انتشار دو کتاب از هایدگر

انتشارات ققنوس کتاب‌های «دموکراسی علیه دولت:‌ مارکس و لحظه ماکیاولین» اثر میگل ابنسور با ترجمه فواد حبیبی و امین کرمی،‌ «هستی و زبان در اندیشه هایدگر» اثر طالب حابری و «اصل بنیاد»‌نوشته مارتین هایدگر با ترجمه طالب جابری را منتشر و روانه بازار نشر کرد.

انگاره دموکراسی علیه دولت: مارکس و لحظه ماکیاولین  ابنسور، نخستین بار در سال 1997 منتشر شد. میگل ابنسور در این کتاب، به اتکای خوانشی بدیع از مارکس، به تبیین معنا و محدوده‏ های دموکراسی به ‏مثابه نیرویی دست می ‏زند که به هیچ ‏وجه نه قدر مشترکی با نظام نمایندگی دارد و نه حتی با نسخه ‏های آگونیستی، رادیکال و تضادآمیزی که درون محدوده ‏های دولت در پی رتق و فتق مسائل هستند.

در پشت جلد این کتاب آمده است:‌ دموکراسی قسمی شکل-دولت نیست. قدرت مردم آنتی‌تز اصل دولت‌گرایی است. میگل ابنسور با این تز رادیکال از رهگذر تداوم مارکس، و علیه سنت مارکسیستی، در امر مهم بازگرداندن واژگان سیاست و دموکراسی به معنای اصیل و نخستین‌شان نقشی برجسته ایفا می‌کند…

این ترجمه کتابی است بس مهم که دیرزمانی چشم‌انتظار آن بودیم. ابنسور خوانشی کاملا مجاب‌کننده از مارکس متقدم برحسب مفهوم «دموکراسی راستین» ارائه می‌کند، مفهومی که نمی‌توان آن را به شکل-دولت فروکاست. بنابراین لحظه‌ای ماکیاولین از تصمیم سیاسی در آثار مارکس وجود دارد که از این همان‌سازی سیاسی با دولت سر باز می‌زند. این اثر مداخله‌ای است بسیار روشنی‌بخش و مهم در مباحثات نظری معاصر. سایمون کریچلی، مدرسه عالی نوین تحقیق اجتماعی، نیویورک

کتاب «دموکراسی علیه دولت: مارکس و لحظه ماکیاولین» نوشته میگل ابنسور به ترجمه فواد حبیبی و امین کرمی با شمارگان هزار و 100 نسخه در 296 صفحه به بهای 21 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

«هستی و زبان در اندیشه هایدگر» دیگر کتاب منتشره ققنوس در بهار سال جاری است،‌ در معرفی این کتاب آمده است:‌ هدف ضمنی این نوشتار نشان دادن این حقیقت است که هنوز هم می‌توان حیرت کرد. در عصر تکنولوژی و تولید انبوه که انسان همه چیز، از موجودات زنده گرفته تا خاک و سنگ و درخت، را با نگاهی علمی و پوزیتیویستی، شناخت‌پذیر و در نتیجه کم‌ارزش و بی‌اهمیت می‌بیند، در زمانه‌ای که عصر کنجکاوی علمی بی‌قرار و اختراعات بی‌وقفه در جهت ارضای آن و در نهایت کهنه شدن سریع هر چیز نو و تبدیل آن به زباله است، شجاعت اندک متفکرانی که هنوز گوشی برای شنیدن طنین غریب هستی و زبانی برای بیان آن دارند، امیدی است تا شاید هنوز بتوان از زیبایی، ستایش‌انگیزی و حرمت جهان سخن گفت. آموختن چنین نحوه موجودی، تفکری ژرف و پرشکیب می‌طلبد که باید آن را نزد معلمانی سختگیر مانند مارتین هایدگر فراگرفت.

«هستی و زبان در اندیشه هایدگر» نوشته طالب جابری در 119 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 9500 تومان عرضه شده است.

اصل بنیاد دیگر کتاب هایدگر است که توسط جابری ترجمه و ققنوس آن را منتشر کرده است.

در پشت جلد این کتاب نوشته شده است: اصلِ بنیاد – بنیادِ اصل. در این‌جا چیزی در خود می‌چرخد. در این‌جا چیزی به دور خود حلقه می‌زند، اما قفل نمی‌شود، بلکه بلافاصله گشوده می‌شود. در این‌جا حلقه‌ای هست، حلقه‌ای زنده، درست همانند مار. در این‌جا چیزی درست در پایانش خود را از سر می‌گیرد. این‌جا سرآغازی هست، که همانا اتمام است.

هرچه شدیدتر به دنبال مهار مقادیر بزرگ انرژی باشیم، تا برای همیشه نیازهای انسان به انرژی را تأمین کنیم، به همان اندازه توانمندی‌های انسان در ساحت ذاتیات برای ساختن و سکنی گزیدن ضعیف‌تر می‌شود. گونه‌ای بازی متقابل رازآمیز میان دعوی احاله بنیاد و محرومیت از خاک و زمین وجود دارد.

«اصل بنیاد» با ترجمه طالب جابری در 240 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و بهای 17 هزار تومان راهی بازار شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا