اکبر عبدی: از مردم ممنونم که خرج ما سینمایی‌ها را می‌دهند و فیلم‌های سطح پایین می‌بینند/ ده نمکی: اکبر عبدی هم محبوب است و هم مشهور

 سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با برگزاری مراسمی در برج میلاد، تقدیر از بزرگان سینما و همچنین اعطای نخستین سیمرغ‌های این دوره از جشنواره گشایش یافت.

به گزارش هفت راه، مراسم افتتاحیه جشنواره روز پنجشنبه دوازدهم بهمن ماه ساعت ۱۹ در برج میلاد برگزار شد. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، علیرضا رضاداد عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما از جمله مدیران و محمدرضا عارف، محمدهادی ایازی، منوچهر شاهسواری، اکبر عبدی، نصرالله مدقالچی، نوید محمدزاده، هومن سیدی، رسول صدرعاملی، محمود گبرلو، مهدی پاکدل، سید غلامرضا موسوی، شبنم مقدمی، کامبیز دیرباز، بهرام رادان، رضا مقصودی، مارال و مونا فرجاد، امین حیایی، پدرام شریفی، محسن افشانی، ناصر ممدوح، فرشته طائرپور، علی صالحی و… از حاضران در افتتاحیه جشنواره هستند.

احسان کرمی مجری مراسم از طرف سینمای ایران به بازماندگان سانحه سانچی تسلیت گفت و با زلزله‌زدگان کرمانشاه همدری کرد. او از هنرمندان درخواست کرد مبلغی را جمع کنند و یک سومی افرادی را که در کرمانشاه کانکس ندارند، ساماندهی شوند و گفت؛ این اتفاق تنها از جامعه هنری بر می‌آید.

در ادامه اعضای هیأت انتخاب بخش‌های مختلف جشنواره معرفی شدند سپس نوبت به سخنان کوتاه ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فجر رسید. او جشنواره را ادای دین سینما به انقلاب و آرمان‌های انقلاب دانست.

در ادامه کرمی به هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی و الناز شاکردوست اشاره کرد و برای آن‌ها آرزوی سلامتی کرد. او همچنین به سارا خویینی‌خواه که در سوگ برادرش است و شهاب حسینی و همسرش، تسلیت گفت. و سپس به یاد رفتگان سینمای ایران نماهنگی پخش شد.

نکوداشت علی معلم

کرمی از زنده‌یاد علی معلم یاد کرد و گفت: «می‌خواهم درباره مردی صحبت کنم که اولین بار است روی این صندلی‌ها ننشسته و مطمئنم از آسمان‌ها ما را تماشا می‌کند.» در ادامه نماهنگی درباره زنده‌یاد معلم پخش شد و سخنان معلم درباره زندگی، مهربانی و مرگ تأثر همه حاضران را از اولین سال فقدان معلم به همراه داشت…

کرمی از سیدعباس صالحی، محمدمهدی حیدریان، ابراهیم داروغه‌زاده، فرشته طائرپور و خانواده علی معلم برای نکوداشت این هنرمند به روی سن دعوت کرد.

آذر معماریان، امید و ایمان معلم روی سن آمدند و در نکوداشت زنده‌یاد علی معلم، مورد تقدیر وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی قرار گرفتند. کرمی گفت: «ما علی معلم را از دست دادیم اما خوشحالم که جشن حافظ امسال ثابت کرد که خانم معماریان همچنان راه علی معلم را ادامه می‌دهند». معماریان با حضور روی سن به یاد علی معلم، تنها به این بیت اشاره کرد: «تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول، جانم بسوخت اول در کسب این فضایل»

صالحی: سینما سفیر فرهنگی ایران در جهان است

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: «ماه بهمن برای ما یادآور دو چیز است. جشن سینمای ایران و جشن انقلاب اسلامی که من هر دو آن ها را به مردم عزیز تبریک می گویم. این سینما در سال های گذشته نام ایران را بلند آوازه کرد و با حضورهای موفق جهانی که پدید آمد، توانست سفیر فرهنگی هنری ایران در جهان باشد. این سینما توانسته پیشتاز گفتگوی هنری ایران با جهان باشد و توانست نشان دهد که می‌توان سینمایی انسانی، شاعرانه، متفکرانه و قصه‌دار داشت، کما این که تاریخ فرهنگ ایران هم همه این‌ها را در کنار هم دارد.»


بزرگداشت محمدعلی نجفی 

مراسم با پخش نماهنگ بزرگداشت محمدعلی نجفی فیلمساز باسابقه ادامه یافت. این نماهنگ را طوفان نهان‌قدرتی ساخته بود. با حضور ابراهیم حقیقی و منوچهر شاهسواری از این کارگردان 72 ساله سینمای ایران و نخستین مدیر سینمایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد و لوح تقدیری به او اهدا شد.

نجفی در سخنانی روی سن گفت: «چهل و هفت سال پیش زمانی که در محافل مذهبی و خانواده‌های مذهبی کمتر می‌شد از سینما صحبت کرد من با دو یار؛ آقای فخرالدین انوار و همسرم زهره به طور جد مسئله نمایش را پی گرفتیم. با همکاری ایشان نمایش سر به‌داران را نوشتیم. برای اولین بار در یک مکان مذهبی توانستیم موسیقی را در حسینیه ارشاد پخش کنیم. اما میان نمایش یکی از تابلوها و پخش موسیقی، شخصی گفت کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم و این همان سالی بود که در تخت جمشید این جمله شنیده شد.»

احسان کرمی از حاضران خواست اولین مدیر سینمای پس از انقلاب را تشویق کنند.

کرمی در ادامه به سیاوش حکمت‌شعار از بازیگران فیلم «بچه‌های بد» که 17 سال است در بستر بیماری‌ست اشاره کرد و از حاضران خواست برای سلامتی او دعا کنند.

تقدیر از منوچهر اسماعیلی

در ادامه آیین افتتاحیه، کلیپ دومین بزرگداشت برای حاضران نمایش داده شد که در آن بخش‌های مختلفی از هنرنمایی منوچهر اسماعیلی صداپیشه محبوب سینما پخش شد و تحسین حاضران را برانگیخت. نماهنگی که بهروز سلیمانی‌نذیر آن را ساخته بود. در ادامه از منوچهر اسماعیلی گوینده و صداپیشه 78 ساله ایرانی با حضور سعید راد و ابوالحسن تهامی تجلیل به عمل آمد.

در ادامه احسان کرمی، لوح قدردانی دبیر جشنواره فیلم فجر را قرائت کرد و این لوح را ابوالحسن تهامی و سعید راد به منوچهر اسماعیلی اهدا کردند.

منوچهر اسماعیلی که با تشویق های مکرر حاضران در سالن به روی سن آمده بود و گفت: «در همه فیلم‌ها به شما سلام کردم و شما، امشب به سلام من جواب دادید. من هم به سهم خود از استاد علی معلم یاد می‌کنم و به همسر و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم. زیاد وقت‌تان را نمی‌گیرم و حال خوشی هم ندارم. بعد از دیدن صحنه‌هایی که پخش شد حتی توان ایستادن هم ندارم. خیلی متشکرم.»

احسان کرمی از اسماعیلی خواست روی صندلی بنشیند و در ادامه از ابوالحسن تهامی و سعید راد خواست درباره این استاد دوبله صحبت کنند.

ابوالحسن تهامی گفت: «آقای اسماعیلی از نوابغ هنری ایران هستند. از آغازی که پا به هنر و فن دوبلاژ گذاشتند؛ من شصت سال افتخار داشتم تا در کنار ایشان بیاموزم. دو هنرمند بزرگ جهانی وقتی که به ایران آمدند و فیلم‌هایشان را به زبان فارسی ترجمه کردند؛ گفتند باور نمی‌کنیم ما فارسی بلدیم و به این زبان حرف بزنیم. اسماعیلی در هر فیلم با صدای همان کاراکتر دوبله می‌کرد. ویلیام هولدن و آنتونی کوئین از شنیده شدن صدای خودش در فیلم‌های فارسی‌زبان واقعا شگفت‌زده شدند. آقای اسماعیلی به دوبله ایران رونق و شخصیت داد و اولین کسی بود که قدر خودش را می دانست و هنر خودش را ارزان نمی فروخت و به ما که از ایشان کوچک‌تر بودیم؛ بسیار آموخت.»

سعید راد در این بخش گفت: «در گذشته صدا در صحنه نبود و بعدا در اتاق دوبله صدای فیلم‌ها را می‌گذاشتند. به من گفتند قرار است آقای اسماعیلی به جای تو دوبله کنند. آقای اسماعیلی در فیلم عقاب‌ها به شخصیت من جان بخشیدند. واقعا هر عنوانی برای ایشان کم است. برای منوچهر اسماعیلی یک دقیقه بایستید و دست بزنید.»

در ادامه برنامه نماهنگ مشهور «ای ایران» که از سوی خانه سینما و با حضور بازیگران سینما ساخته شده است، پخش شد.


اهدای جوایز بخش مواد تبلیغاتی

در ادامه کرمی، تولد مازیار میری و حبیب رضایی را تبریک گفت که هیچ‌کدام آنها در سالن حضور نداشتند.

سپس با پخش اسامی اعضای هیأت انتخاب و داوری، نوبت به بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران و اهدای اولین سیمرغ‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر رسید.

احسان کرمی، به این نکته اشاره کرد که گروه فیلم «اتاق تاریک» و «چهارراه استانبول» به دلیل اکران فیلم‌هایشان در سینماهای مردمی جشنواره سالن را ترک کرده‌اند.

کرمی از حقیقی، مولایی و صمدیان سه تن از داوران بخش سینمای تبلیغات خواست تا روی سن بیایند. سپس کلیپ نامزدهای این بخش پخش شد.

دیپلم افتخار طراحی نام‌واره (لوگو) به محمد روح‌الامین برای «رگ خواب» و «خفگی» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس به مسعود رفیع‌زاده برای فیلم «خفگی» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم «پریناز» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر به بابک یادگاریان برای فیلم «هجوم» اهدا شد.

در ادامه مراسم سپنتا مجتهدزاده قطعاتی را برای مهمانان افتتاحیه جشنواره سی‌وششم اجرا کرد.

بزرگداشت اکبر عبدی

کلیپ بزرگداشت اکبر عبدی که توسط مجید توکلی ساخته شده است برای حاضران به نمایش درآمد و به شدت مورد توجه حاضران در افتتاحیه قرار گرفت.

در بخش بزرگداشت اکبر عبدی، متن قدردانی دبیر جشنواره توسط احسان کرمی قرائت شد و بهرام بدخشانی، مسعود ده‌نمکی، محمدرضا فروتن و رسول صدرعاملی برای اهدای لوح او روی صحنه آمدند. در ادامه به خواسته عبدی، احمدرضا معتمدی هم روی سن آمد.
لوح تقدیر عبدی از سوی مسعود ده‌نمکی به او اهدا شد.

رسول صدرعاملی در مورد عبدی گفت: «به خاطر کسی اینجا ایستادم که در طول سی و چند سال گذشته فقط بازیگر نبوده. او یک پدیده است که نشان داده می‌توان یک بازیگر و یک مولف بود. او در همه کارهایی که حضور داشت؛ هیچوقت ادای چیزی را در نیاورد و کاری کرد که ما کاراکترها را باور کنیم. او خودش را به ما تحمیل کرد و کاری کرد که شخصیت را دوست داشته باشیم. خوشحالم که به خاطر او اینجا ایستاده‌ام.»

احمدرضا معتمدی در این بخش گفت: «به عنوان کسی که بیش از سی سال سینما تدریس کردم و با سه نسل از بزرگان سینما کار کردم؛ به جرأت می توانم بگویم که استاد عبدی پرظرفیت‌ترین و پرظرافت‌ترین نقاش سینمای ایران هستند. ایشان یک نابغه در تصویرگری فیزیک و میمیک هستند. و این که فراتر از سینما، ایشان برای ما یک سرمایه و ثروت ملی هستند.»

اکبر عبدی در حضور ده‌نمکی گفت: «من شانس بزرگی آوردم که با بزرگانی چون ناصر تقوایی و میرباقری و علی حاتمی کار کردم. با تنها کسی که شش کار داشتم؛ آقای ده‌نمکی است.»

مسعود ده‌نمکی گفت: «باید از همسر آقای عبدی تجلیل کرد. ما که با ایشان کار کردیم می‌دانیم خانم‌شان چه می‌کشند!» در ادامه از همسر عبدی خواسته شد روی صحنه بیاید که این حضور با تشویق حاضران روبه‌رو شد.

ده‌نمکی در ادامه گفت: «شما برای اینکه راحت‌تر بتوانید با آقای عبدی کار کنید باید با خانم‌شان بیشتر حرف بزنید.» او با توجه به سخنان مطرح شده در نماهنگ بزرگداشت عبدی، گفت: «آقای عبدی و شریفی‌نیا مثل تام و جری هستند، دعواهای‌شان را جدی نگیرید!»

او در ادامه گفت: «خیلی آدم‌ها در سینما محبوب‌اند و خیلی مشهور، اما آقای عبدی جزو کسانی هستند که هم محبوب است و هم مشهور.»

محمدرضا فروتن درباره این بازیگر گفت: «بزرگان در سینما بسیار هستند. من به دو نفر از این بزرگان ارادت دارم. یکی مرحوم خسرو شکیبایی عزیزم که لحظه به لحظه برایم پر از آن بازیگری بود و پر از عشق. دیگری نیز اکبر عبدی است که همه می‌دانند به غیر از استعداد و بازیگری، پر از خوش‌قلبی، صفای دل و مهربانی هستند. تن‌شان سلامت باشد.»

اکبر عبدی در ادامه مراسم گفت: «ایام فاطمیه را به شما تسلیت می گویم.»

او در ادامه با توجه به نماهنگ پخش شده از خود در این مراسم و علاقه‌اش به نوه‌دار شدن و بچه‌دار شدن، گفت: «فکر می‌کنید من شوخی می‌کنم اما بعد از جشنواره ما برای سلبریتی شدن اقدام می‌کنیم و قصد ازدواج مجدد دارم. از همسر و مادرم تشکر می‌کنم. من فیلم مزخرف هم بازی کردم چیزی نگفتید و نگاه کردید! خیلی ممنونم از شما و کسانی که زحمت کلیپ پخش شده را کشیدند. از مردم هم ممنونم که خرج ما سینمایی‌ها را می‌دهند و فیلم‌های سطح پایین می‌بینند. امیدوارم خداوند روزی آنها را بدهد. از خداوند ممنونم برای عزتی که به من داد و هیچکس این عزت را نمی‌تواند به آدم بدهد. من کجا و بچه‌ای که در نازی آباد و شوش بزرگ شد و امروز درکنار بزرگانی چون آقای اسماعیلی بزرگداشت بگیرند، کجا. هیچ هنرمندی در سینما، رزومه به لحاظ تعداد کار و هنر ندارد. آقای اسماعیلی فرشچیان سینمای ایران است. سینما پنجاه درصد صدا، و پنجاه درصد تصویر است اما ایشان با صدا جای تصویر را پر کرده است. در فیلم مادر ایشان دقیقا مثل من جای من حرف زدند. و جز من جای سه نفر دیگر هم در آن فیلم حرف زدند.»

او ادامه داد: «آقای اسماعیلی کاستی‌های من را پر کردند و ظرفیت‌های بازی من را افزایش دادند. ایشان یکی از بزرگترین و با ارزش ترین سرمایه های سینمای ایران هستند. نمی‌دانم ما اهالی سینما چرا داریم پول جیب‌مان را از مردم می‌گیریم. نمی‌دانم چرا سلیقه مردم را عوض کردند. در تاتر به من می‌گویند چرا نمایش‌تان بزن و برقص ندارد! با این سطح سلیقه مشخص است مردم این روزها پای شبکه‌های ماهواره می‌نشینند. برای استاد انتظامی، مشایخی، نصیریان، کشاورز، ناصر تقوایی، احمد پژمان و شهلا ریاحی آرزوی سلامتی می‌کنم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا