یک همجنس باز 92 ساله رئیس اسکار آمریکا شد

«دیوید رابین» از بازیگران کهنه‌کار هالیوودی به عنوان سی و پنجمین رئیس بزرگ‌ترین رویداد و سازمان سینمایی جهان انتخاب شد. اما چیزی که طی این روزها و در رسانه‌ها به آن پرداخته نشده همجنس‌باز بودن اوست که می‌تواند بسیاری از معادلات را تحت تاثیر خود قرار دهد.

روز سه‌شنبه در رأی‌گیری آکادمی اسکار، «دیوید رابین» به عنوان سی و پنجمین رئیس این سازمان سینمایی انتخاب شد و سکان را از دست «جان بِیلی» رئیس پیشین تحویل گرفت. او در شش سال گذشته به عنوان رئیس بخش مدیران بازیگری در این آکادمی فعالیت کرده است. رابین در کارنامه خود در بیش از صد فیلم مشارکت داشته که از جمله آن می‌توان به «بیمار انگلیسی» «کوتوله را بگیرید» و «مردان سیاه‌پوش» اشاره کرد. در سال ۲۰۱۷ برای انتخاب بازیگران سریال «دروغ‌های کوچک و بزرگ» و «تغییر بازی» در سال ۲۰۱۲ دو جایزه امی برنده شد.

«بیمار انگلیسی»، «مردان سیاه‌پوش»، «عروسی بهترین دوست من»، «کوهستان سرد»، «جاذبه»، «وحش»، «ترومبو» و «قوانین اعمال نمی‌شوند» از جمله مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که انتخاب هنرپیشگان آن‌ها برعهده «دیوید رابین» بوده است.

او اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ به عنوان یکی از سه نماینده شاخه تازه ایجاد شده انتخاب هنرپیشه‌ها به هیات‌ مدیره آکادمی اسکار راه یافت و در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ نیز مجددا در این سمت انتخاب شد.

اما حالا برخی از طرفداران این رئیس همجنس‌باز که از او به عنوان مدیری که شرایط را برای تنوع نژادی در اسکار تسهیل می‌کند یاد کرده‌اند، باید این نکته را به تحلیل‌های خود بیافزایند که بخشی از این پروژه به گمان، برای فراهم آوردن شرایط جهت گسترش و تسهیل شرایط و ورود بیشتر همجنس‌بازان به مهم‌ترین سازمان و رویداد سینمایی جهان بوده باشد.

انتخابات ریاست آکادمی اسکار هرساله برگزار می‌شود و هر فرد می‌تواند تا سه سال پیاپی این مسئولیت را عهده‌دار باشد به این شرط که از حداکثر حضور ۹ سال مستمر در هیات‌ مدیره اسکار خارج نشود.

حالا رابین از بازیگران کهنه‌کار هالیوودی که سابقه همکاری بلند مدتی هم با اسکار دارد سه‌شنبه هفته گذشته به عنوان سی و پنجمین رئیس بزرگ‌ترین رویداد و سازمان سینمایی جهان انتخاب شد. اما چیزی که طی این روزها و در رسانه‌ها به آن پرداخته نشده همجنس‌باز بودن اوست که می‌تواند بسیاری از معادلات را تحت تاثیر خود قرار دهد.

رابین در گفتگو با هالیوود ریپورتر و در جواب سوال خبرنگار که می‌پرسد آیا امکان دارد از زندگی شخصی‌تان برایمان بگویید و اینکه می‌توانید به راحتی از علایق و احساساتتان بگویید؟ که او در جواب عنوان می‌کند:

بسیار افتخار می‌کنم که اولین رئیس همجنس‌باز آکادمی اسکار هستم. و در حد اعلا عاشق سینما هستم. مادامیکه از فیلم‌های موفق هالیوود لذت می‌برم، مکانی که به من احساس شادمانی می‌دهد فستیوال فیلم «سان دَنس» است چراکه در آنجا هر روز پنج فیلم تماشا می‌کنم از 8:30 دقیقه صبح تا 11:30 شب.

از زمانیکه فرمانداران ایالت‌های شرقی و غربی آمریکا با پدیده همجنس بازی مبارزه و مخالفت می‌کردند زمان زیادی نمی‌گذرد اما سیاست‌های امپریالیستی این کشور در تمام موارد وسیله را توجیه هدف می‌کند و با هر وسیله‌ای تنها سیاست پیش‌برد اهداف اهمیت می‌یابد به هر قیمتی. اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا قانونی را امضا کرد که براساس آن استخدام همجنسگرایان در ارتش قانونی شد. از تیم کوک گرفته تا دیوید گفن از سیاستمدار تا هنرپیشه و رئیس، بسیاری از آمریکاییان خود را مفتخر به همجنس‌بازی می‌دانند و حالا رئیس آکادمی اسکار هم به این کلکسیون افزوده شد.

ازین پس باید منتظر رشد کمّی کارگردان و عوامل همجنس‌باز سینمای هالیوود باشیم که به تبع تاثیرات خود را نیز به همراه خواهد داشت. این برنامه‌ایست که آمریکایی‌ها برای توسعه آن در دیگر کشورهای جهان بخصوص کشورهایی که بیشتر دنبال منافع خود در آنجا می‌گردند برنامه‌ریزی‌های بلند مدت انجام داده‌اند.

از اقداماتی که آمریکایی‌ها همواره در این زمینه انجام می‌دادند، استفاده از ابزار هنر برای تأثیرگذاری روی سبک زندگی مردم دنیا بوده که منجر به مدیریت آن‌ها بر مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌شود. آن‌گاه که فرهنگ و سبک زندگی مردم دنیا را مدیریت کنند، می‌توانند با هدایت فرهنگی مردم به سمت اهداف خود، آن‌ها را کنترل کنند تا بر دنیا مدیریت داشته باشند. بخش عمده‌ای از این دستگاه عظیم فیلم‌سازی هالیوود در اختیار سرمایه‌داران کلان صهیونیست و در جهت اهداف آن‌ها قرار دارد. در سال‌های اخیر، ساخت فیلم‌هایی با محتوای همجنس‌گرایانه و اعطای جایزه به آن‌ها به هدف عادی‌سازی این روابط ضداخلاقی و غیرانسانی صورت می‌گیرد. سال گذشته نیز برای اولین‌بار «ستاره تالار مشاهیر هالیوود» به یک همجنس‌باز اهدا شد.

«رایان مورفی» نویسنده و کارگردان هالیوودی، دوهزار و ششصدو پنجاه و سومین «ستاره تالار مشاهیر هالیوود» را دریافت کرد و در مورد همجنس‌بازی خود گفت: کاملا آشکارا و با افتخار اعلام می‌کنم که همجنس‌گرا هستم.

مورفی در سال 2014 فیلم «قلب طبیعی» را ساخت. او در این فیلم سعی دارد تمایلات خود و دیگر همجنس‌بازان شبیه خود را کاملاً طبیعی نشان داده و با نگاهی یک جانبه، جامعه را عامل سرکوب همه اینگونه تمایلات عنوان کند، تمایلاتی که شدیدا می‌خواهد آن را غریزی و مربوط به ذات طبیعی بشر نشان دهد.

روزنامه آمریکایی «usa today» می‌نویسد: از یک سو ازدواج همجنس‌بازان در حالی صورت می‌گیرد که سیاست‌مداران هنوز در حال چالش با مساله همجنس‌بازی هستند. هالیوود که طبق سنت گذشته خود همجنس‌بازان را افرادی بیچاره، غیرعادی و فاجعه‌آمیز به تصویر می‌کشید حالا فیلم‌ها همچون «بچه‌ها خوب هستند» و «خانواده‌ مدرن» را در شبکه‌های تلویزیونی خود پخش می‌کند و قصد دارد همجنس‌بازی و خانواده‌های همجنس‌باز را همانند دیگر خانواده‌ها، عادی و بدون مشکل نشان دهد.

حال باید منتظر بود تا از این پس شاهد تاثیرات متاثر از همجنس‌گرایی «دیوید رابین» در مقام سی و پنجمین رئیس آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا