از فیلمساز حامی فتنه تا سازنده فیلم غیر اخلاقی «خانه دختر»/اگر فیلم توقیفی دارید آغوش شبکه دو برای شما باز است!

به گزارش هفت راه، حامد یامین‌پور در رجانیوز نوشت:
برخی از تصمیم های مدیریتی فارغ از اثرگذاری زودگذر و مقطعی تأثیرات دراز مدت هم دارند. تصمیم هایی که در عرصه های مختلف فرهنگی به خصوص رسانه ای همچون تلویزیون بیش از پیش به چشم می خورند.
فرصت دادن به شهرام شاه حسینی برای تولید سریال برای تلویزیون اگر چه صرفاً یک تصمیم ساده برای تولید یک سریال در شبکه دو به حساب می آید اما تاریخ نشان می دهد فرصت دادن به کارگردان هایی که آخرین فیلمشان در سینما با حاشیه هایی همراه بوده  اتفاقی است که نمی توان گفت بدون در نظر گرفتن ماجراهای فیلم توقیف شده «خانه دختر» ساخته شده است.
سپردن ساخت سریال به این چنین کارگردان هایی به نظر تبدیل به رویه ثابت گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما شده و این مجموعه را تبدیل به خاستگاه این سینماگران کرده است. رویکردی که فارغ از تغییر مدیران ارشد شبکه 2 در دوره های مختلف در گروه فیلم و سریال این شبکه در حال انجام است.
سامان مقدم / از تکه پرانی علیه انقلاب تا آنتن هر شب سیما
سال 86 سامان مقدم فیلم «صد سال به این سال‌ها» را می سازد فیلمی که در آن قصه زنی را روایت می کند که پیش از انقلاب در آرامش و خوشبختی بوده اما با وقوع انقلاب و سال های پس از آن انبوه مصائب بر سرش آوار می شود. فیلم در روزهایی تولید شده که فیلمساز به بهانه نقد دولت وقت اصل انقلاب و مسائلی همچون اعزام رزمندگان به جبهه و سایر اعتقادات مردم را نشانه رفته است. در کنار این نگاه سیاهی که در فیلم موج می زند موضع فیلمساز به سرنوشت رزمندگان و مفهوم شهادت نیز تلخ است و آن ها را سیاه بخت به تصویر می کشد.
البته ساخت چنین فیلمی که به محاق توقیف رفت خیلی برای سامان مقدم هزینه ای در پی نداشت و وی پس از ساخت چنین فیلمی خود را برای تولید یک سریال برای شبکه دو سیما آماده کرد.
سریال «شمس العماره» فارغ از اینکه به این چنین فیلمسازی سپرده شد خود نیز حاشیه هایی را در زمان پخشش به وجود آورد. سریالی که به دلیل قصه اش که روایت بررسی گزینه های مختلف خواستگار ها توسط یک دختر ثروتمند تهرانی بود انبوهی از موارد غیر اخلاقی و متعارض با سبک زندگی معمول اسلامی-ایرانی را بر روی آنتن به تصویر کشید.
مهدی کرم پور/ سپردن سریال ماه محرم به فیلمساز حامی فتنه 
در سال 90 فیلمی در سینمای ایران ساخته و در سال 93 با دو سال تأخیر اکران شد که در حمایت از اغتشاشات و فتنه 88 و زدن اتهام به جمهوری اسلامی تنه به فیلم های زیر زمینی می زد.
مهدی کرم پور در «پل چوبی» نه تنها روابط زن و مرد و دوستی دختر و پسر را بی پرده به تصویر می کشد بلکه بدون داشتن نگاه واقعی به اتفاقات آن روزها تصویری دور از واقعیت را به مخاطب القا می کند. قصه ای میهم که سرشار از اعلام موضع سیاسی صریح توسط فیلمساز است و جتی جایی از فیلم این اعلام مواضع باعث سردرگمی فهم روابط میان شخصیت ها در فیلم می شود.
با این حال کرم پور نیز پس از این فیلم پر حاشیه از جانب گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما به همکاری فرا خوانده شد تا سریال مناسبتی «یک تکه زمین» و «سال های ابری» را برای پخش در ماه محرم از این شبکه بسازد.
اتفاقی که باعث شد خیلی زود برچسب سریال سازی برای محرم به او بچسبد و بتواند مسیر کاری خود را کاملاً بی درد سر در سینما ادامه دهد.
مونا زندی حقیقی / یک فیلم توقیف شده، فرش قرمز گروه فیلم و سریال باز شبکه دو 
مونا زندی حقیقی کارگردان زن نه چندان مطرح سینما یک فیلم سینمایی دارد به نام «عصر روز جمعه» فیلمی که سال 84 ساخته و بعد از پنج سال توقیف در سال 89 اکران می شود.قصه این فیلم در مورد زنای محارم و تجاوز عمو به برادرزاده اش است.
بعد از این فیلم بود که پای او نیز به شبکه دو باز شد و در اواخر سال 88 به کارگردانی یکی از اپیزودهای سریال «راه شیری» به مونا زندی سپرده شد که خود این سریال هم پنج سال بعد از تولید یعنی سال 93، به علت پاره ای مشکلات محتوایی و البته برخی مشکلات تولیدی روی آنتن می رود.
البته مونا زندی این روزها به ساخت دومین فیلم سینمایی اش اشتغال دارد. فیلمی با موضوع کودک آزاری که پیش بینی می شود به یکی از آثار جنجالی سینمای ایران تبدیل شود.
شهرام شاه حسینی / از فیلم ضد خانواده تا دفاع از کیان خانواده در شبکه 2
مورد شهرام شاه حسینی قدری متفاوت تر از دیگران است. او که به کارگردان آثار سطحی و به اصطلاح شانه تخم مرغی در سینما مشهور بود با از سال 89 برای تلویزیون سریال کارکرده است. سریال هایی که البته جزو آثار پربیننده تلویزیون نیز نبوده اند.
او سال 93 فیلمی را به جشنواره فیلم فجر آورد که شاید بتوان عنوان جنجالی ترین فیلم آن جشنوراه را به آن داد. فیلم او روایت تصویری از خانواده سنتی ایرانی بود که فرزندانشان در یک سیستم بسته در جبری به سوی سیاه بختی روزگار می گذرانند.
فیلم «خانه دختر» شبیه هیچکدام از آثار قبلی شاه حسینی در سینما نبود و شاید بتوان گفت بسیار متأثر از مدل فیلمسازی نویسنده اش یعنی پرویز شهبازی بود. با این وجود شاه حسینی در مقام کارگردان تمام قد از این فیلم و محتوای آن دفاع کرد.
فیلم «خانه دختر» جزو معدود فیلم هایی بود که در زمان وزارت ارشاد علی جنتی اعتراض وی را در پی داشت. و او معتقد بود تا زمانی که اصلاحات اعلام شده انجام نشود نمی توان این فیلم را اکران کرد.
با این حال باز هم شبکه دو جلو آمد و با آغوش باز از شهرام شاه حسینی برای تولید یک سریال هر شبی برای این شبکه استقبال کرد. سریالی که پیش تر در – اینجا – در خصوص آن برای شما شرح دادیم.
گروه فیلم و سریال شبکه 2 حیاط خلوت جنجالی ها 
این موارد نشان می دهد که در بیش از 5 سال مدیریت مسعود صباح، گروه فیلم و سریال شبکه 2 تبدیل به حیاط خلوت فیلمسازان جنجالی بوده است. کارگردان هایی که بعد از ساخت یک فیلم سینمایی پرحاشیه برای تطهیر شدن به تلویزیون می آیند و کارنامه خود را سفید می کنند. اتفاقاتی از این داست شاید در یک یا دو مورد اشتباه مدیریت به حساب بیایند اما وقتی این رویه تکرار می شود نگرانی هایی را از بابت تعمد در این کار به وجود می آورد.
تصمیماتی از این دست بدون شک تأثیر خود را در قهر مخاطب از تلویزیون نیز خواهد گذاشت چرا که وقتی سریال سازی نه به عنوان یک امر فرهنگی بلکه پروژه ای برای کمک به یک فرد باشد هرگز در جذب مخاطب و محبوبیت در میان مردم موفق نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا