دسته بندی برای "نقد فیلم های روز"

90 خبر

مناظره امیر ابیلی و سعید هاشم زاده درباره فیلم سعید روستایی

متری شش و نیم؛ اصلاح مسیر فیلمِ اجتماعی ایرانی

مثلث آنلاین:پیش از برگزاری جلسه که به‌ روند بحث و سوالات فکر می‌کردم، پیشنهاد بهتری از پرسش و پاسخ به‌نظرم رسید. شما به‌عنوان دو منتقد سینمایی، نظرات متفاوتی درباره فیلم سینمایی متری شیش‌و‌نیمدارید، درباره فیلم گفت‌وگو کنید و رهاورد همین دیالوگ را به‌مخاطبان ما عرضه کنید. من شروع این گفت‌وگو را از نقد کلی فیلم می‌زنم و از شما […]

۵ مرداد ۱۳۹۸

چرنوبیل؛ نقد ایدئولوژیکِ ایدئولوژی‌زدگی!

امیر ابیلی «چرنوبیل» شبکه HBO در ظاهر روایتی است بسیار دقیق و جزءنگر از یکی از مهمترین حوادث/ فجایعِ اتمی تاریخ. روایتی ثانیه به ثانیه و دقیقه به دقیقه که به خصوص در دادگاه پایانی بیان هیچکدام از جزئیات علمی را هم از قلم نمی اندازد و با نمایش تصاویر واقعی در انتها می‌خواهد مدعی […]

۲۲ خرداد ۱۳۹۸
نگاهی به فیلم سرخپوست

پرش بلند

«سرخپوست» یک فیلم «ژانر» است. اتفاقی که کمتر در سینمای ایران می‌افتد، آنهم با این میزان امکانات تولیدی. حسن بزرگ اما این است که دست روی ژانر «معمایی» هم گذاشته که برخلاف «کمدی» و یا «ملودرام»‌های اجتماعی در سینمای ایران چندان طرفداری در میان سینماگران ندارد و همین می‌تواند کار جاویدی را ویژه‌تر کند.

۱۸ بهمن ۱۳۹۷
نگاهی به فیلم «دیدن این فیلم جرم است»

نقد از درون، کنار مردم

 امیر ابیلی 🔹در مواجهه با فیلم اول رضا زهتابچیان، به دلیل پلات و تم اصلی کار، ظاهرا محور اصلی بحث‌ها مقایسه‌اش با «آژانس شیشه‌ای» است. اما در این مقایسه باید توجه داشت که این دو فیلم را به لحاظ فنی و ساختاری نمی‌توان در دو کفه ترازو قرار داد. «آژانس شیشه‌ای» نه‌تنها یکی از شاهکارهای […]

۱۷ بهمن ۱۳۹۷

سبکی نو از فیلم های آپارتمانی/تیغ و ترمه، لطفا برای کارگردان ها هم قانون بازنشستگی وضع کنید!/درخونگاه فضا به شدت احمقانه!

«درخونگاه» فاصله زیادی از یک فیلم استاندارد دارد. بزرگ‌ترین مشکل این اثر که بسیار به چشم می‌آید شبیه شدن به سینمای «فیلمفارسی» است، بدون آن که -به جز تقلید از چند ویژگی ظاهری- ویژگی‌های اصلی این سینما را داشته باشد.

۱۲ بهمن ۱۳۹۷

معکوس، تلاشی برای پاسخ به سوال های چهل ساله در دو ساعت/سال دوم دانشکده من، ورژن جدید خیانت در بین دهه هفتادی ها/تختی، نمایشی باورپذیر از یک اسطوره

صدرعاملی هم پس از ۹ سال فیلم نساختن، انگار خواسته نبودش در سال های ساخت فیلم هایی با تم خیانت را جبران کند و فیلمی را با این موضوع بسازد. اما نکته ای که باعث تمایز سال دوم دانشکده من با فیلم های هفت، هشت سال پیش شده، سن افرادی است که خیانت می کنند و مورد خیانت قرار می گیرند!

نگاهی به فیلم اتاق تاریک ساخته روح الله حجازی

همان همیشگی

محمد رضوانی پور «اتاق تاریک» یک فیلم معمایی خوب نیست، چون برای مخاطب فیلم کاملا مشهود و واضح است که اطلاعات درام از او پنهان شده اند و فیلمساز قصد دارد همه چیز را در پایان فیلم رو کند .چنین درک ساده انگارانه ای از درام معمایی سبب شده تا ریتم به شدت ضربه بخورد […]

۴ دی ۱۳۹۷
نگاهی به فیلم «بمب یک عاشقانه» ساخته‌ی پیمان معادی

بمب؛ یک اعتراف

مهدی آذرپندار باید اعتراف کرد بزرگترین دستاورد بمب، نه هجو شعار مرگ بر امریکا و فضای مدارس در دهه شصت است و نه روایت کم لکنت و مخاطب‌پسند یک قصه عاشقانه به سبک ایتالیایی به لطف فیلمبرداری جادویی کلاری. در عوض، «بمب» خواسته یا ناخواسته حاوی این پیام است که شبه‌روشنفکران وطنی حتی از نوع […]

۱۷ آذر ۱۳۹۷

همه میدانند آقای فرهادی!

صادق فرامرزی شما یک بیمار که تنها شش ماه دیگر زنده است را فرض کنید، اگر پیش یک پزشک ایرانی برود پزشک این خبر را به او نمیگوید، حتی ممکن است بگوید نشانه های مثبت پیدا کرده ولی سرانجام به یکی از نزدیکان او اطلاع میدهد که بیمارتان تنها شش ماه زنده می ماند و […]

۹ آذر ۱۳۹۷

عقبگرد به سینمای دهه ۶۰

فیلم سینمایی «جاده قدیم» از مهرماه اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده است و طی این مدت منتقدان مختلفی از کیفیت بسیار نازل این فیلم سینمایی نسبت به آثار گذشته منیژه حکمت سخن به میان آورده‌اند. هوشنگ گلمکانی منتقد سینمای ایران و دبیر شورای نویسندگان مجله سینمایی «فیلم» در تازه‌ترین شماره این مجله […]

۱۳ آبان ۱۳۹۷
نگاهی به فیلم مغزهای کوچک زنگ زده ساخته ی هومن سیدی

زیر سایه واقعی بودن

حسین ساعی منش هومن سیدی به واسطه همان چهار فیلمی که تا قبل از «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته بود (مخصوصا اعترافات ذهن خطرناک من» و «خشم و هیاهو»)، می توانست یکی از مهم ترین سردمداران بی توجهی به مناسبات سینمای متداول در ایران باشد. از این جهت که فیلم هایش (به ویژه از نظر […]

۳۰ مهر ۱۳۹۷
نگاهی بر جدیدترین فیلم هومن سیدی:

«مغزهای‌کوچک‌زنگ‌زده» ادامه «ابدویک‌روز» یا کپی هنرمندانه «شهرِخدا»؟

هومن سیدی برای ساخت پنجمین اثر سینمایی‌اش به سراغ ژانر دست نخورده‌ای در سینمای ایران رفته است؛ ژانر گنگستری. ژانری که بر گردن سینما دین سنگینی دارد و مهد شکل‌گیری‌اش را می‌توان امریکا خواند. البته سیدی این بار مانند آثار معروف و محبوب این ژانر، کت و شلوار تن بازیگرانش نکرده و از جنتلمن‌های مافیایی […]

۱۴ مهر ۱۳۹۷

«به وقت شام» نمونه خوب فیلم استراتژیک

آرش فهیم در شرایطی که جنبه‌های تبلیغاتی جشنواره‌های سینمایی در غرب علیه ایران پررنگ‌تر می‌شود، سیاست مدیریت فرهنگی ما از تقویت سینمای جشنواره‌ای باید به سمت احیای سینمای استراتژیک تغییر کند. سینمای استراتژیک، یکی از حلقه‌های مفقوده مدیریت فرهنگی در کشورمان است. طوری که طی یک دهه اخیر، سهم این نوع فیلم‌ها از تولید سالانه […]

۸ اسفند ۱۳۹۶
یادداشتی بر فیلم بدون تاریخ بدون امضا

«شمایل آبرومند یک قهرمان»

هفت راه – محمدحسین آشنا برخورد خانوادهای از طبقه متوسط با خانوادهای فقیر، مواجهه کاراکترها با چالشها و تضادهای اخلاقی، ایستادن مخاطب در جایگاه ناظر بیطرف؛ در نگاه اول این دقیقا همان جهان ساخته فرهادی در جدایی نادر از سیمین است؛ اما «بدون تاریخ، بدون امضا» نسخهای متفاوت از این الگوی روایی است. فیلم جدید […]

۳۰ بهمن ۱۳۹۶
نگاهی به فیلم تنگه ابوقریب ساخته بهرام توکلی

ابوقریب یک عاشقانه

رضا کردلو سینمای جنگ سینمای غریبی است. آنقدر که در نمایش دفاع، موقعیت جعرافیایی آن گاهی ما را از موقعیت تاریخی غافل می‌کند. جبهه، خاکریز، دوکوهه، ابوقریب و … همه موقعیت‌های مکانی‌اند. تعریف جنگ در موقعیت‌های جغرافیایی و بی‌توجهی به تاریخ وقوع آن، نکته‌ای است که در آسیب‌شناسی سینمای دفاع‌مقدس قابل توجه است. این مساله […]

۱۹ بهمن ۱۳۹۶