چالش تحریم جشنواره موسیقی فجر به راه افتاد!/ اهالی موسیقی جشنواره را بایکوت می‌کنند؟

به گزارش هفت راه، علی قمصری که خود پیشتر در سی و امین جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده بود، چالشی را تحت عنوان «گواهی دست چپ» به راه انداخته و از همگان خواسته است تا در این دوره از جشنواره موسیقی فجر شرکت نکنند.

قمصری در این باره نوشته است: «من براى تصمیم گیرى به میزان مشارکت اطرافیانم نگاه نمى‌کنم. چشمانم را مى‌بندم و به درونم رجوع می‌کنم. شاید تنها باشم. شاید هم نباشم… جشنواره فجر پارسال، از یک نظر بسیار شفاف عمل کرد: به نمایش گذاشتن اشتباهات. آوازه این اشتباهات از جامعه موسیقى و رسانه‌ها فراتر رفت. تاجایى که امروز خیلى ازمردم از بعضى ازاین اعمال ناروا آگاهند.

یک محفل چندنفره صاحب اختیار کامل و برداشت کننده مزایاى مادى و معنوى بودند و براى آراستن پوسته فعالیتشان مشارکتى صورى با دیگر هنرمندان از همه جا بى‌خبر برقرار کردند که تنها با هدف افزایش تعداد نام‌ها انجام شده بود. همین امر مى‌تواند توجیه کننده وجود بیش از هشتاد داور باشد. توجیه کننده تفاوت عجیب مبلغ قراردادهاى نجومى اعضاى محفل با دیگر هنرمندان، یا توجیه کننده فروش بلیت‌هاى جشنواره به شکلى نامتعارف… اگر توجهى گذرا به انعکاس رسانه‌ها ، دایره‌هاى بسته محفل جشنواره‌هاى این دو سال، جلسات نقد، اعتراض شرکت کننده‌هاى پارسال و عزل و نصب‌هاى افراد در جایگاه‌هاى کلیدى موسیقى داشته باشیم، مختصات کاملا روشن مى‌شود.

حال سوال اینجاست که آیا جامعه موسیقى اینقدر بى‌اعتبار است که حتى پاسخ و توضیحى در مورد چرایى این بى مهرى‌ها توسط مدیر جشنواره فجر، نباید داده شود و به توضیحى سراسر ابهام تنها در مورد مسایل مالى آن هم بعد از ماه ها و دقیقا چند روز قبل از اعلام ابقا (؟؟؟؟) در پس مدیریت دوباره جشنواره، بسنده کرد؟ پس از تمام جفاها مدیر پارسال براى جشنواره فجر امسال هم ابقا شد. این توهین نیست؟

حال با تمام این اوصاف شرکت کردن در جشنواره فجر امسال، تشویق مسئولینش به بى‌احترامى و تکرار اشتباهات، تایید بى‌اعتبار بودن جامعه موسیقى و دادن فرصت دوباره به کسانى که پاسخى به نقدها نداده‌اند نیست؟ جشنواره فجر دقیقا چه دستورالعملى دارد که مى‌تواند کاملا با سلیقه تنها چند نفر، از اتاق فکر تا روى صحنه در تمامى ارکانش، مهندسى شود؟ من پارسال شرکت نکردم چون مسائل برایم قابل پیش‌بینى بود. اما امسال، به هر کسى که مى‌خواهد شرکت کند توصیه مى‌کنم که به این مسئله فکر کند:

این بار مسئله، اعتبارو آبروى صنف ماست. نگذاریم آن را لگد کنند و حس کنند که ما همیشه تحت هر شرایطى هستیم. ماییم که با عملکرد دقیق و احترام به حقوق خود مى توانیم مسئولین را به پیشرفت،مسئولیت پذیرى و جوابگویى تشویق و ملزم کنیم.جشنواره فجر امسال را به دلیل محفلى عمل کردن و جفا کردن تیم برگزارى اش و پاسخ گو نبودن به نقدهاى روشن هنرمندان، فاقد اعتبار می‌دانم»

بعد از انتشار این یادداشت، چالشی (با هشتک گواهى_دست_چپ) به راه افتاده که افراد با نوشتن متنی روی دست چپ اعتراض خود را به مدیریت جشنواره فجر را نشان می‌دهند. حال باید دید این چالش تا چه حد فراگیر خواهد شد و واکنش مسولان جشنواره موسیقی فجر به آن چه خواهد بود.

بر اساس این گزارش سال گذشته با مدیریت حمیدرضا نوربخش رویکرد جشنواره موسیقی فجر به طور کلی تغییر کرد. سال گذشته نیز اعتراضاتی از سوی هنرمندان به تغییرات و عملکرد جشنواره موسیقی فجر انجام شد. «رقم قرارداد گروه‌ها»، «نحوه داوری آثار»، «لغو چندین اجرای جشنواره»، «حذف بخش نسلی دیگر» و … از حمله موارد اعتراض اهالی موسیقی به جشنواره سال گذشته بود.

همچنین چندی پیش حمیدرضا نوربخش با حکم معاون امور هنری وزارت ارشاد رییس سی‌ودمین جشنواره موسیقی فجر شد و اعلام کرد که رویکرد جشنواره امسال نیز مانند سال گذشته خواهد بود.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا