«اسپایک لی» رئیس هیات داوران جشنواره «کن» شد

اسپایک لی به عنوان رئیس هیأت داوران هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم بین‌المللی «کن» انتخاب شد.

به گزارش فارس به نقل از ایندی‌وایر، اسپایک لی کارگردان آمریکایی دارنده جایزه اسکار، امروز صبح از سوی فستیوال کن به عنوان رئیس هیات داوران این جشنواره بزرگ سینمایی اعلام شد.

هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۲ تا ۲۳ ماه می ۲۰۲۰ (۲۳ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۹۹ شمسی) در شهر ساحلی کن برگزار می‌شود.

با اعلام این خبر «اسپایک لی» نه تنها به عنوان اولین آمریکایی آفریقایی تبار که به عنوان رئیس هیات داوران کن انتخاب می‌شود بلکه اولین آفریقایی است که عهده‌دار ریاست داوران کن می‌شود.

اسپایک لی در این مورد می‌گوید: جشنواره فیلم کن بزرگ‌ترین تاثیر را بر حرفه فیلمسازی من گذاشته است. به راحتی می‌توان خط سیر پیشرفت من را از کن دید و اینکه در سینمای جهان موفق شدم. بسیار خوشحال و مفتخرم که به عنوان اولین آفریقایی رئیس هیات داوران جشنواره فیلم کن شدم.

اسپایک لی حالا در سن ۶۲ سالگی فیلم‌های موفق متعددی خلق کرده است. او سال ۱۹۸۶ اولین فیلم بلند خود با عنوان «می‌خواهد به دستش بیاورد» را ساخت که برای او جایزه «پری دو لَه یونس» را به همراه داشت. فیلم بلند دوم او «کار درست را انجام بده» نام داشت که نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد.

اسپایک لی در سال ۱۹۹۸ برای «۴ دختر کوچک» در بخش بهترین مستند بلند نامزد بود. او ۲۲ در ژانویه ۲۰۱۹ با فیلم «بلکککلنزمن» برای اولین بار در دوران حرفه‌ای خود نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد.

لی در مجموع ۷ فیلم را در جشنواره کن اکران کرده که شامل «تب جنگل» در سال ۱۹۹۱، «دختر۶» در سال ۱۹۹۶، «تابستان سام» در سال ۱۹۹۹، «ده دقیقه بزرگ‌تر» در سال ۲۰۰۲ و «بلکککلنزمن» در سال ۲۰۱۸ می‌شوند. «بلکککلنزمن» در سال ۲۰۱۸ «جایزه بزرگ» را برای او به ارمغان آورد. همین راهی شد برای لی که به اسکار و برنده شدن جایزه «بهترین فیلم‌نامه اقتباسی» منتهی شد.

فیلم‌های منتخب جشنواره کن و نیز اسامی مابقی اعضای هیات داوران تا اواسط ماه آوریل(اواخر فروردین۹۹) اعلام خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا