جشنواره موسیقی فجر را منحل کنید/ خواستار شفاف سازی عملکرد مالی جشنواره موسیقی هستیم

کیوان ساکت نوازنده تار و آهنگساز موسیقی ایرانی گفت: «جشنواره موسیقی فجر بزرگترین اتفاق موسیقی سال در ایران است ولی این جشنواره به دلایلی از جمله نداشتن آیین نامه مورد نقد است. آیا می شود جشنواره ای ۳۳ سال کار کند و آیین نامه نداشته باشد و در این دو سه سال اخیر به شکل ناصواب اداره بشود؟ به صورت محفلی که همه برای کانون مشخصی هستند. خودشان به خودشان جایزه بدهند، خودشان را اول بکنند، خودشان فقط خودشان را ببینند. چطور می‌شود این را توضیح داد؟» هنرمندان بسیاری به جشنواره موسیقی فجر نمیروند چرا که از اعتبار می‌افتند!

به گزارش هفت راه، عمده حرف‌های کیوان ساکت در برنامه «چشم شب روشن» به انتقاد از جشنواره موسیقی فجر اختصاص داشت. وی تاکید بر اینکه جشنواره های دنیا طوری است که هنرمندان افتخار می کنند به آن جشنواره بروند گفت: حضور در جشنواره برای هنرمندان در همه جای دنیا رزومه می شود ولی اینجا نمی‌روند چون از اعتبار می‌افتند. در بین این 90 گروه شما جز چند نام صاحب اندیشه در بین هنرمندان نام دیگری پیدا نمی‌کنید. چرا باید هر سال مهمان خارجی تکراری دعوت بشوند؟

این آهنگساز یادآور شد: سال گذشته مدیر هنری فرهنگسرای بهمن که از دوستان و دانشجویان من هستند گفتند جناب گاسپاریان به برج میلاد آمده‌اند شما هم بیایید که من گفتم در آن تاریخ تهران نیستم. گفتند پس ما برایتان 400 نفر بلیط مهمان می فرستیم! بعد فهمیدم که به اندازه تعداد انگشتان دست هم فروش نکرده است. یا عده‌ای از هنرمندان هر سال دهه فجر برای تفریح به ایران می‌آیند. افتتاحیه و اختتامیه در شان جشنواره نبود. اتفاقات نامیمونی افتاد که باید بپذیریم. اگر نپذیریم چیزی عوض نمی‌شود.

چطور می‌شود جشنواره‌ای ۳۳ ساله شود و آیین نامه نداشته باشد؟

وی خطاب به مردم گفت: به مردم عزیزم می‌گویم «بوی موی جولیان» یا آثار وزیری را گوش کنید و ببینید چه احساس نجابت و شرافتمندی در این آثار هست و این یکی از مهم ترین عناصری است که سازنده و نوازنده باید اهلیت هنری داشته باشد. محرم باشد یعنی گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش و موسیقی ایران ما همان پیغام سروش است. ابوسعید ابوالخیر می‌گوید سحرگاه در حال مناجات و عبادت خداوندگار بودم ناگاه صدای تاری شنیدم گفتم تبارک الله، آوازی از بهشت به گوشم رسید.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: جشنواره موسیقی فجر بزرگترین اتفاق موسیقی سال در ایران است ولی این جشنواره به دلایلی از جمله نداشتن آیین نامه مورد نقد است. آیا می شود جشنواره ای ۳۳ سال کار کند و آیین نامه نداشته باشد و در این دو سه سال اخیر به شکل ناصواب اداره بشود؟ به صورت محفلی که همه برای کانون مشخصی هستند. خودشان به خودشان جایزه بدهند، خودشان را اول بکنند، خودشان فقط خودشان را ببینند. چطور می‌شود این را توضیح داد؟

من و هزار نفر دیگر خواستار شفاف سازی عملکرد مالی جشنواره موسیقی هستیم

ساکت اظهار امیدواری کرد: اینهمه ملال به خاطر مدیریت نادرست و خودنگری پیش آمده است. امیدوارم صحبت‌های امشب دیده بشود و در صدد این باشند که معضلات رفع بشود.

من به نمایندگی از هزار نفری که زیر نام بنده امضا کردند مانند آقای علی قمصری، آقای پیروز ارجمند و دیگران، خواستار این هستم که عملکرد مالی سه سال اخیر جشنواره موسیقی به طور شفاف برای تمام مطبوعات و جامعه مشخص بشود.

وی تاکید کرد: امیدوارم معاونت هنری جدید که خودشان هنرمند خوشنویس هستند و وزیر جدید، صحبت های ما را به دیده یک دلسوز فرهنگ و هنر ایران بشنوند.

یا جشنواره موسیقی را منحل و یا آن را درخور برگزار کنیم

موسس ارکستر کیوان ساکت خطاب به مسئولین گفت: جناب وزیر و جناب معاونت هنری محترم! اگر هنر امروز و هنرمندان صادق و صدیق و راستین را درنیابید و اگر تمهیدی برای درست شدن این جشنواره نشود گریبان تمام نسل های آینده را خواهد گرفت. یا جشنواره را منحل کنیم یا جشنواره ای به فراخور نامش برگزار کنیم.

ساکت تصریح کرد: تنها هنر راستین که از ذهن و قلب هنرمندان راستین تراوش کرده و خواهد کرد می تواند این جامعه و مردم را به ساحل امنی برساند. سخنان را دریابید و بشنوید و بدانید که ما دلسوز فرهنگ ایران و این مردم هستیم و می خواهیم این مردم موسیقی و فرهنگی را بشنوند، جشنواره هایی داشته باشند، هنرمندانی روی صحنه ببینند که شایستگی آنها را دارند. درود من به کسانی که در راه اعتلا و آبرو بخشیدن به فرهنگ و هنر ایران گام بر می دارند.

این نوازنده برجسته در خاتمه گفت: مولانا در مورد موسیقی ایران می گوید: ما همه ابنای آدم بوده ایم/ در بهشت این لحن ها بشنوده ایم/ بانگ نای و ناله این سازها/ اندکی ماند به آن آوازها.

یعنی این آوازها و سازها نغمات بهشتی است و دست ما ودیعه است. ساز ایرانی، آواز و موسیقی ایرانی انسان ساز بوده است. در طول تاریخ یک هنرمند واقعی را پیدا نمی کنید که نامش در بین اینهمه بزه که در کشور ما اتفاق می افتد باشد.

آهنگ‌هایی که می‌سازند مثل حباب روی موج یک بار مصرف است

موسس گروه موسیقی وزیری اظهار کرد: نامحرم زیاد وارد موسیقی ما شده است. هر کسی که آواز خواند که نمی‌شود هنرمند خواندش. کسی دارد کنار خیابان باقالی می‌فروشد و با خودش می‌خواند، او هم خواننده است؟ هرکس دوتا تار خرید یا کمانچه خرید و کمانچه زد که نمی‌شود به او هنرمند گفت. آهنگ ساخته می‌شود ولی چرا ماندگار نیست و مثل حباب روی موج هست؟ یک بار مصرف است. چون از دل بر نمی‌خیرد و بر دل نمی|‌نشیند.

ساکت تصریح کرد: آنقدر اتفاقات نامیمون در طول این سال‌ها به ویژه این دو سه سال اخیر افتاده است که به دو علت هنرمندان راستین در جشنواره شرکت نمی‌کنند. نمی‌گویم کسانی که شرکت کردند هنرمند راستین نبودند، اندک در بینشان آهنگسازان و نوازنده‌های خوبی هستند. جشنواره به علت عملکرد ناصواب متولیان جشنواره از اعتبار افتاده است و شرکت کردن در آن به نوعی از دست دادن وجهه و اعتبار بین اهل دل است. انگیزه ای برای حضور نگذاشتند.

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا