چشم سارقان دنبال نشان تجاری ناشران

ماجرای ثبت نشان تجاری سه ناشر پُرکار از سوی آقای «ظ» در حالی‌ رسانه‌ای می‌شود که بیش از گذشته اهمیت الزام ثبت نشان تجاری ناشران با ایجاد راهکار‌های مناسب ضرورت پیدا کرده است.

به گزارش ایبنا این روز‌ها که همچنان اخبار قاچاق کتاب، شمارگان تقلبی کتاب و تخلفات دیگر در حوزه نشر در رسانه‌ها منتشر می‌شود، پیگیری‌‌ها از ظهور مشکل دیگری در فضای نشر خبر می‌دهد.

آقایان «ظ» و «ج» بازیگران اصلی این جریان هستند. ماجرا از این قرار است، آقای «ظ» که دلالِ شناخته شده‌ای در بازار است به ثبت نشان تجاری سه انتشارات اقدام کرده است.

آقای «ظ» که ظاهرا از سوی شریک خود یعنی آقای «ج» وکالت‌نامه‌ داشته، از این وضعیت سو‌‌ء‌استفاده کرده و بدون اطلاع وی به ثبت نشان‌های تجاری چند ناشر در بخش ثبت مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قوه ‌قضائیه اقدام کرده است. البته این فرد از سابقه فعالیت صاحبان این نشان‌ها با خبر بوده و در این جریان علاوه بر نشان تجاری، نام نشر که زیر نشان درج شده بود را نیز به نام خود و شریکش به ثبت رسانده است.

آقای «ظ» در جریان این ثبت، خود را به‌عنوان ناشر و کتاب‌‌فروش معرفی کرده است. ظاهرا آقای «ج» که با یکی از ناشران باسابقه نسبت دارد، از این جریان بی‌خبر بوده است.

تلاش برای ثبت نشان‌های تجاری این سه ناشر از اوایل سال جاری آغاز شده اما ناشران حدود شهر‌یور و مهر‌ماه از این جریان مطلع شده‌اند.

به گفته یکی از این سه ناشر، ثبت نشان تجاری به این روش، غیر‌قانونی است و اگر متخلف فعالیت جدیدی را با این نشان تجاری آغاز کند؛ بی‌تردید به صاحب اصلی نشان، ضربه خواهد خورد.

در این ماجرا به نظر می‌رسد، مهم‌ترین دلیل ثبت غیر‌قانونی نشان تجاری اخاذی از ناشران است. ثبت نشدن نشان تجاری ناشران موضوعی عمومی است، به‌طوری که نشان تجاری 90 درصد ناشران، به ثبت نرسیده است.

با توجه به اینکه درصد بالایی از ناشران بدون ثبت نشان تجاری فعالیت می‌کنند، احتمال افزایش سو‌ء‌استفاده همچنان وجود دارد. علاوه‌براین باید پرسید در شرایطی که این نشان‌های تجاری به ثبت نرسیده، تا چه حد می‌توان به پیگیری‌های قانونی این سه‌ ناشر امید‌وار بود؟

انتشار اطلاعیه لزوم ثبت نشان تجاری
احمد کمالی‌نژاد؛ معاون برنامه‌ریزی و امور مجوز‌های دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این ماجرا به خبرنگار(ایبنا) گفت: با انتشار اطلاعیه در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی اعلام کردیم، همه ناشران که از نشان تجاری برای فعالیت خود استفاده می‌کنند به‌ثبت آن‌ها اقدام کنند.

به گفته وی، حدود یک هفته پیش این اطلاعیه در سایت دفتر توسعه بارگذاری شده است. کمالی‌نژاد با تاکید بر اهمیت ثبت نشان تجاری موسسات انتشاراتی ادامه داد: ناشران ملزم به ثبت مرکز انتشارات‌ در قالب موسسه انتشاراتی هستند.

معاون برنامه‌ریزی و امور مجوز‌های دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی با اشاره به سو‌‌ء‌استفاده برخی از بی‌توجهی ناشران در ثیت نشان تجاری ادامه داد: افراد سو‌ء‌استفاده‌گر با ثبت نشان تجاری ناشران نمی‌توانند کاری از پیش ‌ببرند، اما این اقدام موجب می‌َشود احساس امنیت شغلی از بین برود؛ بنابراین با توجه به الزام ثبت نشان تجاری، بهتر است این موضوع جدی‌تر پییگیری شود.

کمالی‌نژاد بیان کرد: برخی از ناشران حتی تمایلی برای ثبت دفتر نشر ندارند. دلیل اصلی را نیز بحث‌های مالیاتی عنوان می‌کنند، البته این دو موضوع به یکدیگر مرتبط نیست.

وی درباره ارتباط انتشار اطلاعیه دفتر توسعه با موضوع ثبت نشان تجاری سه ناشر صاحب‌نام افزود: پیش از انتشار اطلاعیه، از ماجرا با خبر بودیم. ابتدا تصور می‌کردیم این جریان ثبت از روی ناآگاهی و اشتباه بوده اما متوجه شدیم این موضوع جریانی خارج از چارچوب وزارت فرهنگ و ارشاد است؛ به‌عبارت دیگر عده‌ای در حال رصد بازار و نشان تجاری ناشران صاحب‌نام هستند.

وی تاکید کرد: گاهی افرادی که به ثبت نشان تجاری ناشران صاحب‌نام اقدام کرده‌اند، برای باطل کردن این ثبت از ناشران باج‌خواهی می‌کنند، بنابراین برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل، تاکید داریم باید نشان تجاری به ثبت برسد.

به نظر می‌رسد یکی از روش‌های پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی اضافه کردن یک بند به آئین‌‌نامه صدور پروانه نشر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا