اتهام سرقت ادبی به فیلمنامه «شکل آب»

فرزند «پل زیندل» نویسنده برنده پولیتزر ادعا می‌کند که فیلمنامه «شکل آب» بر اساس داستان پدرش نوشته شده و آن را یک دزدی آشکار نامیده است.

به گزارش فارس به نقل از دیلی‌مِیل، فیلم شکل آب که با 13 نامزدی پیشتاز اسکار نودم است، به تازگی با اتهام سرقت ادبی در مورد فیلم‌نامه‌اش مواجه شده است.

پسر زیندل می‌گوید: طرح داستان فیلم «شکل آب» به کارگردانی گیِرمو دل‌تورو آشکارا برداشتی از نمایشنامه پدرم با عنوان «بگذار به نجوایت گوش کنم» در سال 1969 است.

داستان فیلم «شکل آب» در مورد یک نظافتچی است که دلبسته یک مخلوق دریایی در آزمایشگاه علمی بالتیمور می‌شود. داستان «بگذار به نجوایت گوش بسپارم» در مورد سرایداری است که در یک آزمایشگاه ارتباط عاطفی با یک دلفین که در آنجا نگهداری می‌شود برقرار می‌کند. از نظر مفهوم کلی، نکات خاص طرح داستان و برخی شخصیت‌ها، این فیلم شباهت‌های نزدیکی به نمایشنامه «بگذار به نجوایت گوش کنم» نوشته «پل زیندل» دارد، که سریالی تلویزیونی نیز بر اساس آن در حدود 50 سال پیش به روی آنتن رفته است.

ظاهر این روایت، اتهام پسر پل زیندل را نسبت به دل‌تورو قابل تأمل می‌کند؛ هرچند کمپانی «فاکس سرچ‌لایت» اتهام سرقت نمایشنامه را توسط گیرمو دل‌تورو را رد کرده و اعلام می‌کند که ایده این فیلم از نمایشنامه «پل زیندل» اقتباس نشده است و برای اولین بار منتشر می‌شود.

دیوید فرزند پل زیندل در این مورد می‌گوید: ما شوکه شدیم وقتی متوجه شدیم که یک استودیوی بزرگ اینقدر آشکارا داستان فیلم را از نمایشنامه پدرم اقتباس و استفاده کرده و در این مورد هیچ گونه اجازه از ما گرفته نشده است.

فیلمنامه فیلم تحسین‌شده «شکل آب» نوشته مشترک «گیلرمو دل‌تورو» و «ونسا تایلر» است و در آن اشاره به نمایشنامه «پل زیندل» به عنوان منبع الهام ساخت فیلم نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا