هیات داوران جشنواره برلین معرفی شدند

6 سینماگر شامل سه زن و سه مرد اعضای هیات‌داوران جشنواره‌ی برلین 2017 را به ریاست «پل ورهوفن» تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت رسمی جشنواره برلین، «دورا بوشوشا» تهیه‌کننده تونسی، «اولافور الیاسن» عکاس، نقاش و مجسمه‌ساز ایسلندی، «مگی جیلنهال»، «یولیا ینچ» بازیگر آلمانی، «دیه‌گو لونا» بازیگر و کارگردان مکزیکی و «وانگ کوانان» کارگردان و فیلمنامه‌نویس چینی، شش سینماگرانی هستند که هیات داوران شصت‌و هفتمین دوره جشنواره فیلم برلین را تشکیل می‌دهند و به انتخاب برندگان خرس طلا و خرس نقره‌ای در بخش رقابتی خواهند پراخت.

«مگی جیلنهال» بازیگر آمریکایی پیش از این در سال 2002 با فیلم «اقتباس» ساخته «اسپایک جونز» در جشنواره برلین حضور داشته است.

وی اولین‌بار برای بازی در فیلم «مخفیانه» ساخته «استفن شینبرگ» در سال 2002 به چهره‌ای شناخته شده تبدیل و برای این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

«جیلنهال» در ادامه فعالیت هنری خود در سال 2003 در فیلم «لبخند مونالیزا» به کارگردانی «ماین نیوول» و در سال 2006 در فیلم «عجیب‌تر از داستان» به کارگردانی «مارک فورستر» به ایفای نقش پرداخت.

این بازیگر آمریکایی سپس در فیلمهای مطرحی چون «مرکز تجارت جهانی» ساخته «الیور استون»، «شوالیه تاریکی» از «کریستوفر نولان» و «جایی که میرویم» ساحته «سم مندس» مقابل دوربین رفت و در سال 2009 نیز برای بازی در فیلم «قلب‌های دیوانه» ساخته «اسکات کوپر» نامزد اسکار بازیگر شد و در سال 2014 برای سریال «زن محترم» موفق به کسب جایزه گلدن گلوب و امی شد.

«مگی جیلنهال» که در سال‌های اخیر بیشتر در تئاتر برادوی فعال است، در حال حاضر مشغول بازی در یک سریال محصول شبکه «HBOO» است.

«وانگ کوانان» اولین فیلم خود را تحت عنوان «خسوف» در سال 2002 به جشنواره برلین آورد که در بخش فورم جشنواره به نمایش درآمد و توانست در جشنواره‌های دیگر چندین جایزه را از آن خود کرد.

وی با فیلمش «ازدواج تویا» در بخش رقابتی جشنواره برلین حضور داشت و به عنوان سومین کارگران چینی موفق به کسب جایزه خرس طلای بهترین فیلم شد.

چند سال بعد فیلم «جدا با یکدیگر» از او در افتتاحیه جشنواره برلین نمایش یافت و جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلم را از آن خود کرد. وی در سال 2012 با فیلم «دشت آهوی سفید» به برلیناله بازگشت که این فیلم جایزه بهترین فیلمبرداری را دریافت کرد.

«دورا بوشوشا» سینماگر تونسی تهیه‌کنندگی چندین فیلم بلند سینمایی و کوتاه را بر عهده داشته است و سال گذشته نیز در غالب تهیه‌کننده فیلم «هِدی» ساخته «محمد بن عطیا» در جشنواره برلین حضور داشت که این فیلم در نهایت جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلم اول و خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را کسب کرد. وی در سال‌های 2008، 2010 و 2014 ریاست جشنواره فیلم «کارتاژ» یکی از مهمترین جشنواره‌های سینمای عرب را بر عهده داشته است.

«اولافر الیاسن» هنرمند ایسلندی است که با چیدمان‌ها، عکس‌ها و نقاشی‌هایش با تمرکز بر پدیده‌های فیزیکی و همچنین تغییرات آب و هوایی خود را به عنوان یکی مهمترین هنمرمندان معاصر جهان معرفی کرده است. آخرین اثر این هنرمند خلق چندین چیدمان در کاخ ورسای بوده است.

«یولیا ینچ» در سال 2005 برای بازی در فیلم «آخرین روزهای سوفی شول» نه تنها خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن برلین را برد بلکه در جوایز سینمای آلمان و جوایز فیلم اروپا نیز موفق به کسب جایزه شد. این فیلم به کارگردانی «مارک راثموند» نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار شد. وی اخیرا در سریال «ناپدیدی» بازی کرده که در سال 2017 نمایش داده می‌شود.

«دیه‌گو لونا» اولین بار برای بازی در فیلم «و مادرت» ساخته «آلفونسو کواران» مطرح شد که برای این نقش جایزه «مارچلو ماستریانی» بهترین بازیگر مرد جشنواره ونیز را کسب کرد. از مهترین فیلم‌هایی که وی در آن به ایفای نقش پرداخته می‌توان به «ترمینال» ساخته «استیون اسپلیبرگ»، «میلک» به کارگردانی «گاس ون‌سنت» و فیلم جدید «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» اشاره کرد.

شصت وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین از تاریخ ۹ تا ۱۹ فوریه ۲۰۱۷ (۲۱ بهمن تا اول اسفند) در آلمان برگزار می‌شود و امسال ریاست هیأت داوران بخش رقابتی جشنواره را «پل ورهوفن» کارگردان سرشناس هلندی برعهده دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا