«آنتوان ولودین»، برنده 2014 جایزه ادبی مدیسی فرانسه

مجله فرهنگی هفت راه – گروه کتاب: نویسنده پست اگزوتیست،«آنتوان ولودین»، جایزه ادبی 2014 مدیسی فرانسه را از آن خود کرد. کتاب «پایانه درخشان» آنتوان توانست در راند اول با کسب 8 رأی مثبت و یک رأی منفی، برنده 2014 جایزه مدیسی/Medicis شود.
FRANCE-LITERATURE-BOOK-MEDICIS-VOLODINE

پایانه درخشان/ Terminus radieux در جهانی با دو بلوک متضاد (شبیه جنگ سرد) که یک سر آن مردم ثروتمند و «ابرلیبرال» در اقتصاد جهانی شده جای گرفته و در طرف مقابل قوانین سیستم اشتراکی حکمرانی می‌کند، به دنبال انفجار اتمی رخ می‌دهد. انفجار توسط نئو فاشیست‌ها دریکی از پایگاه‌های مارکسیست لنینیست ایجاد می‌شود و به دنبال آن سه بولشوویست به سرزمینی که در آنجا انسان حضور ندارد، درجایی در سیبری، فرار می‌کنند. در حال جستجو برای غذا هستند که به یک کمونیستی که شمنیست (شمن ها مدعی هستند که می‌توانند با روح خود به جهان‌های دیگر سفرکرده و با دیگر ارواح تماس بگیرند/ نوعی جادوپزشکی که به وسیله تماس با روح می‌توان بیماری را تشخیص داد یا ایجاد بیماری کرد) شده برخورد می‌کنند و رآکتور اتمی در اختیار دارد و …

«آنتوان ولودین» که پیش‌تر پروفسور دانشگاه در روسیه بوده چندین کتاب مربوط به ادبیات روسیه را به فرانسه ترجمه کرده و خود را پست اگزوتیست می‌داند.وی این اصطلاح را در دهه 1990 در ادبیات جا انداخت که آن زمان نوشته‌ها و افکارش موردنقد جدی قرار گرفت. 4 رمان درباره آینده نوشت اما ابا داشت جزو نویسندگان علمی-تخیلی قرار گیرد.

همچنین دوست نداشت در دسته مینیمالیست ها و سفید نویسان قرار گیرد و به همین دلیل واژه پست اگزوتیست را برگزید. وی اصطلاحی را باب کرد که چیزی در موردان وجود نداشت و بعداً آن را توسعه داد. پست اگروزیست ابا دارد از اینکه روی پلات از قبل تعیین‌شده کار کند و مانند یخی که سر می‌خورد، حوادث بعد از سرخوردن تعیین می‌شود و جستجو برای زیبایی از طریق ساخت و روایت استادانه دست‌مایه اصلی نوشتن است.

ولودین نام اصلی وی در نوشته‌هایش است در حالی که در سایر نوشته‌ها از نام‌هایی چون : Elli Kronauer, Manuela Draeger and Luitz Bassmann‌ استفاده‌کرده‌است.

«فردریک پاژاک» جایزه مدیسی در بخش موسوم به مقاله تحقیقی (سیاه روی سفید،تحقیقی درباره جنگهای فرانسه و والتر بنجامین ) و «برت لیلی» از استرالیا در بخش کتب خارجی به عنوان برندگان 2014 جایزه مدیسی انتخاب شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا