دسته بندی برای "سینمای ایران"

1301 خبر

حاتمی‌کیا دست به کار شد/ فیلم جدید در مرحله پیش‌تولید

روزنامه هفت‌صبح نوشت: ابراهیم حاتمی‌کیا سنت یک‌سال در میان فیلم ساختن را با پیش تولید اثر جدیدش ادامه داد. ابراهیم حاتمی‌کیا بعد از فیلم «چ» به شکل مرتب یک‌سال در میان فیلم ساخته تا این شیوه تبدیل به سنتی جدید در کارنامه فیلمسازی‌اش شود. او دو سال بعد از «چ»، «بادیگارد» را ساخت و دو […]

۲۸ بهمن ۱۳۹۷

فیلم | سکانس حذف‌شده «متری شش‌ونیم» از تلویزیون پخش شد!

در اتفاقی جالب برنامه «هفت» در بخش معرفی فیلم «متری شیش و نیم» سعید روستایی سکانسی را پخش کرد که در نسخه اکران شده در جشنواره فجر وجود نداشت!

جشنواره سی و هفتم فجر چه دستاوردی برای سینمای ایران داشت؟

ظهور نسلِ بلندپرواز

بیش از یک دهه قبل، سینماروهای حرفه‌ای ایران که مخاطبان اصلی ایام برگزاری جشنواره هم هستند همچنان برای فیلم‌های مهرجویی و کیمیایی سر و دست می‌شکستند و «سنتوری» هیجان‌انگیزترین و پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره فجر بود. با اغاز دهه نود و ساخت «نارنجی‌پوش» و «متروپل» و «اشباح» و …. اما سکه‌ی فیلمسازان نسل اول از رونق افتاد و دیگر حتی از سوی مخاطبان پیگیر سینما هم جدی گرفته نمی‌شدند.

نظرسنجی «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» برگزار شد:

«شبی که ماه کامل شد»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و «سرخپوست» آثار برتر «مجمع منتقدان سینمای انقلاب»/ جشنواره سی‌و‌هفتم؛ گذار از نسل قدیم و تثبیت فیلمسازان جوان

در نظرسنجی امسال «مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب» اما از میان نزدیک ۴۰ منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس ابیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، «ماجرای نیمروز: ردخون» ساخته محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی به ترتیب به عنوان سه اثر برتر جشنواره سی و هفتم فجر انتخاب شدند. در این نظرسنجی همچنین فیلم «۲۳ نفر» ساخته‌ی مهدی جعفری در رتبه چهارم و «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی در رتبه پنجم قرار گرفتند.

۲۷ بهمن ۱۳۹۷

مادر شهیدان منصوری: از بازی بی نظیر الناز شاکردوست بی نهایت لذت بردم/ قطعا همه خانواده شهدا دوست دارند در مورد عزیزان شان فیلم های ارزشمند تولید شود

اعظم محسنی دوست مادر شهیدان فائزه و شهاب منصوری که روایت بخشی از زندگی آن ها دستمایه تولید فیلم «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار شده است در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: از بازی بی نظیر الناز شاکردوست بی نهایت لذت بردم و وقتی فیلم […]

۲۴ بهمن ۱۳۹۷

«شبی که ماه کامل شد» بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر شد / «متری شش و نیم» برگزیده مردم

جشنواره‌ی فیلم فجر با رکوردداری فیلم «شبی که ماه کامل شد» و اهدای سیمرغ مردمی به فیلم «متری شش و نیم» به سکانس پایانی رسید. به گزارش هفت راه، در مراسم پایانی جشنواره‌ی فیلم فجر که شامگاه ۲۲ بهمن ماه با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر برگزار شد، جمعی از مسؤولان، مردم و هنرمندان حضور داشتند که […]

۲۲ بهمن ۱۳۹۷
نگاهی به فیلم سرخپوست

پرش بلند

«سرخپوست» یک فیلم «ژانر» است. اتفاقی که کمتر در سینمای ایران می‌افتد، آنهم با این میزان امکانات تولیدی. حسن بزرگ اما این است که دست روی ژانر «معمایی» هم گذاشته که برخلاف «کمدی» و یا «ملودرام»‌های اجتماعی در سینمای ایران چندان طرفداری در میان سینماگران ندارد و همین می‌تواند کار جاویدی را ویژه‌تر کند.

۱۸ بهمن ۱۳۹۷
نگاهی به فیلم های روز چهارم جشنواره فیلم فجر

داستانی تکراری با شوخی های جنسی تکراری تر/ بحران پرتقال چیدن

روزهای نارنجی جزء معدود فیلم های چهار روز اول جشنواره است که یک بحران ایجاد می کند و مخاطب می داند که در پایان فیلم به کجا برسد. اما مشکلش این است که بحران ایجاد شده را خیلی ها درک نمی کنند که چرا چنین موضوعی شده بحران!

۱۷ بهمن ۱۳۹۷
نگاهی به فیلم های سوم جشنواره فیلم فجر

فیلم ساختن بلد نیستید، فیلم نساختن که بلدید!/ فیلمی که خودش هم خودش را مسخره می کند!

سینمای میر کریمی، سینمای خاص و خاص پسندی است. او معمولا به جزییات فیلم هایش خیلی اهمیت می دهد. به نحوی که برای فهم فیلم های میرکریمی، باید مخاطب بتواند خیلی خوب جزییات را به هم ربط بدهد.

نگاهی به فیلم «دیدن این فیلم جرم است»

نقد از درون، کنار مردم

 امیر ابیلی 🔹در مواجهه با فیلم اول رضا زهتابچیان، به دلیل پلات و تم اصلی کار، ظاهرا محور اصلی بحث‌ها مقایسه‌اش با «آژانس شیشه‌ای» است. اما در این مقایسه باید توجه داشت که این دو فیلم را به لحاظ فنی و ساختاری نمی‌توان در دو کفه ترازو قرار داد. «آژانس شیشه‌ای» نه‌تنها یکی از شاهکارهای […]

معرفی ۶ فیلم برتر آرای مردمی جشنواره فیلم فجر

۶ فیلم برتر آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. به گزارش هفت راه، در پنجمین روز از اعلام نتایج آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ۶ فیلم برتر بدون اولویت معرفی شدند. اسامی آثار برتر در آرای مردمی بدون اولویت، در تصویر قابل مشاهده است. مخاطبان فیلم‌های جشنواره برای […]

نگاهی به فیلم وقتی ماه کامل شد

روایتی انسانی از بحرانی ایدئولوژیک

«شبی که ماه کامل شد» به درستی به جای روایت ماجرا از منظر شخصیت اصلی- عبدالمالک ریگی- سراغ یک شخصیت فرعی رفته و داستان را از منظر او روایت می‌کند.

۱۵ بهمن ۱۳۹۷

سبکی نو از فیلم های آپارتمانی/تیغ و ترمه، لطفا برای کارگردان ها هم قانون بازنشستگی وضع کنید!/درخونگاه فضا به شدت احمقانه!

«درخونگاه» فاصله زیادی از یک فیلم استاندارد دارد. بزرگ‌ترین مشکل این اثر که بسیار به چشم می‌آید شبیه شدن به سینمای «فیلمفارسی» است، بدون آن که -به جز تقلید از چند ویژگی ظاهری- ویژگی‌های اصلی این سینما را داشته باشد.

۱۲ بهمن ۱۳۹۷

معکوس، تلاشی برای پاسخ به سوال های چهل ساله در دو ساعت/سال دوم دانشکده من، ورژن جدید خیانت در بین دهه هفتادی ها/تختی، نمایشی باورپذیر از یک اسطوره

صدرعاملی هم پس از ۹ سال فیلم نساختن، انگار خواسته نبودش در سال های ساخت فیلم هایی با تم خیانت را جبران کند و فیلمی را با این موضوع بسازد. اما نکته ای که باعث تمایز سال دوم دانشکده من با فیلم های هفت، هشت سال پیش شده، سن افرادی است که خیانت می کنند و مورد خیانت قرار می گیرند!

از هر دست بدهی آن دستت را گاز می گیرند/ خانم پیشکسوت احترام به میزبان را هم بلد نیست

شب گذشته در حالی افتتاحیه ی سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد که در کنار تکخوانی زن در تئاتر «محمد رحمانیان» اظهار نظر های عجیب «فاطمه معتمدآریا» باعث ایجاد حاشیه های فراوانی شد. صحبت هایی که بسیاری آن را بی حرمتی به میزبان نیز قلمداد کردند. بخشی از افتتاحیه ی دیشب جشنواره […]

۱۰ بهمن ۱۳۹۷