حضور ۷ شبکه رادیویی در نمایشگاه کتاب

در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، هفت شبکه رادیویی به پوشش این رویداد فرهنگی پرداختند.

به گزارش هفت راه، برگزاری نمایشگاه کتاب در کشور، مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی را رقم می‌زند. اگر چه این چرخه در هم تنیده اقتصاد و فرهنگ، آیینه تمام نمای پیشنه غنی فرهنگ ایرانی– اسلامی این سرزمین نیست، اما استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب، علاقه و دغدغه مردم که توجه به کتاب و کتاب خوانی است را نشان می‌دهد. صاحبنظران بر این باورند که برای ترویج فرهنگ کتاب وکتاب خوانی، نیاز به یک اراده جمعی داریم و در این میان نقش آموزش و پروش و رسانه های دیداری و شنیداری پر رنگ و اثرگذار است. به همین دلیل هر ساله اغلب شبکه‌های رادیویی و چند شبکه تلویزیونی با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ارائه آخرین اخبار در خصوص چاپ و نشر و پوشش خبری پر حجمی از این رویداد فرخنده فرهنگی ارائه می‌دهند.

در سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، شبکه‌های رادیویی ورزش، گفت‌وگو، معارف، فرهنگ، تهران، اقتصاد و رادیو کتاب با استقرار غرفه در این دوره، برنامه‌های مختلف و متنوعی را به روی آنتن می‌برند.

بر این اساس برنامه‌های این شبکه‌ها که در محل نمایشگاه بین المللی کتاب تهیه می‌شوند به شرح ذیل هستند:

رادیو فرهنگ

رادیو فرهنگ به دلیل ماموریت ذاتی این شبکه تخصصی  به عنوان یار دیرین نمایشگاه کتاب با پیشینه یی  23 ساله در انعکاس جشن اردیبهشت کتاب حضور گسترده و شاخص و متمایزی  در فضای نمایشگاهی دارد.

در سال جاری نیز همزمان با برگزاری سی و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، شبکه فرهنگ با طراحی و تهیه برنامه زنده «رادیو کتاب» روزانه 90 دقیقه برنامه زنده از محل استودیو سیار مستقر در مصلی تهران برای علاقه‌مندان حوزه کتاب در سراسر کشور تهیه و اجرا کرده است. در این برنامه بخش‌های متنوعی شنیده می‌شود از جمله گفت‌وگوهای کارشناسی با متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب، نویسندگان، مترجمان، مصححان و دیگر تولید کنندگان کتاب، همچنین تهیه آیتم: با من بخوان، از نشر استانی چه خبر؟، گفت‌وگو با مهمانان خارجی نمایشگاه ، و معرفی تازه‌های نشر داخلی.

«رادیو کتاب» با هدف اطلاع رسانی به مخاطبان پایتخت نشین و استانی، این فرصت را فراهم آورده که شنوندگان اطلاعات مفیدی از فضای نمایشگاهی کسب کنند و برای حضور خود در نمایشگاه با برنامه و نقشه محتوایی  به این محل بیاییند.

تهیه و اجرای این برنامه بر عهده یک تیم پانزده نفره است که هر روز از ساعات اولیه بازدید در نمایشگاه حاضر می‌شوند و رویدادهای روز را رصد می کنند. برنامه از ساعت 19.30 آغاز می‌شود و به مدت 90 دقیقه با ریتمی پر شتاب، با حضور مجری و کارشناس مجری، امکان یک بازدید صوتی را برای مخاطبان علاقه‌مند فراهم می‌کند.

مدیر این برنامه نیلوفر زندیان، تهیه کننده مرتضی صداقتگو، مجری راضیه گرد کاهد، کارشناس مجری بهار برهانی مشاور محتوایی رضا غیور دستیار تهیه سهیلا رضایی، گروه گزارشگران علیرضا نوری، مهزاد توکلی، محسن اکبری و فاطمه داودیان هستند.

«رادیو کتاب» ویژه برنامه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت از شبکه رادیویی فرهنگ قابل دریافت است.

رادیو ورزش:

رادیو ورزش با برنامه زنده «یار مهربان» از ساعت 14 مخاطبان را همراه می‌سازد. این برنامه با موضوعاتی از قبیل چالش‌های پیش رو در حوزه نشر کتب علوم ورزشی با حضور کارشناسان و صاحبنظران، گفتگو با ناشران تخصصی علوم ورزشی در خصوص چالش‌های این حوزه و بررسی راه‌کارها مرتبط تهیه می‌شود. در برنامه «یار مهربان» بخش طنز و همچنین مهمان‌هایی از اهالی ورزش نیز حضور خواهند داشت. هدف کلی این برنامه نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه با گرایش به حوزه ورزش و جوانان است.

رادیو گفت‌وگو:

رادیو گفت‌وگو با برنامه زنده «الف ب بسم الله» هر روز از ساعت 17:15 بخش‌های متنوعی از قبیل بررسی چالش‌های حوزه نشر، دعوت از مهمانان ویژه، معرفی کتب برتر، برای ابعاد مختلف نمایشگاه کتاب، اطلاع رسانی حوزه نشر و گفت‌وگوی مردمی را برای مخاطبانش پخش می‌کند.

رادیو معارف:

رادیو معارف برنامه زنده «صدای کتاب» را از ساعت 17:15 به روی آنتن می برد.این برنامه شامل بخش هایی از قبیل گفت‌وگو با مسئولان فرهنگی و دست اندر کاران نمایشگاه، ناشران، گفت‌وگو با بازدیدکنندگان و اخبار تازه‌های نشر است.

رادیو تهران:

رادیوتهران با برنامه زنده “شابک” که از ساعت 15 به روی آنتن می رود، علاقه مندان به نمایشگاه کتاب را با خود همراه می سازد.در این برنامه مواردی از قبیل بررسی تحولات نگارش کتاب در ایران ،معرفی ژانرهای مختلفی از قبیل تخیلی، ،ترجمه،ادبیات نمایشی وموارد دیگرهمچنین بسته اخبار اطلاعات نمایشگاه و دعوت از نویسندگانی که کتاب آنها به نوعی به نمایشگاه راه پیدا کرده است مطرح می شود.

رادیو تهران در نمایشگاه بین المللی کتاب قصد دارد مجموعه رادیویی کتاب شب که در سه بخش رمان و داستان خارجی،رمان و داستان ایرانی و داستان کوتاه هست را به همراه کتاب گویای “گذری در تهران ” که در قالب یکصد برنامه با قالب مینی فیچر( مستندرادیویی) و اجرای گوینده توانمند آلبرت کچویی که به معرفی محلات ،اماکن تاریخی و بافت های شهری تهران می پردازد را رونمایی می کند.

رادیو اقتصاد:

رادیو اقتصاد نیز با برنامه “اقتصاد حوالی فرهنگ” که به صورت تولیدی تهیه می شود مخاطبان را همراه می سازد.این برنامه گفتگو محور است و در خصوص اقتصاد حوزه چاپ و نشر و اقتصاد مقاومتی در روزهای پنجشنبه و از ساعت 10 شب به روی آنتن  می رود.

رادیو نمایش:

این رادیو برنامه «گیله مرد» را به صورت زنده پخش می کند.بر این اساس بخش گزارشی این برنامه به صورت ویژه از بخش‌های مختلف و رویدادهای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را پوشش می‌دهد. همچنین در بخش دیگری از این برنامه اخبار پیرامون حوزه کتاب و رویدادهای مرتبط نیز به سمع مخاطبان رسانده می‌شود.

سایر شبکه‌های رادیویی با اعزام گزارشگر به محل نمایشگاه کتاب این رویداد فرهنگی را پوشش می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا