کربلای4 به روایت کتاب

در رابطه با عملیات كربلای 4 و 5 كتاب‌های بسیاری منتشر شده است. از مجموعه خاطرات فرماندهان جنگ در آن روزگار كه بگذریم چند‌نمونه از خاطرات رزمنده‌های دفاع مقدس هم در این میان منتشر شده است كه اتفاقا برخی از آنها هم بسیار مورد استقبال قرار گرفتند.
​​​​​​​
هم‌مرز با آتش
كتاب «هم‌مرز با آتش» خاطرات سردار پاسدار حمید قبادی است كه توسط انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و منتشر شده است. شرح وقایع عملیات كربلای 4 و 5 از منظر حمید قبادی از مهم‌ترین بخش‌های فصل پنجم كتاب هم‌مرز با آتش است. قبادی با شرح كامل دیده و شنیده‌هایش در عملیات كربلای 4، به توصیف وقایع عملیات كربلای 5 می‌پردازد.

لشكر خوبان
«لشكر خوبان» خاطرات داستانی مهدی‌قلی رضایی از رزمندگان قدیمی آذربایجان است. این كتاب حاصل گفت‌وگوی فرج قلی‌زاده با مهدی‌قلی رضایی است كه بخشی از آن به قلم معصومه سپهری بازنویسی شده و در این كتاب آمده است. خواننده این كتاب می‌تواند در كنار راه جستن به ژرفای روابط انسانی، به ارزیابی مواجهه مردان رزمنده با خاطرات و حادثه‌ها بپردازد و در كنار آن، بخشی از ناگفته‌های جنگ را از زبان یك نیروی اطلاعاتی مرور كند. مهدی‌قلی رضایی در روایت خود، جنگ را نه از منظر خاطره، بلكه گاه از چشم یك منتقد نگریسته است و همین شاید بتواند گامی نو در فهم زوایای گوناگون نبرد هشت ساله مردم ایران باشد.

زمین ناله می‌كند
«زمین ناله می‌كند» خاطرات محمود شیرافكن ازجمله كتاب‌های انتشار یافته توسط انتشارات سوره مهر درباره دوران هشت ساله دفاع مقدس است. زمین ناله می‌كند، تقریبا در هر فصل شرح خاطراتی از یك عملیات داده می‌شود. در این خاطرات می‌توان حماسه‌های منحصر به فردی را در عملیات‌هایی چون كربلای 4 و كربلای 5 خواند. در نهایت در همین عملیات كربلای 5 است كه تركشی سینه شیرافكن را هدف قرار داده و موجب جراحت جدی او می‌شود.

ماه در میدان مین
كتاب «ماه در میدان مین» خاطرات رزمنده دفاع مقدس جواد منصف با گفت‌وگو و تدوین حسن شیردل است. در بخشی از این كتاب می‌خوانیم: «در عملیات كربلای 4 بود و خمپاره زمانی می‌زدند. ساعات اولیه روز، تازه هوا روشن شده بود. خمپاره‌های زمانی طوری بود كه بالای سرمان منفجر می‌شد و به زمین نمی‌رسید. این خمپاره خیلی از بچه‌ها را شهید كرد.

حماسه یاسین
كتاب «حماسه یاسین»، خاطرات سیــــــدمحمد انجــــــــــــوی‌نــژاد از رزمندگان گردان یاسین و گروهان قهار است كه وظیفه غواصی را در ایام جنگ ایران و عراق بر عهده داشت. این كتاب، خاطراتی است از رازها، شب‌زنده‌داری‌ها، عملیات كربلای 4، همرزمان گردان نوح، گروهان ستار، فرماندهان لشكر 21 امام رضا(ع)، مخلصان جبهه‌های جنگ گردان یاسین و … نام این كتاب نیز براساس گردان یاسین انتخاب شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا