نقویان: هیچ مدیری مستندسازانی را که با رهبری دیدار داشتند، ندید!

مهدی نقویان، مستندساز در گفت‌وگو با  فارس در ارتباط با سینمای استراتژیک گفت: از سینمای استراتژیک کوه نسازیم که آن را از بدنه سینما جدا کنیم.به نظرم باید این نوع سینما را نیز جزء کلیات سینما بدانیم. قرار نیست در تکنیک سینما اتفاق خاصی انجام دهیم و تغییری حاصل کنیم.به نظر من، مبحث اصلی ما در این نوع سینما، محتوای آثار سینمایی است. ما به دلیل اینکه در تربیت نیروی انسانی موفق عمل نکردیم، در حال حاضر با خلایی در این زمینه مواجهیم. شاید به همین دلیل است که تعداد آثار سینمایی که با محتوای انقلابی و ارزشی ما همخوانی دارند، کم است. این مرحله مهم‌تر از نکات دیگر است که باید مورد واکاوی قرار بگیرد. یکی از نکته‌هایی که باید به آن توجه کرد، این است که نهادهای دغدغه‌مند به فیلم‌سازهایی سفارش فیلم‌های ارزشی و استراتژیک را می‌دهند که شاید آن فرد دغدغه‌مند نباشد.این نهادها باید ابتدا انرژی خود را روی تربیت نیروی انسانی بگذارند.

* فیلم‌های استراتژیک باید مردمی باشند

این مستند ساز جوان درباره ساخت فیلم‌های استراتژیک گفت: این نوع فیلم‌ها نیز باید مردمی باشند و این را برای شعار نمی‌گویم. این مسئله‌ای است که به آن اعتقاد دارم. منظور من از مردمی بودن، فروش خوب یک فیلم نیست؛ بلکه دیدن فیلم توسط همین افرادی است که در 22 بهمن در خیابان‌ها حاضر می‌شوند. چیزی که در بستر جامعه وجود دارد و تعدادش هم پررنگ است، حضور این افراد است، اما متأسفانه در بدنه سینمای ما این طور نیست و این اتمسفر وجود ندارد. فیلم‌های استراتژیک ما می‌تواند کمک کند تا جو فضای رسانه‌ای نیز به درستی و صادقانه تغییر کند.

* در فیلم‌ها باید به نیروی ایمان‌ اصالت دهیم نه ابزار سینما

وی در ادامه با اشاره به راه و روش شهید سیدمرتضی آوینی و نکاتی که او درباره ساخت فیلم مطرح کرده است، اظهار کرد: شهید آوینی گفته است که پیوند ولایی رزمندگان با امام خمینی (ره) در فیلم‌های جنگی باید به درستی پرداخت شود؛ در غیر این صورت فیلم‌های جنگی ما با فیلم‌های هالیوودی هیچ تفاوتی ندارند. حالا با خودمان روراست باشیم و بپرسیم: چقدر از فیلم‌های جنگی ما این استراتژی و نگاه را دارا هستند؟ همچنین شهید آوینی اشاره کرده است که ما به ابزار نباید اصالت بدهیم؛ بلکه باید به نیروی ایمان‌مان اصالت دهیم. این اتفاق در فیلم‌های دفاع مقدس ما باید رخ دهد. نگاه‌هایی از این دست است که می‌تواند سینمای استراتژیک ما را جان ببخشد.

* برخی می‌خواهند ما را از اینکه حکومتی هستیم بترسانند

کارگردان مستند «پول و پورن» گفت: ما باید در سینما متر و معیار مشخصی داشته باشیم. یک حکومت داریم و یک قانون اساسی. به همین نسبت باید پیش برویم. در بسیاری از مواقع باید در این چارچوب قدم برداشت و نمی‌توان روایت شخصی ارائه کرد. به همین دلیل وقتی در این چارچوب کار می‌کنیم، برخی ما را می‌خواهند بترسانند و می‌گویند تو حکومتی شده‌ای. در صورتی که ما هیچ ترسی از این بابت نداریم. در واقع باید بگویم بله ما حکومتی هستیم! مگر آنها که به من این حرف را می‌زنند در سال 57 که انقلاب شد، همچنان با ساواک هستند و پیش می‌روند؟! بله، حکومت نزدیک 40 سال است تغییر کرده و ما تابع این حکومت و قانون اساسی آن هستیم. از این بابت تعارفی با کسی نداریم.اگر چنین چارچوبی در سینمای استراتژیک تبیین شود، خوانش‌های شخصی از اتفاقات مهم برای حکومت کنار گذاشته می‌شود.

* هیچ مدیری مستندسازانی را که با رهبری دیدار داشتند، ندید!

نقویان در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه سینما و خصوصاً سینمای استراتژیک دستمان خالی است و نمی‌دانیم باید چه کنیم؛ بلکه باید بگویم ما در این عرصه شهید آوینی را داریم که از آثار مستند و مقاله‌هایش می‌توانیم بهره ببریم. سینمای مستند در حوزه دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی موفق‌تر عمل کرده است و آثاری زیادی در این حوزه تولید شده است. زمانی که این مستندسازان با مقام معظم رهبری دیدار داشتند و ایشان بر اهمیت این حوزه تأکید کردند، هیچکدام از مدیران در بخش‌های مختلف با این فیلمسازان دیدار و جلسه‌ای برگزار نکردند. حضرت آقا تأکید داشتند که با مستند می‌توان اذهان مردم را دوباره درست کرد، هر چند کار سختی است؛ به دلیل اینکه یک خوانش جدید از انقلاب شده است و حالا ما باید خوانش خودمان را دوباره و به درستی ارائه کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا