حسین علیزاده:امروز هرکس جعبه ساز دستش باشد، استاد می‌شود!

حسین علیزاده گفت: این روزها هرکس جعبه ساز دستش باشد تبدیل به استاد می‌شود؛ در حالی که در ایران شاید تعداد استادان موسیقی به انگشتان یک دست هم نرسد.

به گزارش  فارس، نشست خبری یازدهمین جشنواره موسیقی جوان صبح امروز با حضور حسین علیزاده مسئول بخش موسیقی سنتی، هومان اسعدی دبیر جشنواره، آذین موحد مسئول بخش موسیقی کلاسیک، حمیدرضا اردلان مسئول بخش موسیقی نواحی و بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در تالار وحدت برگزار شد.

امکان برگزاری بخش نواحی به صورت منطقه‌ای

هومان اسعدی در ابتدای این نشست با بیان این که بعد از اتمام دوره دهم جشنواره، برنامه ریزی برای یازدهمین دوره شروع شد، گفت: اواخر زمستان سال گذشته فراخوان این دوره از جشنواره منتشر شد و با افزایش 25 درصدی شرکت کنندگان نسبت به دوره قبل مواجه شدیم به گونه ای که به صورت تفکیک شده در موسیقی دستگاهی 53 درصد، در بخش موسیقی نواحی 30 درصد و در بخش کلاسیک با 15 درصد افزایش رو به رو بودیم و در نهایت 500 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد. ویژگی این دوره از جشنواره این بود که یک تیم واحد از استادان در تمام مراحل ما را همراهی کردند.

وی افزود: از ابتدای کار تا به مرحله آخر تیم منسجمی از اساتید حدود 80 نفر ما را همراهی کرده‌اند که در طی 20 روز جشنواره روزانه حدود 12 ساعت به داوری اجراها خواهند پرداخت و تا آنجا که من تحقیق کرده‌ام هیچ جشنواره‌ای در تمام دنیا با این ابعاد وجود ندارد. به دلیل تنوع و تکثری که زمینه موسیقی نواحی ایران وجود دارد در دوره‌های بعدی جشنواره موسیقی جوان قطعا بخش موسیقی نواحی گسترش پیدا خواهد کرد. این طرح وجود دارد که اگر امکان داشته باشد در سال‌های آینده بخش موسیقی نواحی در مرحله ابتدایی به صورت منطقه‌ای برگزار شود و سپس برگزیدگان منطقه‌ای به جشنواره موسیقی جوان را پیدا کنند. منطقه‌ای شدن مرحله ابتدای بخش موسیقی نواحی باعث می‌شود داوری‌ها به صورت فنی‌تر برگزار شود و طیف گسترده‌تری در جشنواره حضور پیدا کنند. من این پیشنهاد را به مسئولان وزارت ارشاد می‌دهم و امیدوارم مورد موافقت قرار بگیرد.

حضور پررنگ بانوان در جامعه

حسین علیزاده در ادامه این این نشست خبری گفت: من ابتدا لازم می‌دانم انتصاب خانم آذین موحد به عنوان رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه تهران را به ایشان تبریک می‌گویم و خوشحالم که لیاقت‌های ایشان دیده شده است. در این روزها که بحث حضور زنان در محافل سیاسی شنیده می‌شود این نکته اهمیت دارد که توجه داشته باشیم خانم‌ها به آنچه که لازم باشد دست پیدا می‌کنند و مردم راه‌شان را به خوبی پیدا می‌کنند. در همین نشست خبری که اکثریت با خانم‌های خبرنگار است و خانم‌ها نشان داده‌اند که به درستی در مراتبی که باید حضور داشته باشند حضور پیدا می‌کنند. در میان هیئت داوران جشنواره موسیقی جوان و شرکت‌کنندگان نیز خانم‌ها حضور پررنگ و گسترده‌ای دارند که نوید راه درست جامعه را می‌دهد.

گردهم آمدن این تعداد از اساتید در ایران بی‌نظیر است

وی در ادامه با بیان اینکه ما اعضای هیئت داوران هیچ نفعی در این جشنواره نداریم، عنوان کرد: باید به هومان اسعدی دبیر جشنواره برای برگزاری چنین رویدادی تبریک بگویم؛ چراکه اگر ما اینجا هستیم تنها به واسطه حضور ایشان بوده و اگر ایشان نبود قطعا در این جشنواره حاضر نمی‌شدیم. این اتحادی که طی این چند سال برگزاری جشنواره موسیقی جوان بین 70 – 80 استاد موسیقی دیده می‌شود نیز در نوع خود جالب توجه است. گردهم آمدن این تعداد از اساتید در یک عرصه و همدلی آنها به این صورت بدون تردید در ایران بی‌نظیر است.

هرقدر با موسیقی بیشتر لجاجت می‌کنند مردم به به سمت این هنر سوق پیدا می‌کنند

این نوازنده پیشکسوت ادامه داد: آقای اسعدی حرکتی را به وجود آورده که نگاه‌ها از کل ایران به این جشنواره دوخته شده و توجه فعالان موسیقی تمام کشور را جلب کرده است. ظاهرا هرقدر با موسیقی بیشتر لجاجت می‌کنند مردم به درستی بیشتر به سمت این هنر سوق پیدا می‌کنند و به آن توجه می‌کنند. امروز تقریبا در اکثر خانواده‌های ایرانی شما می‌توانید گرایش به انواع موسیقی را ببینید.

وی ادامه داد: حتی در خانواده‌های مقاماتی که با موسیقی مخالفت می‌کنند نیز افرادی به سمت آموزش موسیقی آمده‌اند و این اتفاق جالب توجهی است. جامعه همواره به درستی راه حفظ و حراست از میراث فرهنگی خود را پیدا کرده است. هر وقت که افرادی گفته‌اند موسیقی مشکل دارد به درستی مقاومتی در بین مردم شکل گرفته تا از این میراث ملی و معنوی حمایت کنند.

جشنواره موسیقی جوان نیز یک حرکت معنوی محسوب می‌شود

خالق نینوا در ادامه گفت: هنر موسیقی هنری معنوی و خدایی‌است که توسط مردم قدر دانسته می‌شود و این جشنواره موسیقی جوان نیز یک حرکت معنوی محسوب می‌شود. این جشنواره در طول سال‌های اخیر رشد قالب توجهی داشته و رو به تکامل پیدا کردن می‌رود البته کمبودهایی نیز دارد که می‌بایست آرام آرام و با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد اصلاح شود. من از تمام کسانی که استطاعت مالی دارند از سراسر ایران دعوت ملی می‌کنم به عرصه بیایند و از این جشنواره و همچنین نسل جوان موسیقی ایران حمایت کنند.

جشنواره موسیقی جوان یک حرکت ملی است

این عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره موسیقی جوان در ادامه افزود: جشنواره موسیقی جوان اعتبار فرهنگی ایران در سطح جهان است. حضور این تعداد از جوان‌های موزیسین در یک جشنواره در کل جهان بی‌نظیر است. تفاهم هنری و دیالوگ برای ادامه هر کار مهمی اهمیت دارد و می‌توان با این ابزار هر حرکتی موفقیت به دست بیاورد. جشنواره موسیقی جوان یک حرکت ملی است و مسئولانی که نگاه ملی دارند می‌بایست از این رویداد و حرکت ملی حمایت کنند.

حسین علیزاده درباره بخش آموزش موسیقی بیان کرد: مساله موسیقی به گونه ای هدایت می شود که باید به صورت ریشه ای به آن توجه کرد. در مورد آموزش نیز باید گفت باید یک هماهنگی در حوزه آموزش صورت گیرد چرا که هنرستان ها و آموزشگاه ها در مسیر دانشگاه ها نیستند.

این روزها هرکس جعبه ساز دستش باشد تبدیل به استاد می‌شود

وی ادامه داد: آموزش درست از اهمیت بسیاری برخوردار است و فکر می کنم معلمان موسیقی که خوب عمل می کنند باید مورد تقدیر قرار گیرند. متاسفانه در آموزش موسیقی یک شکل واحد در کشور وجود ندارد. موسیقی در ایران خیلی شخصی است و هرکسی برای خود کتاب چاپ می کند و هیچ معیاری در این زمینه وجود ندارد و باید یک کنترل مناسبی در این زمینه صورت گرفت. این روزها هرکس جعبه ساز دستش باشد تبدیل به استاد می شود این در حالی است که در ایران شاید استادان موسیقی به انگشتان یک دست هم نرسد.

جشنواره موسیقی ملی جوان در زمینه آموزش پیشگام

این هنرمند عرصه موسیقی توضیح داد: جشنواره موسیقی ملی جوان در زمینه آموزش پیش قدم است و معتقدم هماهنگی آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. معتقدم یک هنرمند است که یک وزارتخانه را ارشاد می کند نه برعکس.

حسین علیزاده در پایان درباره حضور هنرمندانی از استان های مختلف گفت: ما نسبت به اقوام مختلف در کشور، حضور کمی از هنرمندان نواحی داشتیم. ما اقوام مختلفی در کشور داریم و هرچقدر این درصد بیشتر باشد باز هم نسبت به اقوام ایران این حضور کم است.

هیچ گونه نگاه تبعیض‌آمیزی را در انتخاب‌ها دخالت نداده‌ایم

حمیدرضا اردلان مسئول بخش موسیقی نواحی در ادامه این نشست با بیان اینکه در کشور ما اگر سیاست دخالت نکند مردم همواره در طول تاریخ می‌دانسته‌اند چگونه فرهنگ‌‌شان را حفظ کنند و به حرکت ادامه بدهند، عنوان کرد: بحث‌های بنیادینی در نشست‌های جشنواره موسیقی جوان صورت گرفته و می‌گیرد؛ مثال این سئوال مطرح است «باید برای سرنوشت کسانی که در جشنواره برگزیده می‌شوند چه کرد؟» در این جشنواره خرد جمعی و اتاق فکری وجود دارد که یکی از نتایج آن حضور 46 درصدی شرکت‌کنندگان بخش موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی جوان است. این نشان از احترام به اقوام مختلف کشورمان دارد. ما در این جشنواره به هیچ عنوان هیچ گونه نگاه تبعیض‌آمیزی در انتخاب‌ها دخالت نداده‌ایم و این شرایط را نیز آقای هومان اسعدی با هدایت درست‌شان به وجود آورده‌اند که باید از ایشان تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: این جشنواره نه تولید می‌کند و نه آموزش می‌دهد. دو جریان آموزشی در حوزه موسیقی در کل کشور وجود دارد که یکی براساس همان شیوه “سینه به سینه” از گذشتگان به ما رسیده و دیگر شیوه آموزشی در آموزشگاه‌هاست. به قول آقای علیزاده در بحث آموزش موسیقی هرج و مرج در کشورمان وجود دارد. این جشنواره جایی است که طی 20 روز نوجوان‌ها و جوان‌هایی که در این سیستم آموزشی تعلیم دیده‌اند گردهم می‌آیند و درباره آنها و نحوه‌ی آموزش‌شان ارزیابی صورت می‌گیرد. در جاهایی که مردم خودشان هستند موسیقی شرایط بهتری دارد اما جاهایی که از سوی ارگان‌ها دخالت‌هایی صورت می‌گیرد؛ حال موسیقی اصلا خوب نیست. گویا خرد پنهان ملت ایران توانسته فرهنگ خودش را حفظ کند.

جشنواره موسیقی جوان جشنواره هنری فراغتی نیست

آذین موحد یکی از داوران این جشنواره هم گفت: جشنواره موسیقی جوان جشنواره هنری فراغتی نیست. تلاش این جشنواره تبیین تفکر و اندیشه در حوزه‌های مختلف موسیقی است. نگاه کامل و تعهدات فکری و آکادمیک دبیر جشنواره نشان می‌دهد، نگاه جامعه ایران به مقوله موسیقی اندیشمندانه است و ملت ایران در کنار لذت به لایه عمیق فکری و اندیشه‌های هنری توجه دارند.

بودجه جشنواره صد در صد هزینه می‌شود

بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی آخرین سخنران برنامه درباره این جشنواره گفت: ما در جهان معاصر بافرهنگ موسیقی و صنعت موسیقی مواجه هستیم. این جشنواره به فرهنگ موسیقی اهمیت می‌دهد که با پشتوانه غنی موسیقی و با یک ارتباط درونی و معنوی کار خود را جلو می‌برد و امسال به یازدهمین دوره خود رسیده است.

وی درباره بودجه جشنواره نیز گفت: بودجه جشنواره صد در صد هزینه می‌شود و هیچ فروش بلیتی هم ندارد. برآورد ما ازنظر بودجه برای این جشنواره یک میلیاد و 200 میلیون تومان است که بی‌شک پاسخگو نیست و باید به فکر یک سیستم مناسب برای بودجه جشنواره باشیم. برگزیدگان سال گذشته را برای اجرای زنده موردبررسی قراردادیم که درنهایت به یک حلقه مفقوده رسیدیم که شامل آموزش‌های تکمیلی است که باید توسط متخصصان صورت گیرد. البته این امر در بودجه جشنواره دیده نشده است تا بتوانیم برای برگزیدگان شرایط بهتری فراهم کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا