندان گليسون براي اجرايش در فيلم جان مايكل مك‌دانا بسيار مورد تحسين قرار گرفت، فيلمي كه دقيقا به شما مي‌گويد كشيش بودن چه معنايي دارد.

طلوع سياره ميمون‌ها/Dawn of the Planet of the Apes
طرفداران فيلم پافشاري مي‌كنند كه بوزينه‌هاي سي‌جي فيلم از انسان‌هايي كه در دنباله مت ريوز ظاهر مي‌شود بامسماتر و واقعي‌ترند. علاوه بر اين اندي سركيس براي جان بخشيدن به سزار ميمون بسيار مورد تمجيد قرار گرفته است.

اكسدوس: خدايان و پادشاهان/Exodos: Gods and kings
نسخه سال 1956 سيسيل ب دميل از داستان حضرت موسي با بازي چارلتون هستون توانست 7 نامزدي اسكار را به دست بياورد و براي جلوه‌هاي ويژه‌اش هم برنده يك اسكار شود. ببينيم ريدلي اسكات و كريستين بيل مي‌توانند از آن جلو بزنند يا نه.

بخت پريشان ما/The Fault in Our Stars
شيلين وودلي كه پيش از اين در سال 2011 براي فيلم فرزندان نامزد جايزه گلدن گلوب شده بود اين‌بار نقش نوجواني مبتلا به سرطان را بازي مي‌كند كه در اين فيلم اشك‌انگيز به كارگرداني جاش بون با مرگ و عشق اش در يك زمان دست و پنجه نرم مي‌كند.

فاكس كچر/Foxcatcher
از زمان اكرانش در جشنواره كن داستان عجيب اما واقعي بنت ميلر با بازي استيو كارل، چنينگ تيتوم و مارك رافالو درباره كشتي‌گير آمريكايي حاضر در المپيك و اسپانسرش بارها مورد ستايش قرار گرفته است.

خشم/Fury
درباره داستان جنگ جهاني دومي ديويد آير با بازي برد پيت در نقش فرمانده تانك‌سواري در آخرين نبردش نقدهاي مثبت زيادي نوشته شده است.

قمارباز/The Gambler
مارك والبرگ در ترنسفورمرز: عصر انقراض هم زمان زيادي جلوي دوربين است اما در درام روپرت وايات است كه تمام توانايي بازيگري‌اش را با بازي در نقش پروفسوري كه مشكل قماركردن دارد به نمايش مي‌گذارد.

دختر گمشده/Gone Girl
ديويد فينچر (با دو نامزدي اسكار) در فيلم جديدش به نزاع زناشوي معناي تازه‌اي مي‌بخشد، فيلمي با حضور بن افلك و روزاموند پايك كه اقتباسي از رمان پرفروش گيليان فلين است.

هتل بزرگ بوداپست/The Grand Budapest Hotel
وس اندرسون كه نامزدي‌هاي بي‌شماري در بخش فيلمنامه دارد امسال بزرگترين فيلم تا به امروزش را با بازي رالف فاينس در معرض نمايش گذاشت.

هابيت/The Hobbit: Battle of Five Armies
سه گانه دوم پيتر جكسون بر اساس رمان‌هاي جي‌.آر.آر تالكين به اندازه منظومه ارباب حلقه‌ها طعم اسكار را نچشيده است، اگرچه سال گذشته دومين قسمت هابيت در سه رشته مختلف نامزد جايزه اسكار شد. اما حالا با نزديك شدن به پايان داستان نوبت اعضاي آكادمي است كه نگاه ديگري به فيلم بياندازند.

بازي تقليد/The Imitation Game
اين فيلم همه مختصات يك عزيزكرده اسكار را دارد، محصولي خالصانه بريتانيايي با بازي بنديكت كامبربچ و به كارگرداني مورتن تيلدام كه ديگر وقت گل كردن‌اش است.

فساد ذاتي/Inherent Vice
هر فيلمي كه براي پل تامس اندرسون باشد هميشه يك اتفاق مهم است، و اين يكي هم با بازي واكين فينيكس از رمان بي‌نظير توماس پينچن اقتباس شده است. شايد اعضاي آكادمي خيلي از آن سر درنياورند.

ميان‌ ستاره‌اي/Interstellar
حرف زدن درباره حماسه فضايي به شدت تحسين شده كريستوفر نولان با بازي متيو مك‌كاناهي، آن هاتاوي و جسيكا چستين و جلوه‌هاي ويژه هنرمندانه‌اش هيچ‌وقت از حس و حال نمي‌افتد. نولان اين بار شانسش از گذشته هم بيشتر است.

درون جنگل/Into the Woods
اقتباس راب مارشال (كارگردان شيكاگو) از رمان استفان سوندهايم ليست بازيگران قدري دارد: مريل استريپ، جاني دپ، آنا كندريك و اميلي بلانت. خواهيم ديد كه آيا آدم‌هاي اين افسانه به آرز‌ويشان مي‌رسند يا نه.

قاضي/The Judge
مقاومت در برابر بازي رابرت دووال سخت خواهد بود. اينبار در درامي خانوادگي در كنار رابرت داوني جونيور و ديويد دابكين كارگردان اجراي قابل توجهي از خود نشان داده است.

لاك/Locke
بازي تام هاردي در فيلم استيون نايت – بازيگر تمامِ مدت 85 دقيقه‌اي فيلم را يك تنه پشت فرمان يك بي‌ام‌دبليو مي‌گذراند – در طول مدت سفرش از جشنواره فيلم ونيز تا ساندنس بارها مورد تشويق و تمجيد قرار گرفت.

ملفيسنت/Maleficent
يكي از صدرنشينان امسال، اين افسانه بازنگري‌شده به كارگرداني رابرت استرامبرگ و با فيلمنامه ليندا وولورتون قطعا از رقيبان مهم اين دوره از جوايز است. همچنين فرصتي هم براي آنجلينا جولي‌ است كه به معناي واقعي ستاره شود. وقتي جاني دپ مي‌تواند براي كاپيتان جك نامزد دريافت اسكار شود چرا انجلينا جولي براي ملفيسنت نشود؟

خشن‌ترين سال /A Most Violent Year
جي‌.سي چندورِ كارگردان كه با فيلم‌هايي مثل همه چيز از دست رفته و مارجين كال جاي پايش را محكم كرد حالا فساد پنهان در روياي آمريكايي را در درام جديدش به تصوير كشيده است، فيلمي با حضور جسيكا جستين و اسكار آيزاك.

آقاي ترنر/Mr. Turner
فيلم زندگي‌نامه‌اي مايك لي با حضور تيموتي اسپال در نقش نقاش بريتانيايي بدخلق مي‌تواند از مدعيان جايزه بهترين بازيگر مرد باشد. ديك پوپ فيلمبردار هم شايسته دريافت اسكار است. لي در چندسال گذشته هميشه كارگردان مورد علاقه آكادمي بوده، امسال هم كه پرچم يكي از بزرگترين آثارش را افراشته است.

شب‌ زنده‌دار/NightCrawler
نگاه جسورانه دن گيلروي به لس‌انجلس باعث شده جيك جيلنهال فرصت خوبي براي نمايش ظرفيت‌هايش در بازيگري به دست بياورد، كسي كه در اين فيلم نقش يك فيلمبردار مستقل خبري را بازي مي‌كند.

سلما/Selma
نگاه ايوا دوورني به مارتين لوتر كينگ با بازي ديويد اويلو هنوز كادوپيچ شده باقي مانده اما موضوع فيلم و حضور بازيگراني از جمله تام ويلكينسون، تيم راث و ديلن بيكر تضمين مي‌كند كه فيلم پايان امسال تمامي نگاه‌ها را به سوي خود جلب خواهد كرد.

Still Alice
جوليان مور براي بازي در نقشه‌ ستارگان ديويد كراننبرگ در جشنواره كن امسال جايزه بهترين بازيگر زن را از آن خود كرد، همچنين براي بازي در اين درام به كارگرداني ريچارد گلتزر و واش وستمورلند كه در جشنواره فيلم تورنتو اكران شد مورد ستايش قرار گرفت.

تئوري همه چيز/The Theory of Everything
همانند بازي تقليد اين يكي هم تمام خصايص عزيزدردانه شدن را دارد، فيلمي خالصانه بريتانيايي درباره استفن هاوكينگ با بازي ادي ردماين و به كارگرداني جيمز مارش كه يكبار موفق به دريافت جايزه اسكار شده است. نكته جانبي اينكه استفن هاوكينگ فيلم را پسنديده است.

دو روز، يك شب/Two Days, One Night
ماريون كوتيار ثابت كرده مي‌تواند موردپسند آكادمي واقع شود، حتي اگر اجرايي با زبان غيرانگليسي داشته باشد، او پيش از اين براي فيلم زندگي‌نامه‌اي اديت پياف موفق به دريافت جايزه اسكار بهترين بازيگر زن شده است. اينجا در فيلمي به كارگرداني برادران داردن او نقش كسي را بازي مي‌كند كه سعي در حفظ شغل‌اش دارد.

ناشكسته/Unbroken
به عنوان دومين حضور انجلينا جولي در مقام كارگردان او به سراغ كتاب لارا هايلبرند درباره ورزشكار المپيكي لوييس زامپريني رفته است، كسي كه از سقوط در اقيانوس در ميانه‌هاي جنگ جهاني دوم جان سالم به در برد و دوم جولاي امسال هم در سن 97 سالگي از دنيا رفت.

Whiplash
فيلم منتخب تماشاگران در جشنواره ساندنس به كارگرداني ديمين چزل و بازي مايلز تلر داستان دانشجوي موسيقي‌اي است كه فيلم به ارتباط او با استادش با بازي جي.كي سيمونس مي‌پردازد و ماجراي درگيركننده جدال بين استعداد و ميل او را دنبال مي‌كند.

وحشي/Wild
ريز ويترسپون در اقتباس نيك هورنبي از كتاب پرفروش شريل استريد از محدوده امن خود خارج مي‌شود. ويترسپون نقش زني را بازي كرده كه با شياطين درون‌اش روبه رو مي‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا