محمدحسین لطیفی: جشنواره کن و برلین را صهیونیست‌ها اداره می‌کنند

 محمدحسین لطیفی می‌گوید، سینمای ایران با سرمایه گذاری در ساخت فیلم‌های ارزشی و ایجاد بسترهای مناسب برای برگزاری جشنواره‌های فیلم در دیگر کشورها ، به پیشرفت می‌رسد.

به گزارش هفت راه به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت، محمد حسين لطيفي، كارگردان و تهيه‌كننده سينما و تلويزيون گفت: استفاده از واژه مقاومت در نامگذاري اين جشنواره فيلم، بار مسئوليت سنگيني را بر دوش جامعه سينماي ايران مي‌اندازد چرا كه معتقدم مقاومت واژه زيبا و پرمعنايي است كه در شرايط حمله و فشار، كاربردي عملي پيدا مي‌كند. اين در حالي است كه ملت ما مقاومتي ٨ ساله را در جنگ تحميلي تجربه كرده‌اند تا آرامش و امنيت امروز كشور تأمين شود.

وي افزود: حفظ آرامش و ارتقاي روحيه صلح طلبي علاوه بر عرصه‌هاي سياسي، به مرزهاي فرهنگي يك كشور وابسته است و بايد براي حفظ امنيت فرهنگ يك كشور همانند فعاليت‌هاي امنيتي، هزينه شود. در شرايطي كه فيلمسازي در حوزه دفاع مقدس و مقاومت، از سخت‌ترين و پر هزينه‌ترين فعاليت‌ها محسوب مي شود، كمبود بودجه و عدم حمايت از فيلمسازان اين بخش، توليدات ارزشي را با مشكل روبرو كرده است.

اين كارگردان سينما و تلويزيون جايگاه سينماي ايران در توليد فيلم دفاع مقدس و مقاومتي را ضعيف معرفي كرد و اظهار داشت: يك اثر ارزشي نياز به درام و داستاني جذاب دارد كه متأسفانه عدم توجه به اين اصل و ضعف در روايت آثار ساخته شده، توليد فيلم مقاومتي در كشور را كاهش، و سطح پيشرفت سينماي دفاع مقدس را از ١٠٠ درصد به ٤درصد رسانده است.

وي با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور فیلم‌های مقاومت در جشنواره‌های فیلم سایر کشورها، علت عدم موفقیت در اکران فيلم‌هاي مقاومت ايران در جشنواره‌هاي بين‌المللي خارجي را عدم حمایت مالی از تولید و اکران آثار دفاع مقدس در خارج از مرزها دانست و خاطر نشان كرد: جشنواره‌هاي بين‌المللي فيلم نظير كن و برلين توسط صهيونيست‌ها مديريت مي‌شوند، بنابراين مسير براي حضور آثار ايراني در اين جشنواره‌ها تقريبا غيرممكن است. با اين وجود حضور فيلم‌هاي مقاومتي در سطح سينماي كشورهاي ديگر دور از ذهن نيست و همت مسئولان سينماي ايران براي سرمايه‌گذاري در ساير كشورها را مي‌طلبد.

لطيفي ادامه داد: سينماي ايران به سرمايه گذاري در زمينه ايجاد جشنواره فيلم در كشورهاي ديگر نياز دارد تا آثار ارزشي توليد شده و در قبال آن فرهنگ مقاومت با قدرت بيشتري به جهان معرفي شود.

عدم بهره مندي از نويسندگان حرفه اي خارجي نيز يكي ديگر از ضعف‌هاي سينماي ايران است ، چرا كه در درام فيلم نامه‌ها دچار مشكلي جدي هستيم و با وجود افراد با تجربه در ديگر زمينه‌هاي فيلمسازي، به ساختار اثر ضربه وارد مي‌شود.

وي علت گرايش و تمايل نسل جديد كشور به فيلم‌های هاليوودي و غربي را توجه به روحيه تنوع طلبي جوانان دانست و اذعان داشت: تكرار درام و محدوديت در سوژه فيلم‌هاي دفاع مقدس جذابيت فيلم را كاهش مي‌دهد در حاليكه آثار غربي با توجه به روحيه تنوع طلبي مخاطب و استفاده از سوژه‌هاي متفاوت جهان، سهم بالايي از مخاطب را به خود اختصاص داده است. بنابراين در انتخاب قصه يك فيلم نامه بايد تفكر خشك و يكنواخت را كنار گذاشته و با آگاهي بخشي ذهنيت نسل جديد را نسبت به حقيقت مقاومت پرورش داد.

لطيفي اختصاص بخش «روايت نو» به فيلم اولي‌ها را اقدامي خوب در پرورش افراد باتجربه دانست و تأكيد كرد: ايجاد فضاي بروز استعدادها و توانايي‌هاي افراد نوپا در عرصه فيلمسازي، بررسي و آگاهي از ضعف‌هاي موجود در فيلمسازي را به دنبال خواهد داشت اما اين اقدام براي تربيت افراد ماهر كافي نيست و بايد از علم اساتيد و افراد باتجربه سينما براي رفع ضعف فيلمسازان آينده كمك گرفته شود.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمان‌ها و مراکز مختلف فرهنگی و اجتماعی کشور به دبیری محمد خزاعی از 5 تا 9 آذر ماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا