ساواکی های مهربان!

هفت راه- حسین شمسیان:

✅«آقا سید بفرمائید»!

این جمله ای است که مامور ساواک خطاب به آیت الله طالقانی ادا می کند! آن هم برای هدایت ایشان به زندان!

✅ مرحوم طالقانی هم مثل ارباب به مامور می گوید: «این کیف من را بیاور!»

✅دقیقه ای بعد به همان مامور تحکم می کند که: «من سوار جیپ نمی شوم!جیپ مرا اذیت می کند!»

✅و بعد هم با کمال احترام سوار فورد مشکی شده، عازم زندان می شود!

✅در بدو ورود به زندان،ماموران به احترام ایشان از جا بلند می شود!

✅ماموری با شرم و خجالت و بدون سخن گفتن،اشاره می کند که عمامه را تحویل بدهد!

✅ اما انگشتر را … با احترام و ادب نمی گیرد!!

🔴 شاید باور نکنید اما آنچه خواندید، بخش اندکی از صحنه ها و دیالوگ ماندگار(!) سریال«معمای شاه» بود که مدتی است از شبکه های سیما پخش می شود.

✅ هر چند انتقادات فراوانی به این سریال وارد است – و البته می دانم همین چند جمله انتقاد هم به ذائقه برخی دوستان خوش نخواهد آمد -با اینهمه توصیه می کنم این سریال را – در کنار یکی دوکار دیگر- حتما ببینید و از دست ندهید! چرا!؟

چون تنها پس از دیدن این سریال و انجام آن کارهاست که می فهمید با تاریخ معاصر ما چه می شود و بودجه های کلان فرهنگی یا سرمایه های صدا و سیما برای تولید سریال، چگونه خرج می شود !
می فهمید که چرا بعد از قریب چهل سال از انقلاب اسلامی هیچ روایت صحیحی از انقلاب، فتح سفارت آمریکا، حمله آمریکا به طبس،جنگ تحمیلی، بمباران شیمیایی، قطعنامه598، تجاوز آمریکا، رذالت انگلیس و… در سیمای جمهوری اسلامی وجود ندارد!

بله با همین قصد ببینید اما…

✅ اما اگر خواستید واقعا بفهمید ساواک با مبارزین نستوه چه معامله ای می کرد، کتاب«خاطرات عزت شاهی» را بخوانید. خاطرات حاجی محمد زاده را بخوانید تا بفهمید کمیته مشترک ضد خرابکاری»یعنی چه!؟

✅ اصلا همین فردا به این کمیته کذایی که حالا «موزه عبرت » نام گرفته سری بزنید تا بعد از سی و هشت سال از انقلاب،در و دیوار آن شکنجه گاه ،تنتان را بلرزاند و باور کنید انقلاب ، این دروغی نیست که «معمای شاه »روایت می کند.

✅ اگر خواستید بفهمید حال و هوای واقعی جامعه در آن روزها چه بود، کتاب«نقش آفرینان عصر تاریکی» نوشته مرتضی صفار هرندی» را بخوانید.

✅ مصاحبه های آرش و منوچهری و دیگر شکنجه گران ساواک در اول انقلاب را بخوانید تا با «آپولو» و دیگر دستگاه های شکنجه آشنا بشوید!

✅ و بالاخره واژه«اتو» را در بیانات امام راحل جستجو کنید تا سوزش کمر وسینه و صورت مجاهدان با اتوی داغ را تصور کنید!

🔴درباره این سریال گفتنی زیاد است، اما گفتنش فایده ای ندارد! چون آنها برای خودشان می سازند نه برای حقیقت انقلاب!
شاید بیشتر از این بلد نیستند اما نمی دانند که چه تصویر ملایم و قابل قبولی از شاه و ساواک جهنمی اش در دل و جان نسل های فعلی و آتی حک می شود!

🔴🔴در سکوت و بی خبری ، در غفلت و بی هنری آنها که باید فریادی بزنند «ارنست پرون» خیلی مزورانه و موذیانه ،ادعای سی ساله سلطنت طلب ها و منافقین مبنی بر اینکه «انقلاب اسلامی کار آمریکا بود» را در همین سریال تکرار می کند و آب از آب تکان نمیخورد!

آری ساواک خیلی مهربان بود!

شاه هم!

🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕

مخاطبان عزیز می‌توانند یادداشتهای کوتاه و تلگرامی خود را پیرامون موضوعات فرهنگی و هنری برای درج در کانال و سایت هفت راه به شناسه @chanel_adm در تلگرام ارسال فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا