توزیع عجیب «هزارپا» در شبکه نمایش خانگی

«هزارپا» بعد از فروش بالایی که در سینماها داشت با شرایطی عجیب و سوال‌برانگیز وارد شبکه نمایش خانگی شد.

به گزارش تسنیم، فیلم سینمایی هزارپا در سال 97 توانست فروش بالایی در سینما داشته باشد، حال اینکه این فروش به چه قیمت و با چه شرایطی اتفاق افتاده پیش از این به آن پرداخته‌ایم اما توزیع این فیلم در شبکه نمایش خانگی هم برای خود پدیده عجیبی شد.

زمانی که حق توزیع فیلم توسط موسسه هنرهای تصویری سوره وابسته به حوزه خریداری شد تعجب مخاطبانی که فیلم هزارپا را دیده و همچنین با سیاستهای حوزه هنری آشنا بودند برانگیخته شد، که چرا نهادی که اولویت خود را تولید آثاری با موضوعات مرتبط با انقلاب، مضامین دفاع‌مقدس و مفاهیمی که همسو با ارزش‌گذاری‌های انقلاب است، قرار داده باید حق پخش فیلمی با مختصات هزارپا را خریداری کند.

پتانسیل فروش هزارپا بنگاه‌های اقتصادی زیادی را برای سرمایه‌گذاری روی آن و موضوعات مشابه تحریک کرد، سامانه اشتراک ویدئوی «تیک» هم بر این موج سوار شد و تبلیغات شهری خود را با اشتراک ویدئویی «هزارپا» همراه کرد تا بتواند در قالبی انحصاری توزیع این فیلم را در دست بگیرد. در نهایت نسخه 122 دقیقه‌ای فیلم در این سامانه منتشر می‌شود. سامانه‌ای که هنوز نسبت به موسسان و مدیرانش اطلاعات زیادی در دست نیست و نسبت به سرمایه اولیه راه‌اندازی آن نیاز به تحقیق و بررسی وجود دارد. چرا که ثبت یک سامانه VOD نیاز به طی مراحل قانونی طولانی مدتی دارد و قبل از مجوز VOD لازم است یک دامنه ثبت و راه‌اندازی شود و شروع به فعالیت کند تا مجوز مربوطه صادر شود.

حال این سوال مطرح است که چگونه و با چه توجیهی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر خارج از نوبت و روال عادی به سامانه‌ای مجوز وی او دی می‌دهد که هنوز راه‌اندازی نشده و در نتیجه از لحاظ فنی و محتوایی نیز بررسی نشده است؟ آیا همان پول‌های مشکوک سینما و پیشنهادهای عجیب مالی که بازیگران شاخص و کارگردان‌های مطرح را به حضور در آثاری ترغیب کرده که مشخص نیست بر چه اساس این میزان برایش هزینه می‌شود، اخذ مجوز غیرقانونی برای دانلود قانونی آثار فرهنگی را نیز میسر کرده است؟

حال از ماجرای تیک که بگذریم می‌بینیم وقتی که سامانه تیک این میزان تبلیغات را برای توزیع هزارپا در نظر گرفته موسسه سوره هم برای جا نماندن از این قافله و توزیع DVDهای هزارپایش باید اندیشه می‌کرد. موسسه سوره در یک اقدام غیر منتظره و با هماهنگی کارگردان فیلم گویا راش‌ها را جمع کرده‌اند و نسخه‌ای 200 دقیقه برای مخاطبان فراهم کرده‌اند، حال اینکه مجوز انتشار این نسخه جدید کی و با چه شرایطی صادر شده‌است هم جای سوال دارد. همین اتفاق توجیهی می‌شود برای توزیع این فیلم سینمایی در دو DVD و سرشکن کردن هزینه‌های ساخت، بسته‌بندی و توزیع فیلم در شبکه نمایش خانگی.

موسسه سوره در یک اقدام غیر منتظره و با هماهنگی کارگردان فیلم گویا راش‌ها را جمع کرده‌اند و نسخه‌ای 200 دقیقه برای مخاطبان فراهم کرده‌اند، حال اینکه مجوز انتشار این نسخه جدید کی و با چه شرایطی صادر شده‌است هم جای سوال دارد
از طرف دیگر این اقدام موسسه سوره در دو قسمتی کردن نسخه شبکه نمایش خانگی «هزارپا» به اندازه کافی اطلاع‌رسانی نشده بود و بسیاری از مخاطبان DVD‌فیلم را با نیت تماشای یک فیلم کامل سینمایی خریداری کرده‌بودند و انتظار داشتند یک فیلم کامل را در این پک ببینند، غافل از اینکه موسسه هنرهای تصویری سوره این فیلم را در قالبی سریالی توزیع کرده‌است و با این کار در واقع ماهیت فیلم دچار تغییر شده است. مخاطبان هم در خماری قسمت دوم باید تا هفته آینده صبر کنند.

در فیلمهای سینمایی گاهی جا‌به‌جایی یک پلان یا حذف و اضافه آن می‌تواند سرنوشت فیلم را تغییر دهد پس به طور حتم اضافه کردن 80 دقیقه به زمان یک فیلم را می‌توان تغییر ماهیت در آن قلمداد کرد، حال مخاطبی که «هزارپا» را آنطور که در سینما دیده یا تعریفش را شنیده به سراغ DVD فیلم می‌رود با فیلم دیگری مواجه می‌شود، باید ائین نکته را هم یادآور شد که اضافه کردن زمان فیلم به منزله بهتر شدن آن نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا