امام جواد(ع) باب‌المراد است

یک کارشناس مذهبی گفت: از آن جایی که امام رضا (ع) بسیار نسبت به امام جواد (ع) عنایت داشتند، خداوند نیز امام جواد (ع) را «باب المراد» قرار داده است.

ابوجعفر محمد بن علی بن موسی الرضا (ع)، مشهور به امام جواد (ع) و جواد الائمه، نهمین پیشوای شیعیان است. کنیه او مانند کنیه جدش، محمدالباقر، ابو جعفر (ع) است. سه لقب وی، جواد، قانع و مرتضی است که مشهورترین آن‌ها «جواد» است.

امام جواد (ع) از ۸ تا ۲۵ سالگی، امامت و پیشوایی مسلمانان را به بهترین شکل بر عهده داشت. آن حضرت در تمام سرزمین‌های اسلامی، نمایندگان و سفیران ویژ‌های داشت و شبکه ارتباطی امام با شیعیان گسترده و نقش‌آفرین بود.

امام جواد (ع) نخستین معصومی بود که در خردسالی به امامت رسید. از این رو، مناظره‌ها، بحث‌ها و گفتگو‌هایی داشته که برخی از آن‌ها مهم، جنجال برانگیز و جالب بوده است. مهمترین رسالت دینی و فرهنگی امام جواد (ع) انتقال آموزه‌های اهل بیت (ع) به شاگردان و آموزش و تربیت آنان براساس سیره آن بزرگواران بوده است. در زمان امام جواد (ع) انقلاب فرهنگی و توسعه علمی بی مانندی رخ داد و دانشگاه‌های علمی و کلاس‌های بحث و گفتگو در سراسر سرزمین اسلامی گسترش یافت.

آیت الله نجم الدین طبسی استاد اخلاق و معارف اسلامی گفت: میلاد امام جواد (ع) به اندازه‌ای اهمیت دارد که امام زمان (عج) نیز خدا را بر آن قسم می‌دهد، تا به امروز کتاب‌های زیادی در مورد زندگانی و معرفی شخصیت امام جواد (ع) نوشته شده است و این امر نشان می‌دهد که کم سن و سال‌ترین امام ما نیز از نظر علمی و اجتماعی دارای جایگاه بزرگی است، خداوند به هر امامی یک عنایت ویژه کرده است و از آن جایی که امام رضا (ع) بسیار نسبت به امام جواد (ع) عنایت داشتند، خداوند نیز امام جواد (ع) را «باب المراد» قرار داده و کسانی که به دنبال توسعه و گشایش در رزق و روزی هستند اگر به این امام عزیز متوسل شوند معمولا به خواسته خود دست می‌یابند. این ویژگی با اخلاق و رفتار اجتماعی آن حضرت و جواد و بخشنده بودن ایشان نیز بی‌ارتباط نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حامد کاشانی کارشناس مذهبی هم درباره امام جواد (ع) و باب‌المراد بودن ایشان توضیحاتی را بیان کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا