پرکارترین بازیگران زن جشنواره فیلم فجر کدامند؟

مهناز افشار، پانته‌آ پناهی‌ها و ستاره پسیانی با سه فیلم، عنوان پرکارترین بازیگران زن جشنواره سی و هفتم فیلم فجر را به خودشان اختصاص داده‌اند.

به گزارش تسنیم، سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار می‌شود که در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو در مجموع 32 فیلم به نمایش در خواهد آمد. در این گزارش نگاهی داریم به پرکار ترین بازیگران زن که قرار است در شب اختتامیه سیمرغ‌ها را از آن خود کنند.

در جمع بازیگران زن اما امسال مهناز افشار با فیلم‌های “آشفتگی”، “قسم” و “ناگهان درخت” به همراه پانته‌آپناهی‌ها که با فیلم‌های “جمشیدیه”، “درخونگاه” و “ناگهان درخت” در جشنواره حضور دارد وعنوان بازیگران پرکار جشنواره را به نام خود ثبت کرده‌اند. افشار در طی این سال‌ها در دوره‌های مختلف نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن و یا نقش مکمل زن بوده است اما تاکنون تنها برای فیلم سعادت آباد در سال 89 برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است.

پانته‌آ پناهی‌ها در سال 92 دیپلم افتخار بهترین بازیگر برای بازی در فیلم «خانوم» در بخش نگاه نو،‌ نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سی و سومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» در سال 93، تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن هفدهمین جشن خانه سینما برای فیلم «گس» در سال 94، نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم من دیه گو مارادونا هستم در سال 94، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره بین المللی فیلم فجر برای فیلم «نفس» در سال 95 و تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن نوزدهمین جشن خانه سینما برای فیلم لاک قرمز در سال 96 توانست جایگاه مناسبی برای خودش در میان دیگر بازیگران زن سینمای ایران داشته باشد.

البته نکات جالب توجه حضور “ستاره پسیانی” در جمع پرکارترین‌های زن سینمای ایران که سه فیلم «سرخپوست»، «جمشیدیه» و «غلامرضا تختی» را به نام خودش ثبت کرده است. او سال گذشته فیلم «رضا» علیرضا معتمدی را در جشنواره جهانی فیلم فجر داشت که به نمایش درآمد. البته در “لانتوری” و “ورود آقایان ممنوع” هم چشمه‌های جدیدی از بازیگری تنها دختر آتیلا پسیانی در سینما شاهد بودیم. البته او بیشتر صحنه نمایش را تجربه می‌کند و این روزها یک کار نمایش خانگی با فریدون جیرانی هم انجام داده است. در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به عنوان  برنده تندیس بهترین بازیگر زن، انتخاب شد و باید ببینیم می‌تواند با رقبای سخت و کارآمد دیگر یک رقابت تنگاتنگی داشته باشد.

پریناز ایزدیاز امسال از جمله بازیگران زنی است که با دو فیلم “سرخ پوست” و “متری شیش و نیم” به جشنواره می‌آید که “متری شیش و نیم” دومین همکاری این بازیگر با سعید روستایی در مقام کارگردان است. او پیش از این یک بار برای فیلم «تابستان داغ» نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر شد و در همکاری اول با سعید روستایی در «ابدو یک روز» هم به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر انتخاب شد.

هدیه تهرانی که زمانی سوپراستار سینمای ایران بود مدتی است که کمتر در آثار سینمایی حضور فعالی دارد. او امسال تنها با دو فیلم “مسخره باز” و “روز‌های نارنجی” در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او در هفدهمین دوره از جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم “قرمز” به کارگردانی فریدون جیرانی موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد و هفت سال بعد در بیست و چهارمین دوره از جشنواره فیلم فجر نیز برای بازی در فیلم “چهارشنبه سوری” به کارگردانی اصغر فرهادی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد.

لیندا کیانی نیز با فیلم‌های “دیدن این فیلم جرم نیست” و “پالتوشتری” که هر دو در بخش نگاه نو (فیلم اولی‌ها) حضور دارند به عنوان بازیگر زنی که دو فیلم در جشنواره دارد، حاضر خواهد شد. هر دو فیلمی که شاید منتظر خودنمایی این زن جوان تلویزیونی باشیم که خیلی دوست دارد در سینما هم قدرت‌نمایی کند. بارها در گپ و گفت‌هایش از علاقه به حضور مستمر در فضای سینمایی اشاره کرده است.

فاطمه معتمدآریا هم با دو فیلم «بنفشه آفریقایی» و «جان‌دار» به جشنواره سی و هفتم فیلم فجر آمده است. او در سال 95 «آباجان» را در جشنواره فیلم فجر داشت و امسال احتمالاً جزو کاندیدای بهترین بازیگری‌های زن سینمای ایران نام او هم ثبت شود.

ژاله صامتی برای جشنواره فیلم فجر امسال هم دو فیلم «درخونگاه» و «حمال طلا» را برای عرضه آورده است. دو فیلم مورد بحثی که در هر دو باید منتظر قدرت‌نمایی هنر تئاتری او باشیم. او آخرین بار با فیلم سینمایی «در وجه حامل» روی پرده نقره‌ای قرار گرفت و در «دراکولا» و «نیش زنبور» هم کارهای کمدی از خود ارائه داد که در محافل سینمایی پیرامون این دو اثر سینمایی بارها صحبت شد. اما انگار امسال یک شمّه متفاوتی از “ژاله صامتی” را در آثار او خواهیم دید.

شبنم مقدمی هم که این روزها «کلمبوس» را روی پرده نقره‌ای دارد مثل هر سال که پربار به جشنواره فجر می‌آید و یک پای جایزه گرفتن‌هاست امسال هم با دو اثر سینمایی به جشنواره سی و هفتم فیلم فجر آمده است. نام دو اثر “مقدمی”، «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار و «زهر مار» سیدجواد رضویان است. باید ببینیم که شبنم مقدمی می‌تواند موفقیت خودش را در دوره سی و دوم، سی و چهارم در دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن و در دوره سی و ششم در نامزد شدن برای بازی نقش اول زن فیلم «خجالت‌نکش»، تکرار کند؟

بهنوش طباطبایی هم در دو فیلم «ماجرای نیمروز2: رد خون» و «غلامرضا تختی» بازی می‌کند. او هنوز به افتخارآفرینی در جشنواره فیلم فجر دست پیدا نکرده و آخرین باری که در جشنواره فیلمی داشته به «سیانور» بهروز شعیبی و «زیر سقف دودی» پوران درخشنده برمی‌گردد. احتمالاً از آن‌جائیکه الناز شاکردوست نتوانست به «ماجرای نیمروز2» بپیوندد و فرصت خوبی برای بهنوش طباطبایی فراهم شد که این‌ سال‌ها کمتر بازی درخشان و منحصر به فردی از او دیده شده خودش را در فیلم جدید مهدویان نشان دهد. یا در «غلامرضا تختی» که نمایی جدید از پهلوان کشتی ایران است خودنمایی کند. باید منتظر بمانیم و ببینیم بالاخره بهنوش طباطبایی هم صاحب افتخاری در جشنواره فیلم فجر خواهد شد؟

نسیم ادبی هم بیشتر در تئاتر و تلویزیون مطرح شده و خیلی کم کار ویژه از او در سینما دیدیم. البته «مانا» و «زندگی» دو کار جدید این بازیگر در عرصه سینما محسوب می‌شود. شقایق فراهانی هم دو کار متفاوت در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر دارد؛ یکی طنز سیدجواد رضویان که نامش «زهرمار» است و دیگری همکاری با رسول صدرعاملی در «سال دوم دانشکده من». او هم همچون نسیم ادبی موفقیتی در جشنواره فیلم فجر نداشته است.

پریوش نظریه بعد از «بادیگارد» حاتمی‌کیا، «لانتوری» درمیشیان و «جشن دلتنگی» پوریا آذربایجانی، دوباره با دو کار «پالتو شتری» در بخش نگاه نو و «غلامرضا تختی» بهرام بهرامیان به جشنواره سی و هفتم فیلم فجر آمده است. هدی زین‌العابدین هم «سمفونی نهم» و «طلا» را در جشنواره امسال فیلم فجر به نام خودش ثبت کرده است. «اسرافیل»، «جاده قدیم» و «عرق سرد» جزو فیلم‌هایی است که بیشتر قدرت بازی این بازیگر را به رخ کشید.

از جمله بازیگران زن سینمای ایران که با یک فیلم به جشنواره آمده‌اند هم می‌توان به لیلا زارع(معکوس- پولاد کیمیایی)، مریلا زارعی(ایده اصلی-آزیتا موگویی)، سارا بهرامی(جمشیدیه- یلدا جبلی)، ویشکا آسایش(سال دوم دانشکده من- رسول صدرعاملی)، ساره بیات(سمفونی نهم- محمدرضا هنرمند)، الناز شاکردوست(شبی که ماه کامل شد- نرگس آبیار)، نگار جواهریان(طلا-پرویز شهبازی)، طناز طباطبایی(طناز طباطبایی- پرویز شهبازی)، لیلا حاتمی(مردی بدون سایه- علیرضا رئیسیان)، باران کوثری(جان‌دار-حسین امیری دوماری) و رعنا آزادی‌ور(سونامی- میلاد صدرعاملی) اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا