حمایت علیرضا قزوه از حمید هیراد

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با مسئول دانستن دفتر شعر و موسیقی وزارت ارشاد در دادن مجوز به اشعار حمید هیراد گفت: ایشان ادعای شاعری نداشته و اصلا شیوه‌اش تلفیق چند شعر است. هر وقت این شعرها را در کتابی به نام خود منتشر کرد، می‌توان به او تهمت سرقت ادبی زد.

به گزارش هفت راه، پس از به راه افتادن پویشی با عنوان «نه به سرقت ادبی» در فضای مجازی و پیوستن شاعران، روزنامه‌نگاران و نویسندگان به این پویش که منجر به صدور بیانیه‌ای علیه حمید هیراد، خواننده جوان کشورمان نیز سکوت نکرد و متنی را در دفاع از خود منتشر کرد؛ او در بخش‌هایی از بیانیه خود آورده بود: «به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری این خاک، برای نشان دادن اعتقادم به ناپسند بودن سرقت ادبی از آثار دیگران و رعایت عرف و ادب، در پیوست معرفی آثار ارائه شده، به ویژه در قطعات اخیر، مرجع هر برداشت را هم ذکر کرده و در صورت دسترسی، از شاعر مورد نظر هم کسب اجازه و رضایت نموده‌ام. ناگفته هم نماند که پرهیز از ذکر نام صریح و همگانی این عزیزان، صرفا به دلیل فقدان اعتماد کامل به صحت اسامی در محدوده فضای مجازی و تردید اخلاقی در ضایع شدن حقوق صاحبان حقیقی این آثار بوده است نه نیتی دیگر.»

این در حالی است که جمعی از شاعران کشورمان در بیانیه خود آورده بودند: «یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد، صیانت از آثار ادبی‌ست. طبیعتا زمانی ‌که این مسئولیت پذیری در قبال آثار کسانی چون مولانا و شهریار تبریزی و سیمین بهبهانی وجود نداشته باشد، شعر و ترانه‌ امروز نیز از گزند دستبرد نوآمدگان در امان نخواهد ماند. ما جمعی از شاعران و ترانه‌سرایان ضمن ناپسند دانستن سرقت ادبی و محکوم کردن آن، موارد زیر را که توسط حمید هیراد خواننده صورت گرفته‌است ناشایست دانسته و خواستار رسیدگی مراجع ذیربط در جهت احقاق حقوق از دست رفته صاحبان آثار هستیم:

1. استفاده اثر بدون کسب مجوز از صاحب اثر

2. ضایع کردن حقوق مادی معنوی شاعران و ترانه‌سرایان

3. جعل نام و دستبرد در متن بدون اطلاع و رضایت صاحب اثر

4. تلفیق ابیاتی از شعرای مختلف بدون کسب اجازه و ثبت تمامیت این کلاژ به نام حمید هیراد در پوستر و صفحه شخصی وی

5. هتاکی و طرح داعیه‌ شکایت از منتقدان و افرادی که در جهت تنویر افکار عمومی اقدام کرده‌اند

6. اهانت‌های زننده‌ مدیر برنامه‌های حمید هیراد به منتقدان و کاربرد عبارات سگ‌های‌هار و گرسنه در مورد منتقدان!»

قزوه در این متن نوشته است: «متاسفانه این روزها شاعر جوانی که خود را بزرگ جماعت شاعران و ترانه‌سرایان تصور کرده در فضای مجازی توهین‌هایی را به یکی از هنرمندان اصیل و آداب‌دان عرصه موسیقی جناب هیراد روا داشته‌اند که این توهین‌ها و کشاندن این موضوع به برنامه بیست و سی رسانه ملی کاری اشتباه و صدالبته به ضرر جریان بااصالت موسیقی ماست!حال، علیرضا قزوه، شاعر و مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در متنی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده به حمایت از هیراد پرداخته است. این متن البته با کامنت‌های انتقادی گسترده روبه‌رو شده است.

من هیراد را مدت زیادی نیست که می‌شناسم شاید حدود چند ماه و آن شاعر جوان اهانت‌کننده را سال‌هاست که می‌شناسم و حمایت‌های زیادی هم از او کرده‌ام و حتی نام یکی از کتاب‌هایش را هم خودم انتخاب کردم، اما متاسفانه این روزها شاهد گستاخی‌ها و بداخلاقی‌های احساسی از او هستیم!

به اعتقاد من حمید هیرادی که من او را ندیده‌ام بسیار با ادب‌تر و متواضع‌تر و آداب‌دان‌تر و هنرمندتر از ایشان است و این مایه از تواضع را در پاسخ فروتنانه این جوان دیدم که چیزی را در خود کشته بود که در جماعت روبرو بیداد می‌کرد؛ ضمن آن‌که ایشان ادعای شاعری نکرده بود و اتفاقا انتخاب‌ها و تلفیق‌های شعرش بسیار هوشمندانه و صدایش بسیار گرم و دلنشین بوده است و در راستای حفظ ادبیات عرفانی و موسیقی درست ایرانی و بااصالت گام برداشته است و سزاوار است که از جماعت شاعران کسی به این هجمه‌های بی‌دلیل و ناجوانمردانه پاسخ بدهد!

این دوستان شاعر جوان ما اگر غیرت حفظ اصالت‌ها را دارند در این وانفسای ترانه‌های مبتذل زیرزمینی جلوی کسانی را بگیرند و برایشان امضا جمع کنند که متاسفانه در ارشاد و رسانه‌های ملی و غیرملی و این سوی آب و آن سوی آب ریشه کرده‌اند و عن‌قریب چون علف هرزی به جای گل تزیینی خانه‌ها خواهند نشست!

حمید هیراد که اهل خیانت نیست! اتفاقا این صدا باید تقویت شود! ایشان ادعای شاعری نداشته و اصلا شیوه‌اش تلفیق چند شعر است و هر وقت این شعرها را در کتابی به نام خود منتشر کرد، می‌توان تهمت سرقت ادبی را زد! نکته دیگر آن که دفتر شعر و موسیقی وزارت ارشاد مسئول دادن مجوز است و من خودم مدتی رییس این شورا بودم. پس اگر هم گناهی باشد، متوجه آنان است که به این شعرها مجوز دادند! اتفاقا من فکر می‌کنم تقویت هیراد تقویت اصالت‌های شعر و موسیقی ایرانی است!»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا