رمان جدید محمدرضا بایرامی منتشر شد

رمان «باد و کاه» تازه‌ترین رمان محمدرضا بایرامی در فضایی مرکزگریز منتشر شد.

به گزارش هفت راه، رمان «باد و کاه» تازه‌ترین اثر محمدرضا بایرامی از سوی نشر کتاب نیستان روانه بازار کتاب شد.

محمدرضا بایرامی در ادبیات ایران بدون شک یکی از صاحب سبک‌ترین نویسندگان است؛ نویسنده‌ای که می‌توان او را با توصیف‌های عجیبش از موقعیت‌های انسانی و نیز نشانه‌گذاری‌های منطقی و صحیح او در رمان شناخت. او پیش از این در «لم یزرع»، «همسفران» و «آتش به اختیار» این مهم را به خوبی به اثبات رسانده است و حالا در تازه‌ترین رمانش با عنوان «باد و کاه» به شیوه‌ای دیگر به همین مساله رجعت و تاکیدی دوباره داشته است.

«باد و کاه» داستانی است روستایی و این مساله از دل‌مشغولی‌های همیشگی بایرامی است. در بسیاری از آثار او می توان ردی از آذربایجان و روستا گرفت و این رمان نیز از آن مستثنی نیست. راوی آن نیز یک نوجوان است که بایرامی دست پری در نوشتن از زاویه دید چنین شخصیتی دارد.

او در «باد و کاه» اما به تلفیقی تازه دست زده است. راوی نوجوان و فضای روستایی در کنار داستانی از حوادث پیش از پیروزی انقلاب. در کنار این مساله توصیف‌های او از پاییز روستا و فصل خرمن و نیز به کار بردن ظریف اصطلاحات و عبارت‌های محلی آذری که در کار درو و خرمن به کار برده می‌شود از رمان او یک اثر بلند فولکلور و در عین حال یک تریلر داستانی با حل و هوای انقلاب اسلامی خلق کرده است. اثری که مخاطب آن هم می‌تواند نوجوان ایرانی خواهان متن داستانی جذاب باشد، هم علاقه‌مندان پیگیر به داستان‌هایی که کشف و نگاه تازه‌ای به انقلاب اسلامی دارند و هم علاقه‌مندان به داستان فولکلور.

«باد و کاه» از جمله معدود آثاری است که این روزها در ادبیات ایران در قالب مرکز گریز و خارج از پایتخت و با محوریت یک روستا نوشته می‌شود؛ روستایی که رفته رفته هویت خود را در ساختار اجتماعی و شهری ایران از دست داده است. از سوی دیگر بایرامی پس از مدت‌ها قلم زدن در حال و هوای جنگ و از این منظر نیز این اتفاق یک طبع‌آزمایی تازه به شمار می‌رود.

با این تقدیر نویسنده برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد، جایزه ادبی شهید غنی‌پور و دارنده نشان کبرای آبی سوئیس، با رمان «باد و کاه»، مخاطب خود را به ساحت‌های تازه‌ای از ادبیات داستانی از زاویه نگاه خود دعوت کرده است که بدون شک تجربه جذابی خواهد بود.

رمان «باد و کاه» به قلم محمدرضا بایرامی در ۲۲۴ صفحه با قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا