دسته بندی برای "یادداشت های تلگرامی"

101 خبر

بازکردن فضای خود انتقادی در تلویزیون از «کیوسک»

یکی از نقدهای جدی که همواره در سال های اخیر نسبت به صدا و سیما مطرح بوده این است که اگر چه برنامه‌های این رسانه به شکل‌های مختلف اقدام به نقد و بررسی مسائل مختلف کشور و حتی آثار هنری تولید شده در سینما می‌کنند اما تا امروز هیچگاه مجالی برای نقد و گفت‌وگوی جدی […]

۲۹ مرداد ۱۳۹۷

رسانه ملی؛ از محمدعلی ابطحی تا علی فروغی

هفت راه- امین فرج‌اللهی از دیروز که خبر انتصابش منتشر شده هشتگ بارانش کرده‌اند، از شوخی و جدی و توهین و نقد که وافریادا رسانه ملی به باد رفت و چی را به کی سپرده‌اید و از این حرفها. من نه ورودی در بحثهای حرفه‌ای تحلیلی صدا و سیما دارم و نه شناخت چندانی از […]

۶ اردیبهشت ۱۳۹۷

اگر سیدمرتضی آوینی انقلابی نبود!

هفت راه- حسام آبنوس سالگرد و همایش برگزار کردن و پاسداشت گرفتن و تقدیر از یک عمر فعالیت یک چهره فرهنگی یکی از برنامه‌های مرسوم است که معمولا در سیستم فرهنگی کشور برای برخی چهره‌ها برگزار می‌شود. این راحت‌ترین کاری است که می‌توان برگزار کرد زیرا کافی است با اندکی هزینه تعدادی سخنران یا همدوره […]

۲۰ فروردین ۱۳۹۷

تنها، آوینی ما را می‌فهمد / خارج از دایره قراردادها

محمدرضا کردلو 🔸۲۵ سال پس از شهادت سیدمرتضی آوینی، سوال‌های فراوانی درباره شخصیت، منش، اندیشه‌ها و رویکردهای او وجود دارد؛ سوال‌هایی که برای هرکس منحصربه‌فرد است و به همین دلیل پایانی بر آنها نیست. همیشه حرف و حدیث‌ها درباره نوع نگاهش به عالم مستند، سینما و ادبیات بوده و رویکردهای منتقدانه‌اش در نسبت با سیاست‌های […]

دربارۀ نقدهای تندی که این روزها علیه برخی اکران‌های نوروزی می‌خوانیم

پهلوان‌کُشی در میان معرکه

هفت راه – محمدرضا وحیدزاده این روزها و با اکران نوروزی فیلم‌های «لاتاری» و «به وقت شام» پیوسته شاهد واکنش‌ها و اظهار نظرهای مختلف مخاطبان این فیلم‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستیم؛ آثاری که در ایام جشنوارۀ فیلم فجر نیز تحسین بسیاری از منتقدان و علاقه‌مندان به سینما را برانگیختند و با داغ شدن بحث‌ها […]

۱۴ فروردین ۱۳۹۷

«به وقت شام» نمونه خوب فیلم استراتژیک

آرش فهیم در شرایطی که جنبه‌های تبلیغاتی جشنواره‌های سینمایی در غرب علیه ایران پررنگ‌تر می‌شود، سیاست مدیریت فرهنگی ما از تقویت سینمای جشنواره‌ای باید به سمت احیای سینمای استراتژیک تغییر کند. سینمای استراتژیک، یکی از حلقه‌های مفقوده مدیریت فرهنگی در کشورمان است. طوری که طی یک دهه اخیر، سهم این نوع فیلم‌ها از تولید سالانه […]

۸ اسفند ۱۳۹۶
در واکنش به اظهارات لیلا حاتمی در جشنواره فیلم برلین:

پاس گل خودی ها یا گدایی فحش در بازار مو بورها!

هفت راه_ مهدی اذرپندار ۱۵ شهریور ۹۳؛ فیلم «قصه ها» رخشان بنی اعتماد با وجود اینکه به زعم بسیاری ضعیف ترین فیلم کارنامه او به خصوص در بخش فیلمنامه نویسی ست، در عین ناباوری جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ونیز را می گیرد. ماجرا کمی عجیب به نظر می رسد. «قصه ها» برای کسی که فیلم […]

۳ اسفند ۱۳۹۶

غیرت مقدس و هراسِ مغزهای پیر مذاکره

حسین الهام برای آنان که بر اساس کلیشه‌ صد ساله‌ معوّج، تکراری و جامانده از کتاب‌های «صادق هدایت»، سال‌ها درباره غیرت فیلم ساخته‌اند و در بهترین حالت آن «قیصر» را روی سرشان حلوا حلوا کرده‌اند، تصور چهره‌ای دوست‌داشتنی و مورد پسندِ مردم دیندار از غیرت مقدس، ورود به حریم ممنوعه‌ای است که به دلیل تنبلی، […]

۲۴ بهمن ۱۳۹۶
یادداشت علیرضا قزوه در حمایت از ابراهیم حاتمی‌کیا

صدایی از حنجره پاکِ مردی به نام «ابراهیم»!

سیمرغ ساخته هیچ سینماگری نیست. در اصل ما شاعران روزی سیمرغ را ساختیم که اصلا چیزی به نام سینما و سینماگری نبود. اگرچه از جنس همین بازیگران و شومن‌های جادوگر فراوان بودند. امثال بوبکر ربابی دلقک که رئیس عمله طرب سلطان محمود بود و امثال ابودلامه حریص که دلقک و ندیم سه خلیفه سفاک – […]

۲۳ بهمن ۱۳۹۶

برای آنهایی که در این شلوغی می‌خواهند مخاطب حرف‌های حاتمی‌کیا را عوض کنند

رضا کردلو این انگشت‌ها فقط به رشیدپور اشاره نمی‌کنند. به #تلویزیون متناقض و فریبکاری اشاره می‌کنند که در عین ادعای وابستگی به نظام تریبون آدم‌های ضعیف می‌شود. آدم‌هایی که برای نشان دادن خودشان و شهوت آنتن داشتن، همه آن ناچیز آبرو و حیثیت مانده برای صداوسیما را هم از بین می‌برند. داماد رییس شبکه دلش […]

نقض‌های کوچک زنگ زده

محمدمهدی شیخ‌صراف «مضحک!» این واژه کوچکی است برای توصیف آنچه این سال‌ها در داوری جشنوارۀ فیلم فجر دارد اتفاق می‌افتد و هرسال حاد‌تر از قبل می‌شود. متاسفانه هرچقدر هم این کلمه را بافونت بزرگ‌تر بنویسیم و تیتر کنیم و کل صفحه را با «مضحک» پر کنیم نمی‌تواند حق آنچه امسال در این داوری‌ها اتفاق افتاده […]

۲۲ بهمن ۱۳۹۶

لطفا در فیلم‌های ملی بازی نکنید!

رضا کردلو نه این جشنواره، که چند جشنواره اخیر ثابت کرده است بازی کردن در فیلم‌های مردم پسند و ملی عواقب سختی دارد. بایکوت، کنار گذاشته شدن و مورد تخریب قرار گرفتن از سوی جریانی خاص. بازیگران زیادی شاهد این مدعا هستند، اما گاهی اوقات یک بازیگر آن قدر می‌درخشد که نمی‌شود نادیده‌اش گرفت. حتی […]

نگاهی به فیلم تنگه ابوقریب ساخته بهرام توکلی

ابوقریب یک عاشقانه

رضا کردلو سینمای جنگ سینمای غریبی است. آنقدر که در نمایش دفاع، موقعیت جعرافیایی آن گاهی ما را از موقعیت تاریخی غافل می‌کند. جبهه، خاکریز، دوکوهه، ابوقریب و … همه موقعیت‌های مکانی‌اند. تعریف جنگ در موقعیت‌های جغرافیایی و بی‌توجهی به تاریخ وقوع آن، نکته‌ای است که در آسیب‌شناسی سینمای دفاع‌مقدس قابل توجه است. این مساله […]

۱۹ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی

خشم و هیاهو

محمد حسین رحیمی مغزهای کوچک زنگ زده کامل‌ترین فیلم هومن سیدی است. حالا هر آنچه او در سینما دوست دارد و در فیلم‌های قبلی‌، نتیجه‌ای آشفته و بی‌انسجام پیدا می‌کردند، مثل قطعات پازلی منظم، در جای درست و دقیق خود قرار گرفته‌اند: آدم‌هایی که در آفریقا و سیزده دوستشان داشت، با چاشنی اغراق بیشتری در […]

۱۸ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم عرق سرد سهیل بیرقی

سینمای اینستاگرامی

رضا کردلو «عرق سرد» به بهانه‌ی نمونه‌ای خاص و تقریبا استثنایی یک قانون کلی را به چالش کشیده است. فیلم سهیل بیرقی در فرآیند ایجاد این چالش، کنایه‌های سیاسی و اجتماعی کم ندارد. اساسا گویی کنایه‌های سیاسی اولویت بالاتری نسبت به پرداختن به نقد اجتماعی داشته‌اند، آنهم در سطحی کاملا کلیشه و دمده شده. «افروز»( […]