به بهانه فیلم مشترک ایران و پاکستان، یک راه برای نفوذ به سینمای جهانی و صد مانع!

در حالی که اکران بین‌المللی یکی از مهم‌ترین راه‌های بهبود شرایط اقتصادی سینماست، ساخت فیلم مشترک به‌عنوان راه نفوذ به بازار فیلم دیگر کشورها مطرح می‌شود.
ظرفیت اکران در داخل کشور محدوده و راه نفوذ به سینمای کشورهای دیگر هم سخت‌تر از چیزیه که فکر می‌کنید. این‌ها جملات برخی از هنرمندان و فیلمسازان است.ظرفیت اکران بین‌المللی می‌تواند چندین برابر گیشه سینمای باشد.
در حالی که ساخت فیلم مشترک به‌عنوان راه نفوذ به بازار فیلم دیگر کشورها مطرح می‌شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی از ساخت فیلم مشترک با پاکستان خبر داد.

پیش از این آثار مشترکی با سینمای هند و ترکیه ساخته شده که سینمایی «مست عشق» با موضوع مولانا از این دست آثار است،‌ فیلمی که 3 سال در انتظار رسیدن به پرده سینما بود.همچنین باید گفت که انیمیشنی مانند پسر دلفینی در سینمای روسیه چند برابر گیشه سینمای فروش داشته است.
بنا است تا فیلم مشترک ایران و پاکستان با محوریت شخصیت اقبال لاهوری ساخته شود.محمد اقبال لاهوری یا علامه اقبال؛ شاعر، فیلسوف، سیاست‌مدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود، که اشعار زیادی به زبانهای فارسی و اردو سروده ‌است. اقبال نخستین کسی بود که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان هند مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال در این کشور به طور رسمی «شاعر ملی» خوانده می‌شود.
دیپلماسی فرهنگی یکی از مهم‌ترین عناصر موفقیت سینما است، اکران بین‌المللی، تولید مشترک با دیگر کشورها و شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی راهی برای افزایش اعتبار و البته جامعه مخاطبین سینما است.

عده‌ای از سینماگران و مدیران فرهنگی معتقدند که «شرایط انعقاد قرار داد با دیگر کشورها در حوزه‌های مختلف سینمایی باز بوده و کشورهای بسیاری هم خواهان همکاری با ایران هستند،‌ محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی هم چندی قبل گفته بود که 8 کشور خواهان تولید مشترک با ایران هستند.»اما رائد فریدزاده مدیر امور بین‌الملل فارابی گفته است که «اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده دولت در یک کشور دیگر تفاهم‌نامه‌ای را امضا کند، باید ابتدا در دولت تصویب شده، سپس از طرف رئیس جمهور به مجلس ابلاغ و مجلس شورای اسلامی آن را تأیید کند و بعد از تأیید شورای نگهبان دوباره به دولت ابلاغ شود. چنین فرآیندی که اگر همین حالا استارت آن زده شود نزدیک به ۵ سال طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.»
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌های متفاوتی را برای بهبود شرایط در دیپلماسی فرهنگی امتحان می‌کند، اما برخی از موانع قانونی هم زمان به نتیجه رسیدن این اتفاق را افزایش می‌دهد و هم امکان فعالیت را کاهش.قطعا اقداماتی برای تسهیل این قراردادها می‌تواند به بهبود شرایط سینمای ایران در جهان کمک کند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا