شورجه: تلویزیون برای سریال حضرت موسی کارگردان «بله قربان گو» می‌خواهد!

کمی بعد از درگذشت مرحوم فرج‌الله سلحشور یعنی فروردین 95 جمال شورجه از قصدش برای کارگردانی این سریال خبر داد، از آن زمان تا کنون این کارگردان نتوانسته با تلویزیون به توافق برسد؛ اما ظاهرا قرار است این ماجرا در ماه‌های آینده به هر ترتیب که شده به نتیجه برسد و شورجه با برخی از چهره‌های مطرح سینمایی نیز در این‌باره وارد مذاکره شده. نکته جالبی که او در گفت‌وگو با آی سنیما به آن اشاره می‌کند جذب سرمایه‌گذاری قدرتمند است که حاضر به صرف هزینه‌ای حتی بیشتر از پروژه «محمد رسول‌الله» برای این سریال است.

مجید میرفخرایی به تازگی از جلسه‌ای برای به عهده گرفتن طراحی لباس پروژه «حضرت موسی» خبر داده است؛ البته هنوز خبری قطعی درباره آغاز تولید این سریال منتشر نشده به همین دلیل به سراغ جمال شورجه رفتیم تا درباره جزئیات موضوع از او بپرسیم.

تلویزیون می‌خواهد یک «شبه موسی» بسازد!

این کارگردان در گفت‌وگو با آی سینما درباره به نتیجه رسیدن با تلویزیون برای ساخت مجموعه تلویزیونی «حضرت موسی» می‌گوید: «نه هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و در حال چانه زدن با تلویزیون در این‌باره هستیم. می‌دانید که تلویزیون مشکلات مالی دارد و راغب هم نیست که با اسپانسر همکاری کند.»

از او می‌پرسیم منظورش از همکاری نکردن تلویزیون با اسپانسر چیست؟ که می‌گوید: «حامی مالی ما برآورد بالایی برای این پروژه در نظر گرفته است ولی تلویزیون می‌خواهد با هزینه کمتر یک کار ساده بسازد. در واقع می‌خواهد یک «شبه موسی» بسازد و به کیفیت اهمیتی نمی‌دهد؛ اما قدرمسلم اگر قرار است کاری ساخته شود با در حد و شأن قرآن کریم باشید و قابلیت عرضه بین‌المللی داشته باشد.»

البته به گفته شورجه، رایزنی‌های اولیه برای حضور برخی از چهره‌های شناخته شده پشت دوربین برای این سریال انجام شده است. او در این‌باره نیز توضیح می‌دهد: «ما با بزرگان سینما و بهترین‌های ایران برای این پروژه صحبت کرده‌ایم. از جمله آقایان عبدالله اسکندری، مجید میرفخرایی و تورج اصلانی و… چون معتقدیم که این سریال باید با چنین سطحی از کیفیت ساخته شود و نباید از این پایین‌تر باشد. البته می‌توان به شیر بی‌یال و دم و اشکم هم فکر کرد اما ما چنین چیزی در نظر نداریم. با این بزرگان هم جلساتی پیش از عید نوروز داشتیم و آن‌ها هم منتظر خبر ما هستند چون باید برای همکاری با این پروژه یک برنامه دو-سه ساله بریزند.»

تلویزیون ممکن است کار را به بله‌ قربان‌گوها بدهد

البته مرتضی میرباقری معاون سیما چندباری در گفت‌وگوهایش به این موضوع اشاره کرده که جمال شورجه تنها یکی از گزینه‌های کارگردانی سریال «حضرت موسی» است، با توجه به این صحبت‌ها از شورجه می‌پرسیم همچنان همکاری او با تلویزیون قطعی نشده؟ که می‌گوید: «اگر قرار باشد سریال با آن سطح کیفی نازل ساخته شود قطعا من این کار را نخواهم کرد. اگر نخواهند شأن را رعایت کنند و بخواهند کاری ساده و سطحی ساخته شود من در این پروژه شرکت نمی‌کنم. علی رغم این‌که مسئولیت دینی من ایجاب می‌کند دینی که برگردنم را ادا کنم و تا جایی که تکلیف دارم این پروژه را پیگیری خواهم کرد.»

شورجه درباره احتمال ساخته شدن این سریال با کارگردان دیگری در تلویزیون نیز می‌گوید: «احتمال دارد این سریال با کارگردان دیگری ساخته شود. به هر جهت تلویزیون با کارگردان‌هایی ارتباط دارد که بله قربان‌گو باشند و گوش به فرمان مدیران آن کار کنند. اما به هرحال این سریال میراث زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور است و ما سعی می‌کنیم از لطمه خوردن این میراث جلوگیری کنیم. این سریال باید سطح کیفی بالاتری از «یوسف پیامبر» داشته باشد. به خصوص که حضرت موسی (ع) پیامبری مورد قبول مسلمانان، مسیحیان و یهودیان است و قطعا ساخت سریالی در این‌باره برد بسیاری در جهان خواهد داشت.»

بودجه «موسی» از «محمد رسول‌الله» هم بیشتر خواهد بود

آن‌طور که شورجه توضیح می‌دهد اسپانسری که برای ساخت این سریال پا پیش گذاشته حاضر است بودجه اثری فاخر را در اختیار آن‌ها قرار دهد اما تلویزیون اساسا چنین بودجه‌ای را قبول ندارد، از او می‌پرسیم بودجه‌ای که از آن صحبت‌ می‌کند از بودجه «محمد رسول‌الله» -گران‌ترین پروژه ایرانی در حال حاضر- بیشتر است؟ که پاسخ می‌دهد: «می‌توان گفت در همین حدود است اما به هرحال آن پروژه سینمایی بود و ما قرار است نزدیک به 40-50 قسمت سریال تولید کنیم و بودجه بیشتر از این هم خواهد شد. البته ما قصد نداریم هالیوودی‌ها را پشت دوربین ردیف کنیم، بلکه توانمندی هنرمندان داخلی را دیده‌ایم و می‌دانیم که قدرت کار در سطح جهانی را دارند. تنها مشکل این‌جاست که صداوسیما باید این موضوع را بپذیرد.»

به گفته او اسپانسر حاضر است پس از تولید سریال آن‌ را به یک چهارم قیمت به تلویزیون بدهد و حتی در قبال آن فقط تبلیغ دریافت کند: «با این شرایط این سریال برای صداوسیما مفت در می‌آید. اسپانسر حتی با واگذاری فیلم‌نامه و در اختیار گرفتن مدیریت مستقل آن حاضر است دو-سه برابر بودجه هم صرف پروژه کند، اما تلویزیون هنوز با این شرایط کنار نیامده است. شاید به دلایل نفسانی است و شاید هم نقشه دیگری دارند.»

شورجه درباره انگیزه سرمایه‌گذار این پروژه نیز می‌گوید: «سرمایه‌گذار انگیزه اقتصادی دارد و قصد دارد سریال را در سطح دنیا پخش کند و از این‌راه درآمد کسب کند. طبیعی است که این پروژه با پشتوانه سریال «یوسف پیامبر» که به خوبی در کشورهای منطقه دیده شد چنین توجهی را جلب می‌کند و ما اصلا با چنین عقبه‌ای توانسته‌ایم برای این پروژه سرمایه‌ جذب کنیم. البته تلویزیون کیفیت را قبول ندارد و همچنان بر فکر نادرست خود پافشاری می‌کند تا حدی که کار را دچار تشنج کرده و ما هم به جای تمرکز کردن بر کیفیت، حرص مسئولین را می‌خوریم؛ به هر حال من اگر سابقه‌ام از مدیران این سازمان بیشتر نباشد کمتر نیست. در واقع صداوسیما قبول نمی‌کند که صاحب‌امتیازی را هم به کس دیگری بدهد.»

با این اوصاف از شورجه می‌پرسیم چقدر احتمال دارد به گزینه‌های دیگر مثل شبکه نمایش خانگی که قبلا هم به آن اشاره کرده بود فکر کند که در این‌باره می‌گوید: «قطع به یقین ممکن است چنین کاری هم بکنیم. فعلا در حال چانه‌زنی با تلویزیون هستیم و منتظریم ببینیم کار به کجا می‌رسد.»

شورجه تایید می‌کند که نوشته مرحوم سلحشور در تلویزیون به ثبت رسیده و درباره چگونگی ساخت این سریال بدون متنی که در اختیار تلویزیون قرار دارد نیز این‌طور توضیح می‌دهد: «هفتاد درصد این سناریو با استفاده از آیات قرآنی نوشته شده است. البته ما سعی‌مان را می‌کنیم که کار را بر اساس نوشته آقای سلحشور بسازیم و همه راه‌ها را هم می‌رویم؛ اما یک سناریو هم داریم که ربطی به چیزی که در تلویزیون به ثبت رسیده ندارد و به در واقع به قرآن ربط دارد. به هر حال قرآن کریم که منحصرا در اختیار صداوسیما نیست و ما حتی این اتفاق ‌را هم پیش‌بینی کرده‌ایم.»

از او می‌پرسیم تا چه زمانی منتظر به نتیجه رسیدن با تلویزیون خواهند ماند که می‌گوید: «امیدوارم در عرض یکی دو ماه آینده به نتیجه برسیم. به هر حال ما هم می‌خواهیم این سریال در تلویزیون خودمان ساخته شود و با آن‌ها کنار بیاییم، اما در غیر این صورت مجبوریم به راه‌های دیگر فکر کنیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا