برخورد گازانبری دولت با برنامه اثر گذار «هفت»

برنامه سینمایی «هفت» در روزهای برگزاری جشنواره فجر یکی از خبرسازترین برنامه هایی بود که این جشنواره را پوشش می داد و هر شب منتقدان آن نکاتی را در خصوص فیلم های اکران شده و روند جشنواره بیان می کردند. نکاتی که خیلی هم به مزاق برگزارکنندگان جشنواره خوش نیامد.
 اتفاقی که شاید مهم ترین جلوه آن را حضور ایوبی در برنامه «هفت» و آن بحث های جنجالی با افخمی به حساب آورد. برنامه ای که تبدیل به یکی از پرمخاطب ترین برنامه های «هفت» شد و  در آن رئیس سازمان سینمایی پس از آنکه با حجم بالای انتقادات افخمی رو به رو شد از موضعی عجیب و بالاتر نسبت به مسئولان صدا و سیما خطاب به مجری برنامه گفت:«باید بگویم حقوقتان را قطع کنند.»
این نگاه دولتی ها به رسانه ملی در حالی است که به دفعات بسیار شاهد رقم خوردن آن بوده ایم. نگاهی که معتقد است اگر برنامه ای کمترین نقدی را به دولت وارد کند محکوم به حذف از روی آنتن خواهد بود. به احتمال فراوان ایوبی هم با علم به این مسئله و شیوه تعامل سایر مدیران دولت با صدا و سیما اینگونه برای مدیران تلویزیون تعیین تکلیف می کند.
از طرفی در کنار این سخن رئیس سازمان سینمایی می توان به جمله ای که مسعود فراستی در  آخرین برنامه «هفت» که ویژه جشنواره فجر پخش می شد اشاره کرد. فراستی منتقد نام آشنای این برنامه گفت: «یکی از مقامات عالی دولت در حال پرونده سازی علیه ماست زیرا تجمل نقد وجود ندارد.»
این دو مورد در کنار هم و عدم پخش برنامه «هفت» در هفته گذشته به خوبی نشان می دهد که چه اتفاقاتی در حال رقم خوردن برای این برنامه است. برنامه ای که تنها جرم آن این بود که مجیز جشنواره فجر و مدیران فعلی سینما را نگفت و بنا داشت تا نگاهی واقع بینانه به احوال این روزهای سینمای ایران داشته باشد.
در کنار این مدیران سینمایی دولت در حالی اکنون سپر سینماگران شده اند تا گزند نقد به آن ها نرسد که خود این سینماگران بارها  به خود اجازه دادند که صدر تا ذیل امور را به نقد بکشند و در مورد هر مسئله ای اظهار نظر کنند و فیلم بسازند. این تناقض بزرگ سال هاست دامن سینمای ایران را گرفته و از سینماگران ایرانی افرادی همیشه طلبکار ساخته است.
با آشکار شدن اختلاف نظر میان برنامه «هفت» و مدیران سینما در دولت و تلاش آشکار دست هایی برای جلوگیری از این برنامه سینمایی که برای نخستین بار تا این حد اثرگذار در مناسبات سینمایی ظاهر شده است همه منتظر تصمیم مدیران تلویزیون در خصوص ادامه فعالیت این برنامه هستند.
بدون شک هر تصمیمی در خصوص این برنامه که توانسته است جایگاه قابل قبولی را میان دلسوزان واقعی سینما باز کند و موافقین و مخالفینش آن را به تماشا می نشینند قضاوت های در مورد رسانه ملی را شکل خواهند داد. سؤال جدی این است که مدیران سیما تا چه اندازه گوش به فرمان مدیران دولتی هستند.
منبع:رجا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا